Nieuwe websupermarkt Picnic wil prijs distributie drukken | RetailDetail

Nieuwe websupermarkt Picnic wil prijs distributie drukken

Nieuwe websupermarkt Picnic wil prijs distributie drukken

In september start in het Nederlandse Amersfoort Picnic, een nieuwe websupermarkt die tegen een compleet pakket boodschappen gratis thuisbezorgt. De lancering volgt op de testfase die momenteel loopt.

Gratis en op afspraak bezorgen

Picnic zegt een bezorging zonder onnodige tussenschakels te hebben ontwikkeld: de formule werkte drie jaar lang aan een nieuwe distributiemethode waarmee de boodschappen in een wijk worden rondgebracht. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat zijn bestelling wordt bezorgd. Omdat de distributiekosten op deze manier laag zijn, kunnen ook de prijzen voor de boodschappen laag gehouden worden.

 

De klant bestelt de boodschappen met een app, waarmee hij door de afdelingen 'swipet'. De betaling vindt in de app plaats, zodat bij het afleveren van de boodschappen geen bankkaart nodig is. De nieuwe online formule levert alle boodschappen, van dagvers als brood, groente en vlees, tot A-merken en huismerk. Inkoopppartner is supermarktbedrijf Boni.

 

Picnic neemt met gratis bezorgen op een afgesproken tijd een belangrijk nadeel weg van online boodschappen doen. Tot nu toe slaat online boodschappen doen ook in Nederland slechts beperkt aan, omdat er voor afhalen of bezorgen tot €12,95 extra moet worden betaald. Veel consumenten vinden het bovendien lastig dat ze lang thuis moeten zijn om te wachten op de bezorging.

 

Picnic is een initiatief van internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys. Zij waren de eigenaren van Fredhopper, een ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Ook Bas Verheijen, voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000, en Michiel Muller, die eerder aan de wieg stond van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, zijn bij het project betrokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".