Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Impact op mobiliteit en veiligheid

Lidl wil op de Elisabethlaan in Berchem een grote supermarkt openen met 55 overdekte, gelijkgrondse parkeerplaatsen. Dat lijkt echter maar niet te willen vlotten: de afgeleverde socio-economische vergunning hangt er nu anderhalf jaar, maar een bouwvergunning is er nog altijd niet. 

 

De vorige aanvraag werd verworpen wegens twijfels over de impact op de mobiliteit: de toegang tot het complex, dat binnen rijwoningen ligt, moet gebeuren via de Elisabethlaan. Die laan en de wegen in de buurt zijn “nu al razend druk”, stellen de buurtbewoners. Bovendien vrezen ze ook nog extra parkeeroverlast in een buurt waar er “nu al zo weinig plaats is om te parkeren.” Het is duidelijk: de buurt ziet Lidl niet graag komen.

 

Schepen van Ruimtelijke Ordening Rob Van de Velde (N-VA) gaat ervan uit dat Lidl met die bezwaren rekening houdt. “Op de site van Lidl komen parkeerplaatsen die de buurt kan gebruiken tijdens de sluitingsuren”, zegt hij. Tegelijk stelt hij de heraanleg van het onoverzichtelijke kruispunt van de Floraliënlaan en de Elisabethlaan in het vooruitzicht om het oversteken veiliger te maken. “In de bouwplannen zullen we daar ook rekening mee moeten houden. De bouwvergunning is ingediend en er worden momenteel adviezen ingewonnen. Het college zal oordelen op basis van alle ingewonnen informatie.”

 

Antwerpen “moeilijk verhaal”

Voor Lidl is het dossier-Berchem een zoveelste ‘probleemgeval’ in en rond Antwerpen: het lijkt soms of de versdiscounter in de regio vrijwel nergens nog welkom is. Ook in de Antwerpse noordrand botsten plannen van de discountketen recent nog op protest in Kalmthout en Kapellen.

 

En intussen blijft het ook al twee jaar stil rond het Tivoli-project op het Antwerpse Zuid. Lidl en projectontwikkelaar Immpact deden in oktober 2015 nog afstand van hun bouwvergunning na betogingen in de Markgravewijk. Al ontkent Lidl dat het project dood en begraven is: in de regio-editie van Het Laatste Nieuws zegt Lidl “verder te werken aan een aanpassing van de plannen”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top