NS Stations rijdt gemakswinkels binnen in Belgische stations | RetailDetail

NS Stations rijdt gemakswinkels binnen in Belgische stations

NS Stations rijdt gemakswinkels binnen in Belgische stations

De Nederlandse Spoorwegen openen binnenkort een broodjeszaak in het station van Sint-Niklaas. Later volgen nog andere stations en zelfs kleine supermarktjes. De zaken zijn een initiatief van dochtermaatschappij NS Stations, die bij onze noorderburen heel wat soortgelijke snackbars, kiosken en gemakswinkels runt.

20 tot 30 winkels op termijn

Volgens zakenkrant De Tijd gaat de eerste broodjeszaak in het station van Sint-Niklaas al volgende maand open. "In september komen er ook luxebroodjeszaken in de stations van Hasselt en Zottegem. Later is het station van Leuven aan de beurt', laat Barend Kuenen, de directeur van de buitenlandse activiteiten van NS Stations, optekenen.

 

De Nederlanders komen trouwens niet alleen met broodjeszaken, ze denken ook aan kleine gemakswinkels in Belgische stations. "We geloven in de opkomst van de convenience store, de gemakswinkel”, bevestigt Barend Kuenen het nieuws aan Trends. "Twintig tot dertig winkels zijn nodig om voldoende schaalgrootte te hebben in een land", aldus de Nederlander.

 

Met de hulp van Albert Heijn?

In Nederland werkt de spoorwegmaatschappij voor die kleine gemakswinkels samen met Albert Heijn, een keten die net is gestart met de verovering van de Belgische markt. "Ons aanbod zal afgestemd zijn op wat de Belgische consument wil. Als we merken dat Albert Heijn kan voorzien in de behoefte van de reiziger, zou de keten zeker een kandidaat kunnen zijn. Toch is een Belgische speler misschien wel veel beter", zegt Kuenen.

 

De NMBS zelf heeft geen retailactiviteiten, maar spreekt als eigenaar van de stations natuurlijk wel een aardig woordje mee. "Het aanbod moet inspelen op reizigers die niet veel tijd hebben. We zoeken een goede mix van allerlei soorten winkels", aldus nog Leen Uyterhoeven, woordvoerder van de NMBS Holding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.