O'Cool vraagt bescherming tegen schuldeisers

O'Cool vraagt bescherming tegen schuldeisers

Diepvriesmerk O'Cool zit in de financiële penarie: de keten heeft bescherming tegen zijn schuldeisers aangevraagd. Vorige maand kregen de werknemers al een deel van hun loon te laat uitbetaald, nu lijkt het helemaal over voor de diepvriesspecialist.

Grote onduidelijkheid over toekomst

Begin deze maand had de directie al aan de vakbonden laten weten een beroep te willen doen op de 'wet continuïteit ondernemingen', die bescherming kan bieden tegen schuldeisers. Verder kon de directie weinig zeggen, volgens Philip Joosten van de vakbond LBC: "De directie heeft op de bijzondere ondernemingsraad op geen enkele wijze een suggestie gedaan".

 

In november plooide de keten al helemaal terug op zijn diepvriesactiviteiten, nadat de uitstap naar droge voeding geen succes bleek. Daarnaast gooide O'Cool het over een andere boeg en ging zich concentreren op lage prijzen. Een ongelukkige zet, aangezien ze daarmee rechtstreeks in het vaarwater kwamen van Colruyt, de Belgische marktleider in diepvries.

 

Spreidstand door mislukte integratie

Ingewijden zien het begin van de problemen van O'Cool, in 1940 gestart als aardappelverkoper, bij de overname van Boerenbond-keten Covee in 2005. Dat was een aanbieder van grootmoeders keuken die puur op consumenten gericht, terwijl O'Cool een moderne diepvriesgroothandel was: de spreidstand was erg groot.

 

Na een tijdje werd, ondanks eerdere beloften, Covee toch geïntegreerd in O'Cool. Niet evident, want het doelpubliek van Covee was al wat ouder (en dus niet meer zo open voor verandering), terwijl het Covee-personeel O'Cool vooral als concurrent zag.

 

Uiteindelijk vond het bedrijf zich dan toch in een mix tussen groothandel en consumentenverkoop, tussen diepvries en droge voeding ook. Alleen de bedrijfsnaam werd geen mix: de sterke merknaam 'Covee' verdween, en daarmee ook de herkenning en loyaliteit van diens klanten.

 

Alleen tegen de rest van de wereld

In dat compromis schuilt een deel van de oorzaken van de huidige precaire situatie: O'Cool moest op te veel fronten strijd gaan leveren. Als producent mocht het bedrijf de ring in tegen de grote merken, terwijl het als distributeur in de clinch ging met de supermarktketens en de andere specialisten.

 

Vooral de supermarkten waren in het voordeel: die halen de helft van de omzet in diepvriesproducten, maar dat aandeel gaat in stijgende lijn nu de consumenten door de crisis vaak niet meer dat extra ritje naar de diepvrieshandel willen maken. De specialisten probeerden nog wel het tij te doen keren met grote promoties, maar dat kon voor O'Cool dus niet meer baten.

 

Strijd om de winkels?

Bij O'Cool werken 440 mensen in 110 winkels. Voor hen wordt het bang afwachten of de keten een doorstart zal nemen, een overnemer gaat zoeken of helemaal dicht gaat. Voorlopig blijven de winkels wel open, zodat er toch nog omzet kan worden gegenereerd.

 

Gezien de huidige marktsituatie valt het echter nog maar af te wachten of er zich welwillende overnemers gaan aanbieden. Komen er geen, dan kan de strijd om de goed gelegen baanwinkels alsnog best spannend worden...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op z’n kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top