RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omzet Delhaize stijgt en fusie “op schema”

icon
Food29 oktober, 2015

6,14 miljard euro omzet

Het Belgische supermarktconcern Delhaize heeft “ook in het derde kwartaal sterke resultaten” behaald, zegt de Nederlandse topman Frans Muller. De distributeur zag zijn omzet groeien tot 6,14 miljard euro: een stijging van 2,3% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, na correctie voor wisselkoerseffecten.

 

De nettowinst daalde (eveneens bij ongewijzigde wisselkoerseffecten) met 8,4% tot 118 miljoen euro, een gevolg van toegenomen eenmalige kosten in de nasleep van de Belgische reorganisatie en ter voorbereiding van de geplande fusie met Ahold.

 

België: slechts “eerste stap” naar duurzame groei

In België steeg de kwartaalomzet met 2,2% tot 1,2 miljard euro, het onderliggende operationeel resultaat klokte af op +3,6% en de identieke omzet klom 1%. “Het opnieuw realiseren van een positieve vergelijkbare omzetgroei in België is slechts een eerste stap om onze activiteiten terug te focussen op een duurzame groei”, zegt de CEO.

 

“In het derde kwartaal werden onze winkels geïmpacteerd door aanzienlijke wijzigingen als gevolg van het vrijwillige vertrek van een groot aantal medewerkers. Wij zijn gestart met het invoeren van een nieuwe organisatiestructuur in de winkels, die tegen half november in 53 winkels geïmplementeerd zal zijn.”

 

Een grotere omzetgroei (+5,1%) was er in Zuidoost-Europa: “In Zuidoost-Europa plukten onze Griekse activiteiten de vruchten van een sterke zomer, presteerde Roemenië uitstekend en boekte Servië eveneens een goede vergelijkbare omzetgroei”, aldus Muller.

 

VS: identieke omzet +1,7%

De identieke omzetgroei in de VS (waar Delhaize, net als Ahold, het gros van zijn omzet realiseert) bedroeg 1,7%, al bleef de omzetgroei in zijn totaliteit wel steken op slechts 0,1% (tot 4,5 miljard dollar). “Hoewel de omzetgroei bij Delhaize America voornamelijk gerealiseerd werd door Food Lion, boekte Hannaford eveneens een positieve volumegroei, rekening houdend met de competitieve impact van vorige zomer”, klinkt het in Brussel.

 

“Bij Food Lion boekten we een grote vooruitgang met ons voornaamste strategische initiatief ‘Easy, Fresh & Affordable, door het verder op punt te stellen in Wilmington en Greenville, de herlancering van 162 winkels in Raleigh twee weken geleden en de eerste voorbereidingen van onze volgende markt in 2016.”

 

“Fusie op schema”

De Delhaize-topman voorziet voor het vierde kwartaal volumegroei in de drie kernmarkten; de VS, België en Zuidoost-Europa: “Wij kijken uit naar het belangrijke vierde kwartaal van het jaar en zijn ervan overtuigd dat onze resultaten en vrije kasstroom in lijn met de verwachtingen zullen liggen”, maakt Muller zich sterk.

 

Over de voorbereidingen van de fusie met Ahold viel er weinig nieuws te rapen: “We blijven vooruitgang boeken met de voorgenomen fusie met Ahold en zijn op schema om de transactie halverwege 2016 af te ronden.” In de eerste negen maanden van het jaar besteedde Delhaize al 28 miljoen euro aan kosten die samenhangen met de geplande fusie; daarvan werden er 9 miljoen gemaakt in het derde kwartaal.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food11 december, 2025
    Zwakke horeca doet Europese biermarkt verder krimpen

    Voor het vijfde jaar op rij daalt de productie, consumptie en export van bier in Europa. Dat is te wijten aan een laag consumentenvertrouwen en een ernstig verzwakte horeca. Enkel alcoholvrij bier groeit nog.

  • icon
    Food11 december, 2025
    Coca-Cola verandert van CEO

    Coca-Cola krijgt op 31 maart een nieuwe CEO: James Quincey, topman sinds 2017, draagt de fakkel over aan operationeel directeur Henrique Braun. Quincey wordt uitvoerend voorzitter en blijft zo een invloedrijke stem binnen de groep.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN