Nieuwe maatregelen voor dierenwelzijn bij Carrefour | RetailDetail

Nieuwe maatregelen voor dierenwelzijn bij Carrefour

Nieuwe maatregelen voor dierenwelzijn bij Carrefour

Carrefour België heeft zijn beleid inzake dierenwelzijn verstrengd, in nauw overleg met dierenrechtenorganisatie GAIA. De organisatie reageert alvast verheugd op de wijzigingen in het aankoopbeleid van Carrefour.

Drie grote wijzigingen voor leveranciers

Carrefour heeft drie belangrijke wijzigingen aangebracht aan het lastenboek voor zijn leveranciers: zo wil Carrefour vanaf volgend jaar voor een dertigtal eigen merkproducten enkel nog scharreleieren gebruiken. Het betreft voornamelijk sauzen die in België geproduceerd worden. De onderhandelingen met de leveranciers zijn opgestart en tegen 2013 zou de omschakeling een feit moeten zijn.

 

"Ten laatste eind volgend jaar" zal er bij Carrefour ook geen vlees meer in de rekken liggen van gecastreerde varkens. Na Colruyt, Lidl en Delhaize is Carrefour daarmee de vierde grote distributieketen die deze beslissing neemt. 

 

"We plannen deze omschakeling tegen eind 2013. Hiermee willen we de producenten de tijd geven om zich aan te passen aan de evoluerende markt", zegt Pascal Léglise van Carrefour België. "Een diervriendelijke beslissing die jaarlijks ongeveer een half miljoen biggen de hevige pijn van castratie zal besparen", aldus een tevreden GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch.

 

Alle dieren eerst verdoofd (ook voor halal)

Al sinds begin deze maand eist Carrefour ook dat alle dieren verdoofd worden voor de slacht, inclusief voor halalvlees uit de versafdeling. Voor het halal schapenvlees (grotendeels afkomstig uit Nieuw-Zeeland) was dat al het geval, maar nu is die verplichting uitgebreid naar alle vlees.

 

"Carrefour neemt hier een voorbeeldige beslissing, die duizenden dieren de lijdensweg van het onverdoofd slachten zal besparen", klinkt het bij de dierenrechtenorganisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top