Nespresso-concurrent ECC naar Delhaize?

Nespresso-concurrent ECC naar Delhaize?

Ethical Coffee Company, de Nespresso-concurrent opgericht door de Zwitser Jean-Paul Gaillard, komt nog deze herfst naar ons land. Vooral Delhaize wordt getipt als kanshebber om de ECC-capsules te verdelen. Pittig detail: Gaillard is de voormalige CEO van Nespresso.

Exclusief bij Delhaize?

De komst van Ethical Coffee Company naar ons land is door CEO Jean-Paul Gaillard dit weekend bevestigd aan zakenkrant De Tijd. Die sprak met de 58-jarige zakenman nadat Nespresso donderdag van een Duitse rechter ongelijk had gekregen in een rechtszaak tegen het bedrijf van haar voormalige topman én bedenker van de "Nespresso Club"-formule.

 

Op de vraag waar en wanneer de capsules van ECC bij ons te koop zullen zijn, antwoordt de Zwitser: "Over twee maanden. We zijn een beetje het slachtoffer van ons eigen succes en moesten ons eerst beperken tot de grote landen. De onderhandelingen voor België zijn nu bezig. Ik ga de naam van de supermarkt niet geven, want daar is het misschien iets te vroeg voor, maar als ik zeg dat het om een grote speler gaat en ook een van de betere is, meer van het chique genre, dan weet u vast wel over welke keten ik het heb. "

 

Om er meteen aan toe te voegen: "ECC gaat niet voor goedkoop hé, de supermarkt moet aanleunen bij het type klant dat we willen bereiken." Voor insiders is die beschrijving voldoende precies om meteen aan Delhaize te denken. In Frankrijk ging Gaillard in zee met de groep Casino.

 

Van 300 miljoen naar 1,2 miljard capsules

Gaillard richtte Ethical Coffee Company op in 2008, na eerdere functies als marketing manager bij Warner Electric, Philip Morris en Nestlé, waar hij het tot CEO schopte van Nespresso en later van Nestlé USA. Hij zou er van 1998 tot 2008 aan de slag zijn.

 

Na een ommetje als CEO bij Mövenpick Fine Foods - waarvan Nestlé in 2003 de ijsroomafdeling overnam - besloot hij in 2008 Ethical Coffee Company op te richten, een rechtstreekse concurrent voor zijn "oude liefde" Nespresso. ECC is in handen van zijn stichter en een aantal investeringsfondsen, waaronder één van de familie Benetton. 

 

Het Zwitserse koffiebedrijf haalt momenteel 60% van zijn inkomsten uit Frankrijk en Zwitserland. ECC produceerde vorig jaar 300 miljoen capsules; dit jaar moeten er dat al 1,2 miljard zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top