Na het zaaien is het nu oogsttijd voor Aldi Nord

Na het zaaien is het nu oogsttijd voor Aldi Nord

Aldi Nord presteert prima, zowel in Duitsland als in Europa. De discounter plukt de vruchten van de modernisering van een aanzienlijk deel van het Europese winkelbestand. Met name in nieuwe en vernieuwde winkels zijn de resultaten beter dan verwacht.

Vandaar dat Aldi kleine en verouderde locaties wil vervangen door moderne en grotere winkels: de moderne discountfilialen van zo’n 1200 m² moeten – als het aan Aldi ligt – de nieuwe Europese standaard worden.

 

Dubbelcijferige omzetgroei

Dat meldt het Duitse Lebensmittel Zeitung vandaag, op basis van interne contacten bij de traditioneel gesloten Duitse discounter. In de Duitse thuismarkt noteren meer dan tien van de 35 regio’s van Aldi Nord een dubbelcijferige omzetgroei ten opzichte van vorig jaar, ondanks het feit dat Aldi in Duitsland zo’n 70 kleine en verouderde winkels heeft gesloten.

 

Op Europees niveau heeft Aldi circa 4.300 van de ongeveer 5.000 discountwinkels omgebouwd. Gezien het succes van die gemoderniseerde winkels zal de discounter extra vaart maken bij de voortzetting van het beleid dat ook al in Duitsland succesvol blijkt: kleine winkels met onvoldoende potentieel sluiten en vervangen door grotere locaties.

 

Grotere, moderne winkels

Daarbij gaat het volgens de bronnen van LZ binnen Aldi om ruim 500 winkels die zo snel mogelijk moeten worden vervangen. Het is Aldi’s doelstelling om in heel Europa een gemeenschappelijke standaard voor de Aldi-filialen te krijgen, waarbij de ideale maat voor Aldi zo’n 1200 m² is.

 

Die metrage is in veel landen echter ook bij andere supermarktorganisaties erg gewild. Nu de Aldi-filialen er veel mooier en netter uitzien, hoopt Aldi Nord dan ook dat de weerstand die nog bij veel lokale overheden bestaat tegen de discounter zal verdwijnen. “Het verkrijgen van de bouwvergunning is nu nog steeds een remmende factor”, zo citeert LZ een anonieme bron binnen Aldi Nord.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Back to top