Nutella heel eventjes in oog van Franse storm | RetailDetail

Nutella heel eventjes in oog van Franse storm

Nutella heel eventjes in oog van Franse storm

De Franse milieuminister Ségolène Royal heeft haar oproep om geen Nutella meer te eten, wegens de impact van de palmoliesector op het milieu, moeten inslikken. Producent Ferrero kreeg zelfs steun van Greenpeace.

Van "Eet geen Nutella"...

"Men moet massaal inzetten op de heraanleg van bossen, want er heeft een gigantische ontbossing plaatsgevonden, die ook bijdraagt tot de opwarming van ons klimaat", liet de Franse milieuminister Ségolène Royal zich eerder deze week ontvallen in een interview op de Franse tv-zender Canal+.

 

"Daarom moeten we bijvoorbeeld stoppen met Nutella te eten, want het is palmolie die de plaats van bomen inneemt. En dat heeft al tot aanzienlijke schade geleid", voegde ze er nog aan toe. Terwijl vriend en vijand het eens waren over de eerste vaststelling, fronsten velen de wenkbrauwen bij Royals aanval op Nutella.

 

... tot "Duizend excuses"

Ferrero, de Italiaanse producent van 's werelds populairste chocopasta, was 'not amused'. Nutella mag dan al voor 20% uit palmolie bestaan, "om Nutella te maken, kopen we duurzame palmolie uit Maleisië en Papoea-Nieuw-Guinea. Sinds 2014 is onze volledige palmoliebevoorrading 100% duurzaam volgens de RSPO", aldus het bedrijf. RSPO staat voor de 'Round Table on Sustainable Palm Oil' en werd opgericht door voedingsbedrijven en milieuorganisaties.

 

Intussen heeft ook Greenpeace zich in het debat gemengd. De organisatie is tegen een boycot van palmolie omdat die "de problemen in de productie niet zal oplossen". Een boycot van Nutella is volgens de organisatie al evenmin nodig, want Ferrero is een actieve steunpilaar van de Palm Oil Innovation Group en voert "een ambitieus beleid" op dat vlak. "Daarom beschouwen we Ferrero zelfs als een van de progressievere organisaties wat palmolieaankoop betreft", aldus nog de milieuorganisatie.

 

Voor de minister zat er uiteindelijk niets anders op dan haar woorden in te slikken: "Duizend excuses voor de polemiek over Nutella."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.