Nieuwe websupermarkt Picnic wil prijs distributie drukken | RetailDetail

Nieuwe websupermarkt Picnic wil prijs distributie drukken

Nieuwe websupermarkt Picnic wil prijs distributie drukken

In september start in het Nederlandse Amersfoort Picnic, een nieuwe websupermarkt die tegen een compleet pakket boodschappen gratis thuisbezorgt. De lancering volgt op de testfase die momenteel loopt.

Gratis en op afspraak bezorgen

Picnic zegt een bezorging zonder onnodige tussenschakels te hebben ontwikkeld: de formule werkte drie jaar lang aan een nieuwe distributiemethode waarmee de boodschappen in een wijk worden rondgebracht. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat zijn bestelling wordt bezorgd. Omdat de distributiekosten op deze manier laag zijn, kunnen ook de prijzen voor de boodschappen laag gehouden worden.

 

De klant bestelt de boodschappen met een app, waarmee hij door de afdelingen 'swipet'. De betaling vindt in de app plaats, zodat bij het afleveren van de boodschappen geen bankkaart nodig is. De nieuwe online formule levert alle boodschappen, van dagvers als brood, groente en vlees, tot A-merken en huismerk. Inkoopppartner is supermarktbedrijf Boni.

 

Picnic neemt met gratis bezorgen op een afgesproken tijd een belangrijk nadeel weg van online boodschappen doen. Tot nu toe slaat online boodschappen doen ook in Nederland slechts beperkt aan, omdat er voor afhalen of bezorgen tot €12,95 extra moet worden betaald. Veel consumenten vinden het bovendien lastig dat ze lang thuis moeten zijn om te wachten op de bezorging.

 

Picnic is een initiatief van internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys. Zij waren de eigenaren van Fredhopper, een ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Ook Bas Verheijen, voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000, en Michiel Muller, die eerder aan de wieg stond van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, zijn bij het project betrokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.