Nu ook fraude met Italiaanse olijfolie

Nu ook fraude met Italiaanse olijfolie

Het parket van Turijn heeft een onderzoek geopend naar een grootschalige fraudezaak bij 7 producenten van olijfolie. Die zouden gewone olijfolie van minder goede kwaliteit verkopen als de duurdere, kwaliteitsvolle 'extra vergine' (of 'vierge').

Zeven merken in opspraak

Het onderzoek kwam er nadat het Italiaanse tijdschrift 'Il Test' 20 flessen 'extra vergine'-olijfolie analyseerde, waarvan er liefst 9 olijfolie van mindere kwaliteit bleken te bevatten. Nochtans vermeldde het etiket op de fles duidelijk 'extra vergine'.

 

De Italiaanse autoriteiten hebben de analyses onderzocht en bevestigen nu dat zeven merken niet voldoen. Het gaat meer bepaald om Bertolli, Carapelli, Pietro Coricelli, Sasso, Santa Sabina, Antica Badia en Primadonna (bij Lidl).

 

Of er ook in ons land olijfolie op de markt is waarmee gesjoemeld werd, is nog niet duidelijk. "De olijfolie die bij Lidl Nederland onder het private label Primadonna wordt verkocht, is niet afkomstig van de leverancier van de geteste olijfolies in Italië", liet een woordvoerder alvast weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top