Nieuwe maatregelen voor dierenwelzijn bij Carrefour | RetailDetail

Nieuwe maatregelen voor dierenwelzijn bij Carrefour

Nieuwe maatregelen voor dierenwelzijn bij Carrefour

Carrefour België heeft zijn beleid inzake dierenwelzijn verstrengd, in nauw overleg met dierenrechtenorganisatie GAIA. De organisatie reageert alvast verheugd op de wijzigingen in het aankoopbeleid van Carrefour.

Drie grote wijzigingen voor leveranciers

Carrefour heeft drie belangrijke wijzigingen aangebracht aan het lastenboek voor zijn leveranciers: zo wil Carrefour vanaf volgend jaar voor een dertigtal eigen merkproducten enkel nog scharreleieren gebruiken. Het betreft voornamelijk sauzen die in België geproduceerd worden. De onderhandelingen met de leveranciers zijn opgestart en tegen 2013 zou de omschakeling een feit moeten zijn.

 

"Ten laatste eind volgend jaar" zal er bij Carrefour ook geen vlees meer in de rekken liggen van gecastreerde varkens. Na Colruyt, Lidl en Delhaize is Carrefour daarmee de vierde grote distributieketen die deze beslissing neemt. 

 

"We plannen deze omschakeling tegen eind 2013. Hiermee willen we de producenten de tijd geven om zich aan te passen aan de evoluerende markt", zegt Pascal Léglise van Carrefour België. "Een diervriendelijke beslissing die jaarlijks ongeveer een half miljoen biggen de hevige pijn van castratie zal besparen", aldus een tevreden GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch.

 

Alle dieren eerst verdoofd (ook voor halal)

Al sinds begin deze maand eist Carrefour ook dat alle dieren verdoofd worden voor de slacht, inclusief voor halalvlees uit de versafdeling. Voor het halal schapenvlees (grotendeels afkomstig uit Nieuw-Zeeland) was dat al het geval, maar nu is die verplichting uitgebreid naar alle vlees.

 

"Carrefour neemt hier een voorbeeldige beslissing, die duizenden dieren de lijdensweg van het onverdoofd slachten zal besparen", klinkt het bij de dierenrechtenorganisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.