Omzet Diageo blijft status quo | RetailDetail

Omzet Diageo blijft status quo

Omzet Diageo blijft status quo

In de eerste helft van het boekjaar, de zes maanden tot en met 31 december, bleef de netto-omzet van Diageo, één van de grootste drankenproducenten ter wereld, ongeveer gelijk bij een lichte daling van 0,1 procent.

Problemen in VS

De totale omzet kwam zo uit op 5,9 miljard pond (7,82 miljard euro). Dat er in het voorbije half jaar geen groei te bespeuren was voor het bedrijf dat onder andere het bier Guinness en de whisky Johnnie Walker verkoopt, was te wijten aan de slechte resultaten in het eerste kwartaal. Toen daalde de omzet met 1,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. In het tweede kwartaal was er dan weer sprake van een omzetgroei van 0,7 procent.


Toch is CEO Ivan Menezes voorlopig nog voorzichtig voor de toekomst. Hij wijst daarbij op resultaten in bepaalde opkomende markten, zoals Venezuela, Rusland en Nigeria, die voorlopig beneden de verwachtingen zijn.

 

 

Verlaagde prijzen

Ook in de Verenigde Staten waren de resultaten in de voorbije zes maanden teleurstellend, vanwege een mindere wodka-verkoop. De omzet in de Verenigde Staten daalde met 2 procent. De verkoop in het land is goed voor een derde van de totale verkoop van het bedrijf en het is de meest winstgevende regio.

 

De winst voor het halfjaar kwam uit op 1,31 miljard pond (1,74 miljard euro). Dat is 18 procent minder dan een jaar geleden. Diageo heeft dan ook op bepaalde markten de prijzen moeten verlagen, om overtollige stock verkocht te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.