Mooie groei Bonduelle, ondanks tegenwind | RetailDetail

Mooie groei Bonduelle, ondanks tegenwind

Mooie groei Bonduelle, ondanks tegenwind

De Franse groenteverwerker Bonduelle heeft zijn gebroken boekjaar afgesloten met een omzet van net geen twee miljard euro. Dat was goed voor een groei met zo'n 4%, ondanks de uitdagende marktomstandigheden wereldwijd.

Vier opeenvolgende trimesters van groei

Bonduelle behaalde in zijn boekjaar (dat liep tot eind juni 2015) een omzet van 1.981,8 miljoen euro, tegenover 1.921,1 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder: goed voor een groei van 4,1% bij constante wisselkoersen (+3,2% inclusief wisselkoerseffecten).

 

Bonduelle zag ook in het vierde trimester zijn omzet stijgen (+2,2%) en tekent zo meteen voor vier opeenvolgende trimesters van groei, en dat ondanks forse tegenwind wereldwijd: nauwelijks groei van de consumptie, een concentratiebeweging in de Europese distributie, een brand in een Canadese fabriek (in Tecumseh) en het Russische embargo (gepaard met de val van de roebel).

 

In Europa, goed voor 65% van de groepsomzet, zetten de eigen merken Bonduelle en Cassegrain een mooie groei neer, gedreven door productinnovatie en marketing. Toch trappelt de Europese jaaromzet ter plaatse, doordat de groep bewust zijn portefeuille aan distributeursmerken afbouwt "omwille van de ontoereikende prijsniveaus". 

 

Buiten Europa groeit Bonduelle dan weer als kool: +12,5% bij constante wisselkoersen, dankzij de Noord-Amerikaanse activiteiten (Bonduelle kocht het voorbije boekjaar onder meer een fabriek in het Canadese Lethbridge).

 

Het management pakt eind september uit met de definitieve jaarcijfers en stelt een groei van het courante operationele resultaat tussen +7 en +12% in het vooruitzicht. Bonduelle is actief in 100 landen en telt 58 eigen productiesites.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.