Nieuwe prijsacties bij Colruyt lokken prijzenoorlog uit | RetailDetail

Nieuwe prijsacties bij Colruyt lokken prijzenoorlog uit

Nieuwe prijsacties bij Colruyt lokken prijzenoorlog uit

Colruyt heeft alweer een prijsverlaging aangekondigd: vanaf 6 juni tot het einde van het jaar geeft de softdiscounter op een wisselende selectie basisproducten (A-merken, huismerken én discountmerken) 3% additionele korting. Het eerste wapenfeit van comeback-topman Frans Colruyt én een regelrechte oorlogverklaring?

Dalende koopkracht

De distributeur uit Halle geeft zelf te kennen dat de consument de laatste maanden meer dan ooit de vinger op de knip houdt en ziet naar eigen zeggen een sterke verandering in het aankoopgedrag, onder invloed van de dalende koopkracht. In samenwerking met de leveranciers kiest de keten dan ook voor een bijkomende (symbolische) korting van 3% op een selectie van een vijfhonderdtal referenties, die om de twee weken zal wijzigen.

 

Welke producten de bijkomende korting genieten, kan de consument terugvinden op de Colruyt-website of aan een speciale aanduiding in de winkelrekken. Bovendien krijgen klanten een gepersonaliseerde folder met daarin de voor hen mogelijk ‘relevante’ aanbiedingen.

 

Prijzenoorlog losgebarsten

De strijd om de consument is duidelijk losgebarsten. Het aantal promotieacties bij Colruyt is sinds verleden jaar met liefst 31% gestegen - wat de distributeur uit Halle de titel "actiekampioen" heeft opgeleverd - maar ook de andere spelers in Belgie voeren de druk op de prijzen op. "Tegenwoordig zijn bijna alle producten in de winkelrekken wel op de één of andere manier afgeprijsd," reageert Jorg Snoeck.

 

"Delhaize heeft met zijn golven van prijsverlagingen de frequentie van prijsacties opgedreven, terwijl Albert Heijn in ons land doet wat het beloofd had: een flinke stok in het hoenderhok gooien. En ook Colruyt is het zijn klantenbelofte natuurlijk verschuldigd hard te reageren."

 

Sommige retailspecialisten zien in deze actie bovendien de hand van Frans Colruyt, de voormalige topman van Spar Retail die na een sabbatperiode het roer heeft genomen over de retailactiviteiten van de Colruyt Groep. Wil hij zich met deze prijsverlagingen meteen kenbaar maken bij consument én concurrent?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top