Nu ook fraude met Italiaanse olijfolie | RetailDetail

Nu ook fraude met Italiaanse olijfolie

Nu ook fraude met Italiaanse olijfolie

Het parket van Turijn heeft een onderzoek geopend naar een grootschalige fraudezaak bij 7 producenten van olijfolie. Die zouden gewone olijfolie van minder goede kwaliteit verkopen als de duurdere, kwaliteitsvolle 'extra vergine' (of 'vierge').

Zeven merken in opspraak

Het onderzoek kwam er nadat het Italiaanse tijdschrift 'Il Test' 20 flessen 'extra vergine'-olijfolie analyseerde, waarvan er liefst 9 olijfolie van mindere kwaliteit bleken te bevatten. Nochtans vermeldde het etiket op de fles duidelijk 'extra vergine'.

 

De Italiaanse autoriteiten hebben de analyses onderzocht en bevestigen nu dat zeven merken niet voldoen. Het gaat meer bepaald om Bertolli, Carapelli, Pietro Coricelli, Sasso, Santa Sabina, Antica Badia en Primadonna (bij Lidl).

 

Of er ook in ons land olijfolie op de markt is waarmee gesjoemeld werd, is nog niet duidelijk. "De olijfolie die bij Lidl Nederland onder het private label Primadonna wordt verkocht, is niet afkomstig van de leverancier van de geteste olijfolies in Italië", liet een woordvoerder alvast weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.