Nomad Foods neemt Findus Europe over

Nomad Foods neemt Findus Europe over

De Britse diepvriesspecialist Nomad Foods gaat de Europese activiteiten van de Zweedse Findus Group overnemen voor een bedrag van ongeveer 700 miljoen euro. Nomad Foods is ook al eigenaar van de Iglo Group en het merk Birdseye.

"Nieuwe groeimogelijkheden"

Begin juni waren er al geruchten dat Nomad Foods interesse had in een overname van Findus Europe, maar toen zei het bedrijf dat de gesprekken met Findus nog in een vroeg stadium waren. Nomad neemt nu de activiteiten van Findus in Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken, Frankrijk, Spanje en (deels) België over. In Italië was Findus al onderdeel van Iglo. Ook zes productielocaties in Noorwegen, Zweden, Frankrijk en Spanje zijn onderdeel van de deal.

 

Het Britse merk Young's Seafood zal echter niet in handen komen van Nomad Foods, waarschijnlijk om problemen met de mededingingsautoriteiten te vermijden. Als Nomad alle activiteiten van Findus in het Verenigd Koninkrijk zou overnemen, zou het daar een marktaandeel van 45 procent halen.

 

Met de overname creëert Nomad Foods een Europese groep die zowat alle soorten diepgevroren voedsel verkoopt, gaande van erwten over vissticks tot lasagna. "Hoewel de activiteiten die we aankopen op zichzelf al aantrekkelijk zijn, zorgt de combinatie met onze huidige activiteiten voor een unieke waarde en open het nieuwe groeimogelijkheden", zegt Nomad-CEO Stefan Descheemaeker.

 

Lutosa blijft in handen van McCain

De Henegouwse producent van aardappelproducten Lutosa heeft in een mededeling evenwel te kennen gegeven dat het niet betrokken is bij de verkoop van Findus Europe aan Nomad Foods. "In tegenstelling tot wat de afgelopen dagen werd gepubliceerd in verband met de aankoop van Findus Europe door de groep Nomad Foods, blijven Lutosa en het merk Lutosa eigendom van Lutosa SA", laat het bedrijf verstaan. Lutosa SA is onderdeel van de groep McCain en heeft twee fabrieken in België. De werknemers van die fabrieken zullen geen invloed ondervinden van de verkoop van Findus Europe.

 

Findus Europe heeft immers maar een klein onderdeel van Lutosa via een licentie in handen, goed voor 2 procent van de totale omzet van Lutosa wereldwijd. Dat was destijds een voorwaarde van de mededingingsautoriteiten voor de verkoop van Lutosa aan McCain.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top