NS Stations rijdt gemakswinkels binnen in Belgische stations | RetailDetail

NS Stations rijdt gemakswinkels binnen in Belgische stations

NS Stations rijdt gemakswinkels binnen in Belgische stations

De Nederlandse Spoorwegen openen binnenkort een broodjeszaak in het station van Sint-Niklaas. Later volgen nog andere stations en zelfs kleine supermarktjes. De zaken zijn een initiatief van dochtermaatschappij NS Stations, die bij onze noorderburen heel wat soortgelijke snackbars, kiosken en gemakswinkels runt.

20 tot 30 winkels op termijn

Volgens zakenkrant De Tijd gaat de eerste broodjeszaak in het station van Sint-Niklaas al volgende maand open. "In september komen er ook luxebroodjeszaken in de stations van Hasselt en Zottegem. Later is het station van Leuven aan de beurt', laat Barend Kuenen, de directeur van de buitenlandse activiteiten van NS Stations, optekenen.

 

De Nederlanders komen trouwens niet alleen met broodjeszaken, ze denken ook aan kleine gemakswinkels in Belgische stations. "We geloven in de opkomst van de convenience store, de gemakswinkel”, bevestigt Barend Kuenen het nieuws aan Trends. "Twintig tot dertig winkels zijn nodig om voldoende schaalgrootte te hebben in een land", aldus de Nederlander.

 

Met de hulp van Albert Heijn?

In Nederland werkt de spoorwegmaatschappij voor die kleine gemakswinkels samen met Albert Heijn, een keten die net is gestart met de verovering van de Belgische markt. "Ons aanbod zal afgestemd zijn op wat de Belgische consument wil. Als we merken dat Albert Heijn kan voorzien in de behoefte van de reiziger, zou de keten zeker een kandidaat kunnen zijn. Toch is een Belgische speler misschien wel veel beter", zegt Kuenen.

 

De NMBS zelf heeft geen retailactiviteiten, maar spreekt als eigenaar van de stations natuurlijk wel een aardig woordje mee. "Het aanbod moet inspelen op reizigers die niet veel tijd hebben. We zoeken een goede mix van allerlei soorten winkels", aldus nog Leen Uyterhoeven, woordvoerder van de NMBS Holding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.