Nomad Foods neemt Findus Europe over

Nomad Foods neemt Findus Europe over

De Britse diepvriesspecialist Nomad Foods gaat de Europese activiteiten van de Zweedse Findus Group overnemen voor een bedrag van ongeveer 700 miljoen euro. Nomad Foods is ook al eigenaar van de Iglo Group en het merk Birdseye.

"Nieuwe groeimogelijkheden"

Begin juni waren er al geruchten dat Nomad Foods interesse had in een overname van Findus Europe, maar toen zei het bedrijf dat de gesprekken met Findus nog in een vroeg stadium waren. Nomad neemt nu de activiteiten van Findus in Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken, Frankrijk, Spanje en (deels) België over. In Italië was Findus al onderdeel van Iglo. Ook zes productielocaties in Noorwegen, Zweden, Frankrijk en Spanje zijn onderdeel van de deal.

 

Het Britse merk Young's Seafood zal echter niet in handen komen van Nomad Foods, waarschijnlijk om problemen met de mededingingsautoriteiten te vermijden. Als Nomad alle activiteiten van Findus in het Verenigd Koninkrijk zou overnemen, zou het daar een marktaandeel van 45 procent halen.

 

Met de overname creëert Nomad Foods een Europese groep die zowat alle soorten diepgevroren voedsel verkoopt, gaande van erwten over vissticks tot lasagna. "Hoewel de activiteiten die we aankopen op zichzelf al aantrekkelijk zijn, zorgt de combinatie met onze huidige activiteiten voor een unieke waarde en open het nieuwe groeimogelijkheden", zegt Nomad-CEO Stefan Descheemaeker.

 

Lutosa blijft in handen van McCain

De Henegouwse producent van aardappelproducten Lutosa heeft in een mededeling evenwel te kennen gegeven dat het niet betrokken is bij de verkoop van Findus Europe aan Nomad Foods. "In tegenstelling tot wat de afgelopen dagen werd gepubliceerd in verband met de aankoop van Findus Europe door de groep Nomad Foods, blijven Lutosa en het merk Lutosa eigendom van Lutosa SA", laat het bedrijf verstaan. Lutosa SA is onderdeel van de groep McCain en heeft twee fabrieken in België. De werknemers van die fabrieken zullen geen invloed ondervinden van de verkoop van Findus Europe.

 

Findus Europe heeft immers maar een klein onderdeel van Lutosa via een licentie in handen, goed voor 2 procent van de totale omzet van Lutosa wereldwijd. Dat was destijds een voorwaarde van de mededingingsautoriteiten voor de verkoop van Lutosa aan McCain.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top