Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Impact op mobiliteit en veiligheid

Lidl wil op de Elisabethlaan in Berchem een grote supermarkt openen met 55 overdekte, gelijkgrondse parkeerplaatsen. Dat lijkt echter maar niet te willen vlotten: de afgeleverde socio-economische vergunning hangt er nu anderhalf jaar, maar een bouwvergunning is er nog altijd niet. 

 

De vorige aanvraag werd verworpen wegens twijfels over de impact op de mobiliteit: de toegang tot het complex, dat binnen rijwoningen ligt, moet gebeuren via de Elisabethlaan. Die laan en de wegen in de buurt zijn “nu al razend druk”, stellen de buurtbewoners. Bovendien vrezen ze ook nog extra parkeeroverlast in een buurt waar er “nu al zo weinig plaats is om te parkeren.” Het is duidelijk: de buurt ziet Lidl niet graag komen.

 

Schepen van Ruimtelijke Ordening Rob Van de Velde (N-VA) gaat ervan uit dat Lidl met die bezwaren rekening houdt. “Op de site van Lidl komen parkeerplaatsen die de buurt kan gebruiken tijdens de sluitingsuren”, zegt hij. Tegelijk stelt hij de heraanleg van het onoverzichtelijke kruispunt van de Floraliënlaan en de Elisabethlaan in het vooruitzicht om het oversteken veiliger te maken. “In de bouwplannen zullen we daar ook rekening mee moeten houden. De bouwvergunning is ingediend en er worden momenteel adviezen ingewonnen. Het college zal oordelen op basis van alle ingewonnen informatie.”

 

Antwerpen “moeilijk verhaal”

Voor Lidl is het dossier-Berchem een zoveelste ‘probleemgeval’ in en rond Antwerpen: het lijkt soms of de versdiscounter in de regio vrijwel nergens nog welkom is. Ook in de Antwerpse noordrand botsten plannen van de discountketen recent nog op protest in Kalmthout en Kapellen.

 

En intussen blijft het ook al twee jaar stil rond het Tivoli-project op het Antwerpse Zuid. Lidl en projectontwikkelaar Immpact deden in oktober 2015 nog afstand van hun bouwvergunning na betogingen in de Markgravewijk. Al ontkent Lidl dat het project dood en begraven is: in de regio-editie van Het Laatste Nieuws zegt Lidl “verder te werken aan een aanpassing van de plannen”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top