Nieuwe prijsacties bij Colruyt lokken prijzenoorlog uit | RetailDetail

Nieuwe prijsacties bij Colruyt lokken prijzenoorlog uit

Nieuwe prijsacties bij Colruyt lokken prijzenoorlog uit

Colruyt heeft alweer een prijsverlaging aangekondigd: vanaf 6 juni tot het einde van het jaar geeft de softdiscounter op een wisselende selectie basisproducten (A-merken, huismerken én discountmerken) 3% additionele korting. Het eerste wapenfeit van comeback-topman Frans Colruyt én een regelrechte oorlogverklaring?

Dalende koopkracht

De distributeur uit Halle geeft zelf te kennen dat de consument de laatste maanden meer dan ooit de vinger op de knip houdt en ziet naar eigen zeggen een sterke verandering in het aankoopgedrag, onder invloed van de dalende koopkracht. In samenwerking met de leveranciers kiest de keten dan ook voor een bijkomende (symbolische) korting van 3% op een selectie van een vijfhonderdtal referenties, die om de twee weken zal wijzigen.

 

Welke producten de bijkomende korting genieten, kan de consument terugvinden op de Colruyt-website of aan een speciale aanduiding in de winkelrekken. Bovendien krijgen klanten een gepersonaliseerde folder met daarin de voor hen mogelijk ‘relevante’ aanbiedingen.

 

Prijzenoorlog losgebarsten

De strijd om de consument is duidelijk losgebarsten. Het aantal promotieacties bij Colruyt is sinds verleden jaar met liefst 31% gestegen - wat de distributeur uit Halle de titel "actiekampioen" heeft opgeleverd - maar ook de andere spelers in Belgie voeren de druk op de prijzen op. "Tegenwoordig zijn bijna alle producten in de winkelrekken wel op de één of andere manier afgeprijsd," reageert Jorg Snoeck.

 

"Delhaize heeft met zijn golven van prijsverlagingen de frequentie van prijsacties opgedreven, terwijl Albert Heijn in ons land doet wat het beloofd had: een flinke stok in het hoenderhok gooien. En ook Colruyt is het zijn klantenbelofte natuurlijk verschuldigd hard te reageren."

 

Sommige retailspecialisten zien in deze actie bovendien de hand van Frans Colruyt, de voormalige topman van Spar Retail die na een sabbatperiode het roer heeft genomen over de retailactiviteiten van de Colruyt Groep. Wil hij zich met deze prijsverlagingen meteen kenbaar maken bij consument én concurrent?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.