Overname SABMiller kost AB InBev 8 miljard euro extra

Overname SABMiller kost AB InBev 8 miljard euro extra

De overname van SAB Miller door AB InBev is beklonken. De Belgisch-Braziliaanse brouwer biedt alles samen 71 miljard pond, een slordige 100 miljard euro, voor het nummer twee op de wereldwijde biermarkt.

Miller Coors meteen verkocht

"Het is zover. Wij worden de eerste echte mondiale brouwer." Met die woorden kondigde AB InBev-CEO Carlos Brito (foto) aan dat de deal met SAB Miller rond was. Met het formele overnamebod van 44 pond per aandeel heeft de Braziliaanse topman zijn grootste slag ooit geslagen. De deal is niet alleen de grootste ooit waar een van oorsprong Belgische groep zich aan waagt, het is ook de grootste overzeese deal ooit en wereldwijd zelfs één van de zes grootste bedrijfsovernames.

 

Meteen verkoopt SABMiller zijn aandeel in het Amerikaanse Miller Coors aan het Canadese Molson Coors. De Canadezen hadden al de helft van het kapitaal in handen en leggen voor het nieuwe aandelenpakket nu 12 miljard dollar op tafel, omgerekend 11,2 miljard euro.

 

Zwakke euro, sterke pond

Met de verkoop van Miller Coors hopen Brito & Co een eventueel 'njet' vanwege de Amerikaanse concurrentiewaakhond te vermijden. Tegelijk scheelt dat extra geld ook een slok op een borrel, want door het waardeverlies van de euro de voorbije weken kost de overname AB InBev zo'n 8 miljard euro extra. Toen de overnameplannen op 13 oktober werden aangekondigd, was 1 pond nog 1,349 euro waard; bij de afronding van de onderhandelingen op 10 november was 1 pond al 1,412 euro waard.

 

Zonder tegenslagen moet de deal juridisch helemaal rond zijn in de tweede helft van volgend jaar. Dan kan de operationele en commerciële integratie beginnen. In afwachting van een definitieve naam wegens "vooralsnog geen tijd en geen prioriteit" krijgt de fusiegroep de naam 'Newco' (van New Combined Company). Zoals eerder gemeld, wordt het een vennootschap naar Belgisch recht en zal het aandeel op de Brusselse beurs blijven noteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top