RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omzet Emté blijft achter in gestegen omzet Sligro Food Group

icon
Food22 juli, 2016

Sligro Food Group heeft in de afgelopen zes maanden een omzetgroei van 6,3% gerealiseerd naar 1,4 miljard euro. De winst daalde wel door investeringen in de opstart van de Belgische activiteiten.

Omzet Emté blijft achter  

Sligro Foodservice scoorde in netto-omzet dankzij overnames beter dan Sligro Foodretail, waar de omzet van Emté achterbleef bij de markt. Die zakte immers met 0,4% (de identieke consumentenomzet lag met 2,2% overigens nog lager), doordat de omzet van de oudere Emté 2.0-vestigingen in de eerste maanden van het jaar onder druk stond. Hoewel het concern deze trend in het afgelopen kwartaal enigszins kon ombuigen, leidde dit tot een hogere promo- en actiedruk.

 

Een programma voor omzetherstel wordt de komende maanden fors opgevoerd, met een nieuwe folderopzet en prijscampagnes, betere beschikbaarheid van promotie-artikelen in het schap en meer persoonlijke aanbiedingen. Op langere termijn moeten lokale winkelteams op de vloer het maximale uit de formule halen, worden weekendaanbiedingen verder uitgebouwd en productintroducties versneld.

 

Emté 3.0 moet voor beterschap zorgen

Sligro verwacht in de komende maanden meer omzetherstel van de nieuwe Emté 3.0-winkels. De eerste resultaten van drie testwinkels en drie nieuwe winkels die dit eerste half jaar openden wekken vertrouwen: “De beleving is van boodschappen doen naar lekker winkelen gegaan. Klanten stellen vooral assortiment, kwaliteit en uitstraling/ambiance op prijs”, aldus directievoorzitter Koen Slippens.

 

Emté telt nu zes winkels met de nieuwe 3.0 formule. Dieren, Uden en Nieuwegein werden vorig jaar omgebouwd, begin dit jaar volgden Berlicum en versmarkt Van Heinde in Den Bosch. Het tempo van ombouw en verdere uitrol van Emté 3.0 wordt in de tweede helft van dit jaar verder opgevoerd: eind dit jaar moeten er vijftien Emté 3.0 supermarkten open zijn en in 2017 wordt het ombouwtempo verder verhoogd. Dit jaar opent in Montfort de eerste franchisevestiging onder Emté 3.0.

 

Omzet Foodservice groeide door overnames

Sligro Foodservice behaalde in de afgelopen zes maanden een netto-omzet van 941 miljoen euro, 9,6% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Van de omzettoename is zestig miljoen toe te schrijven aan de acquisities van groothandel Bouter, De Kweker en vooral het Belgische Java Foodservice (goed voor 44 miljoen euro). De marge in deze divisie stijgt door de consolidatie van Bouter met veel service-omzet en door het regio omzetaandeel in bezorging.

 

Mede door de acquisitie en integratie van deze groothandels en de opstartkosten van Sligro Belgie stegen tegelijkertijd de kosten tot 275 miljoen euro, oftewel 20,3% van de omzet.

 

Sligro Foodservice gaat sterker inzetten op online: “Bezorging groeit harder dan zelfbediening in Nederland”, stelt Sippens. “Het wordt een steeds dominanter onderdeel dat Sligro met een vernieuwd online 3.0 bestelplatform en inspiratieomgeving gaat invullen”.De negen Sligro 3.0-vestigingen doen het goed en op 12 september opent Sligro zo’n 3.0 in Bergen op Zoom, in november breidt Sligro Rotterdam Spaanse Polder uit en in december opent Sligro Sittard.

 

Sligro begint dit jaar in Belgie met de bouw van een vestiging aan het Straatsburgdok in het havengebied in Antwerpen. Deze Sligro moet volgend jaar zomer openen. Het traject naar opening van een tweede locatie in Brugge is inmiddels opgestart.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Promodruk en zondagsopeningen wegen op cijfers Colruyt Group

    Ondanks een omzetstijging in de eerste helft van het gebroken boekjaar staat de winst onder druk bij Colruyt Group. Ook het marktaandeel daalt opnieuw als gevolg van stevige concurrentie op de Belgische markt.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN