NS Stations rijdt gemakswinkels binnen in Belgische stations | RetailDetail

NS Stations rijdt gemakswinkels binnen in Belgische stations

NS Stations rijdt gemakswinkels binnen in Belgische stations

De Nederlandse Spoorwegen openen binnenkort een broodjeszaak in het station van Sint-Niklaas. Later volgen nog andere stations en zelfs kleine supermarktjes. De zaken zijn een initiatief van dochtermaatschappij NS Stations, die bij onze noorderburen heel wat soortgelijke snackbars, kiosken en gemakswinkels runt.

20 tot 30 winkels op termijn

Volgens zakenkrant De Tijd gaat de eerste broodjeszaak in het station van Sint-Niklaas al volgende maand open. "In september komen er ook luxebroodjeszaken in de stations van Hasselt en Zottegem. Later is het station van Leuven aan de beurt', laat Barend Kuenen, de directeur van de buitenlandse activiteiten van NS Stations, optekenen.

 

De Nederlanders komen trouwens niet alleen met broodjeszaken, ze denken ook aan kleine gemakswinkels in Belgische stations. "We geloven in de opkomst van de convenience store, de gemakswinkel”, bevestigt Barend Kuenen het nieuws aan Trends. "Twintig tot dertig winkels zijn nodig om voldoende schaalgrootte te hebben in een land", aldus de Nederlander.

 

Met de hulp van Albert Heijn?

In Nederland werkt de spoorwegmaatschappij voor die kleine gemakswinkels samen met Albert Heijn, een keten die net is gestart met de verovering van de Belgische markt. "Ons aanbod zal afgestemd zijn op wat de Belgische consument wil. Als we merken dat Albert Heijn kan voorzien in de behoefte van de reiziger, zou de keten zeker een kandidaat kunnen zijn. Toch is een Belgische speler misschien wel veel beter", zegt Kuenen.

 

De NMBS zelf heeft geen retailactiviteiten, maar spreekt als eigenaar van de stations natuurlijk wel een aardig woordje mee. "Het aanbod moet inspelen op reizigers die niet veel tijd hebben. We zoeken een goede mix van allerlei soorten winkels", aldus nog Leen Uyterhoeven, woordvoerder van de NMBS Holding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top