Nu ook fraude met Italiaanse olijfolie

Nu ook fraude met Italiaanse olijfolie

Het parket van Turijn heeft een onderzoek geopend naar een grootschalige fraudezaak bij 7 producenten van olijfolie. Die zouden gewone olijfolie van minder goede kwaliteit verkopen als de duurdere, kwaliteitsvolle 'extra vergine' (of 'vierge').

Zeven merken in opspraak

Het onderzoek kwam er nadat het Italiaanse tijdschrift 'Il Test' 20 flessen 'extra vergine'-olijfolie analyseerde, waarvan er liefst 9 olijfolie van mindere kwaliteit bleken te bevatten. Nochtans vermeldde het etiket op de fles duidelijk 'extra vergine'.

 

De Italiaanse autoriteiten hebben de analyses onderzocht en bevestigen nu dat zeven merken niet voldoen. Het gaat meer bepaald om Bertolli, Carapelli, Pietro Coricelli, Sasso, Santa Sabina, Antica Badia en Primadonna (bij Lidl).

 

Of er ook in ons land olijfolie op de markt is waarmee gesjoemeld werd, is nog niet duidelijk. "De olijfolie die bij Lidl Nederland onder het private label Primadonna wordt verkocht, is niet afkomstig van de leverancier van de geteste olijfolies in Italië", liet een woordvoerder alvast weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top