Nieuwe CEO moet Carlsberg over Russische crisis helpen | RetailDetail

Nieuwe CEO moet Carlsberg over Russische crisis helpen

Nieuwe CEO moet Carlsberg over Russische crisis helpen

Midden juni zal de Deen Jorgen Buhl Rasmussen vervangen worden als CEO van Carlsberg. Hij wordt opgevolgd door de Nederlander Cees 't Hart, die momenteel nog CEO is bij Koninklijke FrieslandCampina.

Marges verbeteren

Rasmussen zal zeven jaar aan het hoofd van het bedrijf gestaan hebben wanneer hij de fakkel doorgeeft. Volgens Flemming Besenbacher, voorzitter van de raad van bestuur van Carlsberg, is het echter tijd voor vooruitgang aan de top.

 

Cees 't Hart is sinds 2008 CEO van FrieslandCampina. Hij was verantwoordelijk voor de integratie van Friesland Foods en Campina en zorgde voor een flinke verbetering van de marges bij de zuivelproducent, iets wat hij bij Carlsberg ook zal moeten doen. Daarvoor werkte hij maar liefst 25 jaar voor Unilever.

 

Druk in Rusland

Carlsberg maakte ook zopas zijn resultaten voor het volledige jaar bekend: de Deense brouwer had in 2014 sterk te leiden onder de koersdalingen van de Russische en Oekraïense munten, twee belangrijke markten voor het bedrijf.

 

Carlsberg verkocht in 2014 134,5 miljoen hectoliter bier, 3 procent minder dan een jaar eerder. Grote stijger was evenwel Grimbergen, waarvan 27 procent meer volume werd verkocht. De omzet kwam lichtjes hoger uit op 64,5 miljard Deense kronen (8,7 miljard euro), vooral vanwege het negatieve effect van de wisselkoersen. De nettowinst was met 4,4 miljard kronen (593 miljoen euro) wel een miljard lager dan een jaar eerder.

 

Carlsberg stelt dat het in 2015 harde beslissingen zal moeten nemen als de situatie in Rusland en Oekraïne blijft aanslepen. Het liet eind vorige maand al weten dat twee Russische brouwerijen zullen sluiten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.