Nieuwe maatregelen voor dierenwelzijn bij Carrefour | RetailDetail

Nieuwe maatregelen voor dierenwelzijn bij Carrefour

Nieuwe maatregelen voor dierenwelzijn bij Carrefour

Carrefour België heeft zijn beleid inzake dierenwelzijn verstrengd, in nauw overleg met dierenrechtenorganisatie GAIA. De organisatie reageert alvast verheugd op de wijzigingen in het aankoopbeleid van Carrefour.

Drie grote wijzigingen voor leveranciers

Carrefour heeft drie belangrijke wijzigingen aangebracht aan het lastenboek voor zijn leveranciers: zo wil Carrefour vanaf volgend jaar voor een dertigtal eigen merkproducten enkel nog scharreleieren gebruiken. Het betreft voornamelijk sauzen die in België geproduceerd worden. De onderhandelingen met de leveranciers zijn opgestart en tegen 2013 zou de omschakeling een feit moeten zijn.

 

"Ten laatste eind volgend jaar" zal er bij Carrefour ook geen vlees meer in de rekken liggen van gecastreerde varkens. Na Colruyt, Lidl en Delhaize is Carrefour daarmee de vierde grote distributieketen die deze beslissing neemt. 

 

"We plannen deze omschakeling tegen eind 2013. Hiermee willen we de producenten de tijd geven om zich aan te passen aan de evoluerende markt", zegt Pascal Léglise van Carrefour België. "Een diervriendelijke beslissing die jaarlijks ongeveer een half miljoen biggen de hevige pijn van castratie zal besparen", aldus een tevreden GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch.

 

Alle dieren eerst verdoofd (ook voor halal)

Al sinds begin deze maand eist Carrefour ook dat alle dieren verdoofd worden voor de slacht, inclusief voor halalvlees uit de versafdeling. Voor het halal schapenvlees (grotendeels afkomstig uit Nieuw-Zeeland) was dat al het geval, maar nu is die verplichting uitgebreid naar alle vlees.

 

"Carrefour neemt hier een voorbeeldige beslissing, die duizenden dieren de lijdensweg van het onverdoofd slachten zal besparen", klinkt het bij de dierenrechtenorganisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.