RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

OPINIE: Prijsverschil Colruyt en Collect & Go geen slimme zet

icon
Food23 juni, 2016

“Klanten bij de afhaaldienst Collect & Go voor dezelfde producten meer laten betalen dan in de offline Colruyt-winkels is geen goed idee”, stellen onderzoekers van de KU Leuven in onderstaand opiniestuk.

Misvatting

Uit recent onderzoek van Kristina Melis, Els Breugelmans & Lien Lamey van de onderzoeksgroep Marketing van de KU Leuven, blijkt dat klanten net meer gaan besteden als de prijzen van de online en de offline winkel op elkaar zijn afgestemd.

 

Colruyt maakt dan ook een misvatting door te denken dat gewone winkels en webwinkels twee aparte zaken zijn. Dat klopt niet, toch zeker niet in de ogen van de klant! Op het moment dat een klant beslist om voor het eerst online te gaan kopen, is hij/zij geneigd om bij zijn favoriete winkel te blijven. Maar dan verwacht die klant wel dezelfde prijs en hetzelfde assortiment als in zijn favoriete fysieke winkel.

 

Een kwestie van vertrouwen

Consumenten die beginnen met online boodschappen percipiëren dit doorgaans als ‘risicovol’. Het onlinekanaal is een nieuw kanaal waar ze de gebruiken niet van kennen. Bovendien moeten ze vertrouwen krijgen in de praktijken van een online supermarkt (bijvoorbeeld hebben groenten en fruit dezelfde verse staat als in de offline supermarkt). Om deze reden klampen consumenten zich, in het beginstadium, vast aan hun vertrouwde offline winkel om online aankopen te doen.

 

De meeste klanten maken eigenlijk geen onderscheid tussen het online en offlinekanaal. Het is dan ook niet vreemd dat een betere afstemming van onlineprijzen en het assortiment met die van de offline winkel het aankoopgedrag positief beïnvloedt. Dit verhoogt namelijk de vertrouwdheid en verlaagt het risico van het online winkelen bij die winkelketen. Bovendien vereenvoudigt dit het beslissingsproces doordat consumenten zich kunnen beroepen op voorgaande kennis omtrent prijs en assortiment.

 

Uitgaven verschuiven

We bestudeerden de wijzigingen in aankoopgedrag bij consumenten die de stap zetten van de fysieke naar de online supermarkt. Daarvoor namen we 7907 klanten van de vier grootste supermarktketens van het Verenigd Koninkrijk onder de loep. We zagen dat consumenten die online gaan, vaker naar hun vertrouwde fysieke winkel gaan én meer beginnen te besteden bij die keten. Deze klanten verschuiven een groter deel van hun totale supermarktuitgaven naar de online bezochte winkelketen, in het nadeel van de concurrerende supermarkten. 

 

De stap naar online winkelen impliceert een serieuze verandering in het habituele winkelgedrag en resulteert in het herbekijken van het uitgavepatroon. Gemiddeld stijgt het aandeel van de uitgaven toegewezen aan die winkelketen met 4%. Ketens die zorgen voor integratie tussen hun online en fysieke winkels, en die dus dezelfde prijs en hetzelfde assortiment aanbieden, blijken zelfs nog succesvoller.

 

Klanten die online kopen worden niet afgeschrikt door de servicekost (bij Collect & Go 5.5 €) die tegenover de onlineservice staat, maar hen meer laten betalen voor dezelfde producten is dus geen verstandige zet.

Kristina Melis, Els Breugelmans & Lien Lamey
Onderzoeksgroep Marketing KU Leuven

Bronnen: 
Melis, K., Campo, K., Lamey, L., & Breugelmans, E. (2016) “A Bigger Slice of the Multichannel Grocery Pie: When Does Consumers’ Online Channel Use Expand Retailers’ Share of Wallet?”, Forthcoming in Journal of Retailing (2016), DOI: 10.1016/j.jretai.2016.05.001.

Melis, K., Campo, K., Breugelmans, E. & Lamey, L. (2015) “Multi-channel Grocery Shopping: The Dynamic Impact of Online Shopping Experience on Online Store Choice”, Journal of Retailing, 91 (2), 272-288.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    [In Beeld] Pret A Manger opent in station Antwerpen-Centraal

    Op dinsdag 16 december opent de Britse broodjesketen Pret A Manger een eerste vestiging in Vlaanderen, de tweede in België. De primeur is weggelegd voor het station Antwerpen-Centraal.

  • icon
    Food15 december, 2025
    “Mondelez gedoogde ontbossing in toeleveringsketens”

    Voedingsmultinational Mondelez wordt geconfronteerd met kritiek over ontbossing in zijn toeleveringsketens voor cacao en palmolie. Volgens een analyse van milieuorganisatie Aidenvironment zou in gebieden die gelinkt kunnen worden aan het bedrijf meer dan 4.100 hectare bos zijn verdwenen, ná de eigen ontbossingsdeadline van Mondelez.

  • icon
    Food15 december, 2025
    “Marktaandeel Carrefour hypermarkten stijgt tijdens feestdagen”

    Elk jaar stijgt tijdens de eindejaarsperiode het marktaandeel van de Carrefour hypermarkten. Dat heeft alles te maken met het uitgebreide assortiment en de focus op innovatie, zegt inkoopdirectrice Nathalie Matterne.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN