Nieuwe prijsacties bij Colruyt lokken prijzenoorlog uit | RetailDetail

Nieuwe prijsacties bij Colruyt lokken prijzenoorlog uit

Nieuwe prijsacties bij Colruyt lokken prijzenoorlog uit

Colruyt heeft alweer een prijsverlaging aangekondigd: vanaf 6 juni tot het einde van het jaar geeft de softdiscounter op een wisselende selectie basisproducten (A-merken, huismerken én discountmerken) 3% additionele korting. Het eerste wapenfeit van comeback-topman Frans Colruyt én een regelrechte oorlogverklaring?

Dalende koopkracht

De distributeur uit Halle geeft zelf te kennen dat de consument de laatste maanden meer dan ooit de vinger op de knip houdt en ziet naar eigen zeggen een sterke verandering in het aankoopgedrag, onder invloed van de dalende koopkracht. In samenwerking met de leveranciers kiest de keten dan ook voor een bijkomende (symbolische) korting van 3% op een selectie van een vijfhonderdtal referenties, die om de twee weken zal wijzigen.

 

Welke producten de bijkomende korting genieten, kan de consument terugvinden op de Colruyt-website of aan een speciale aanduiding in de winkelrekken. Bovendien krijgen klanten een gepersonaliseerde folder met daarin de voor hen mogelijk ‘relevante’ aanbiedingen.

 

Prijzenoorlog losgebarsten

De strijd om de consument is duidelijk losgebarsten. Het aantal promotieacties bij Colruyt is sinds verleden jaar met liefst 31% gestegen - wat de distributeur uit Halle de titel "actiekampioen" heeft opgeleverd - maar ook de andere spelers in Belgie voeren de druk op de prijzen op. "Tegenwoordig zijn bijna alle producten in de winkelrekken wel op de één of andere manier afgeprijsd," reageert Jorg Snoeck.

 

"Delhaize heeft met zijn golven van prijsverlagingen de frequentie van prijsacties opgedreven, terwijl Albert Heijn in ons land doet wat het beloofd had: een flinke stok in het hoenderhok gooien. En ook Colruyt is het zijn klantenbelofte natuurlijk verschuldigd hard te reageren."

 

Sommige retailspecialisten zien in deze actie bovendien de hand van Frans Colruyt, de voormalige topman van Spar Retail die na een sabbatperiode het roer heeft genomen over de retailactiviteiten van de Colruyt Groep. Wil hij zich met deze prijsverlagingen meteen kenbaar maken bij consument én concurrent?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.