Nutella heel eventjes in oog van Franse storm

Nutella heel eventjes in oog van Franse storm

De Franse milieuminister Ségolène Royal heeft haar oproep om geen Nutella meer te eten, wegens de impact van de palmoliesector op het milieu, moeten inslikken. Producent Ferrero kreeg zelfs steun van Greenpeace.

Van "Eet geen Nutella"...

"Men moet massaal inzetten op de heraanleg van bossen, want er heeft een gigantische ontbossing plaatsgevonden, die ook bijdraagt tot de opwarming van ons klimaat", liet de Franse milieuminister Ségolène Royal zich eerder deze week ontvallen in een interview op de Franse tv-zender Canal+.

 

"Daarom moeten we bijvoorbeeld stoppen met Nutella te eten, want het is palmolie die de plaats van bomen inneemt. En dat heeft al tot aanzienlijke schade geleid", voegde ze er nog aan toe. Terwijl vriend en vijand het eens waren over de eerste vaststelling, fronsten velen de wenkbrauwen bij Royals aanval op Nutella.

 

... tot "Duizend excuses"

Ferrero, de Italiaanse producent van 's werelds populairste chocopasta, was 'not amused'. Nutella mag dan al voor 20% uit palmolie bestaan, "om Nutella te maken, kopen we duurzame palmolie uit Maleisië en Papoea-Nieuw-Guinea. Sinds 2014 is onze volledige palmoliebevoorrading 100% duurzaam volgens de RSPO", aldus het bedrijf. RSPO staat voor de 'Round Table on Sustainable Palm Oil' en werd opgericht door voedingsbedrijven en milieuorganisaties.

 

Intussen heeft ook Greenpeace zich in het debat gemengd. De organisatie is tegen een boycot van palmolie omdat die "de problemen in de productie niet zal oplossen". Een boycot van Nutella is volgens de organisatie al evenmin nodig, want Ferrero is een actieve steunpilaar van de Palm Oil Innovation Group en voert "een ambitieus beleid" op dat vlak. "Daarom beschouwen we Ferrero zelfs als een van de progressievere organisaties wat palmolieaankoop betreft", aldus nog de milieuorganisatie.

 

Voor de minister zat er uiteindelijk niets anders op dan haar woorden in te slikken: "Duizend excuses voor de polemiek over Nutella."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top