Nieuwe prijsacties bij Colruyt lokken prijzenoorlog uit | RetailDetail

Nieuwe prijsacties bij Colruyt lokken prijzenoorlog uit

Nieuwe prijsacties bij Colruyt lokken prijzenoorlog uit

Colruyt heeft alweer een prijsverlaging aangekondigd: vanaf 6 juni tot het einde van het jaar geeft de softdiscounter op een wisselende selectie basisproducten (A-merken, huismerken én discountmerken) 3% additionele korting. Het eerste wapenfeit van comeback-topman Frans Colruyt én een regelrechte oorlogverklaring?

Dalende koopkracht

De distributeur uit Halle geeft zelf te kennen dat de consument de laatste maanden meer dan ooit de vinger op de knip houdt en ziet naar eigen zeggen een sterke verandering in het aankoopgedrag, onder invloed van de dalende koopkracht. In samenwerking met de leveranciers kiest de keten dan ook voor een bijkomende (symbolische) korting van 3% op een selectie van een vijfhonderdtal referenties, die om de twee weken zal wijzigen.

 

Welke producten de bijkomende korting genieten, kan de consument terugvinden op de Colruyt-website of aan een speciale aanduiding in de winkelrekken. Bovendien krijgen klanten een gepersonaliseerde folder met daarin de voor hen mogelijk ‘relevante’ aanbiedingen.

 

Prijzenoorlog losgebarsten

De strijd om de consument is duidelijk losgebarsten. Het aantal promotieacties bij Colruyt is sinds verleden jaar met liefst 31% gestegen - wat de distributeur uit Halle de titel "actiekampioen" heeft opgeleverd - maar ook de andere spelers in Belgie voeren de druk op de prijzen op. "Tegenwoordig zijn bijna alle producten in de winkelrekken wel op de één of andere manier afgeprijsd," reageert Jorg Snoeck.

 

"Delhaize heeft met zijn golven van prijsverlagingen de frequentie van prijsacties opgedreven, terwijl Albert Heijn in ons land doet wat het beloofd had: een flinke stok in het hoenderhok gooien. En ook Colruyt is het zijn klantenbelofte natuurlijk verschuldigd hard te reageren."

 

Sommige retailspecialisten zien in deze actie bovendien de hand van Frans Colruyt, de voormalige topman van Spar Retail die na een sabbatperiode het roer heeft genomen over de retailactiviteiten van de Colruyt Groep. Wil hij zich met deze prijsverlagingen meteen kenbaar maken bij consument én concurrent?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.