Nomad Foods neemt Findus Europe over | RetailDetail

Nomad Foods neemt Findus Europe over

Nomad Foods neemt Findus Europe over

De Britse diepvriesspecialist Nomad Foods gaat de Europese activiteiten van de Zweedse Findus Group overnemen voor een bedrag van ongeveer 700 miljoen euro. Nomad Foods is ook al eigenaar van de Iglo Group en het merk Birdseye.

"Nieuwe groeimogelijkheden"

Begin juni waren er al geruchten dat Nomad Foods interesse had in een overname van Findus Europe, maar toen zei het bedrijf dat de gesprekken met Findus nog in een vroeg stadium waren. Nomad neemt nu de activiteiten van Findus in Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken, Frankrijk, Spanje en (deels) België over. In Italië was Findus al onderdeel van Iglo. Ook zes productielocaties in Noorwegen, Zweden, Frankrijk en Spanje zijn onderdeel van de deal.

 

Het Britse merk Young's Seafood zal echter niet in handen komen van Nomad Foods, waarschijnlijk om problemen met de mededingingsautoriteiten te vermijden. Als Nomad alle activiteiten van Findus in het Verenigd Koninkrijk zou overnemen, zou het daar een marktaandeel van 45 procent halen.

 

Met de overname creëert Nomad Foods een Europese groep die zowat alle soorten diepgevroren voedsel verkoopt, gaande van erwten over vissticks tot lasagna. "Hoewel de activiteiten die we aankopen op zichzelf al aantrekkelijk zijn, zorgt de combinatie met onze huidige activiteiten voor een unieke waarde en open het nieuwe groeimogelijkheden", zegt Nomad-CEO Stefan Descheemaeker.

 

Lutosa blijft in handen van McCain

De Henegouwse producent van aardappelproducten Lutosa heeft in een mededeling evenwel te kennen gegeven dat het niet betrokken is bij de verkoop van Findus Europe aan Nomad Foods. "In tegenstelling tot wat de afgelopen dagen werd gepubliceerd in verband met de aankoop van Findus Europe door de groep Nomad Foods, blijven Lutosa en het merk Lutosa eigendom van Lutosa SA", laat het bedrijf verstaan. Lutosa SA is onderdeel van de groep McCain en heeft twee fabrieken in België. De werknemers van die fabrieken zullen geen invloed ondervinden van de verkoop van Findus Europe.

 

Findus Europe heeft immers maar een klein onderdeel van Lutosa via een licentie in handen, goed voor 2 procent van de totale omzet van Lutosa wereldwijd. Dat was destijds een voorwaarde van de mededingingsautoriteiten voor de verkoop van Lutosa aan McCain.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.