Nutella heel eventjes in oog van Franse storm

Nutella heel eventjes in oog van Franse storm

De Franse milieuminister Ségolène Royal heeft haar oproep om geen Nutella meer te eten, wegens de impact van de palmoliesector op het milieu, moeten inslikken. Producent Ferrero kreeg zelfs steun van Greenpeace.

Van "Eet geen Nutella"...

"Men moet massaal inzetten op de heraanleg van bossen, want er heeft een gigantische ontbossing plaatsgevonden, die ook bijdraagt tot de opwarming van ons klimaat", liet de Franse milieuminister Ségolène Royal zich eerder deze week ontvallen in een interview op de Franse tv-zender Canal+.

 

"Daarom moeten we bijvoorbeeld stoppen met Nutella te eten, want het is palmolie die de plaats van bomen inneemt. En dat heeft al tot aanzienlijke schade geleid", voegde ze er nog aan toe. Terwijl vriend en vijand het eens waren over de eerste vaststelling, fronsten velen de wenkbrauwen bij Royals aanval op Nutella.

 

... tot "Duizend excuses"

Ferrero, de Italiaanse producent van 's werelds populairste chocopasta, was 'not amused'. Nutella mag dan al voor 20% uit palmolie bestaan, "om Nutella te maken, kopen we duurzame palmolie uit Maleisië en Papoea-Nieuw-Guinea. Sinds 2014 is onze volledige palmoliebevoorrading 100% duurzaam volgens de RSPO", aldus het bedrijf. RSPO staat voor de 'Round Table on Sustainable Palm Oil' en werd opgericht door voedingsbedrijven en milieuorganisaties.

 

Intussen heeft ook Greenpeace zich in het debat gemengd. De organisatie is tegen een boycot van palmolie omdat die "de problemen in de productie niet zal oplossen". Een boycot van Nutella is volgens de organisatie al evenmin nodig, want Ferrero is een actieve steunpilaar van de Palm Oil Innovation Group en voert "een ambitieus beleid" op dat vlak. "Daarom beschouwen we Ferrero zelfs als een van de progressievere organisaties wat palmolieaankoop betreft", aldus nog de milieuorganisatie.

 

Voor de minister zat er uiteindelijk niets anders op dan haar woorden in te slikken: "Duizend excuses voor de polemiek over Nutella."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top