O'Cool vraagt bescherming tegen schuldeisers | RetailDetail

O'Cool vraagt bescherming tegen schuldeisers

O'Cool vraagt bescherming tegen schuldeisers

Diepvriesmerk O'Cool zit in de financiële penarie: de keten heeft bescherming tegen zijn schuldeisers aangevraagd. Vorige maand kregen de werknemers al een deel van hun loon te laat uitbetaald, nu lijkt het helemaal over voor de diepvriesspecialist.

Grote onduidelijkheid over toekomst

Begin deze maand had de directie al aan de vakbonden laten weten een beroep te willen doen op de 'wet continuïteit ondernemingen', die bescherming kan bieden tegen schuldeisers. Verder kon de directie weinig zeggen, volgens Philip Joosten van de vakbond LBC: "De directie heeft op de bijzondere ondernemingsraad op geen enkele wijze een suggestie gedaan".

 

In november plooide de keten al helemaal terug op zijn diepvriesactiviteiten, nadat de uitstap naar droge voeding geen succes bleek. Daarnaast gooide O'Cool het over een andere boeg en ging zich concentreren op lage prijzen. Een ongelukkige zet, aangezien ze daarmee rechtstreeks in het vaarwater kwamen van Colruyt, de Belgische marktleider in diepvries.

 

Spreidstand door mislukte integratie

Ingewijden zien het begin van de problemen van O'Cool, in 1940 gestart als aardappelverkoper, bij de overname van Boerenbond-keten Covee in 2005. Dat was een aanbieder van grootmoeders keuken die puur op consumenten gericht, terwijl O'Cool een moderne diepvriesgroothandel was: de spreidstand was erg groot.

 

Na een tijdje werd, ondanks eerdere beloften, Covee toch geïntegreerd in O'Cool. Niet evident, want het doelpubliek van Covee was al wat ouder (en dus niet meer zo open voor verandering), terwijl het Covee-personeel O'Cool vooral als concurrent zag.

 

Uiteindelijk vond het bedrijf zich dan toch in een mix tussen groothandel en consumentenverkoop, tussen diepvries en droge voeding ook. Alleen de bedrijfsnaam werd geen mix: de sterke merknaam 'Covee' verdween, en daarmee ook de herkenning en loyaliteit van diens klanten.

 

Alleen tegen de rest van de wereld

In dat compromis schuilt een deel van de oorzaken van de huidige precaire situatie: O'Cool moest op te veel fronten strijd gaan leveren. Als producent mocht het bedrijf de ring in tegen de grote merken, terwijl het als distributeur in de clinch ging met de supermarktketens en de andere specialisten.

 

Vooral de supermarkten waren in het voordeel: die halen de helft van de omzet in diepvriesproducten, maar dat aandeel gaat in stijgende lijn nu de consumenten door de crisis vaak niet meer dat extra ritje naar de diepvrieshandel willen maken. De specialisten probeerden nog wel het tij te doen keren met grote promoties, maar dat kon voor O'Cool dus niet meer baten.

 

Strijd om de winkels?

Bij O'Cool werken 440 mensen in 110 winkels. Voor hen wordt het bang afwachten of de keten een doorstart zal nemen, een overnemer gaat zoeken of helemaal dicht gaat. Voorlopig blijven de winkels wel open, zodat er toch nog omzet kan worden gegenereerd.

 

Gezien de huidige marktsituatie valt het echter nog maar af te wachten of er zich welwillende overnemers gaan aanbieden. Komen er geen, dan kan de strijd om de goed gelegen baanwinkels alsnog best spannend worden...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.