Overname SABMiller kost AB InBev 8 miljard euro extra | RetailDetail

Overname SABMiller kost AB InBev 8 miljard euro extra

Overname SABMiller kost AB InBev 8 miljard euro extra

De overname van SAB Miller door AB InBev is beklonken. De Belgisch-Braziliaanse brouwer biedt alles samen 71 miljard pond, een slordige 100 miljard euro, voor het nummer twee op de wereldwijde biermarkt.

Miller Coors meteen verkocht

"Het is zover. Wij worden de eerste echte mondiale brouwer." Met die woorden kondigde AB InBev-CEO Carlos Brito (foto) aan dat de deal met SAB Miller rond was. Met het formele overnamebod van 44 pond per aandeel heeft de Braziliaanse topman zijn grootste slag ooit geslagen. De deal is niet alleen de grootste ooit waar een van oorsprong Belgische groep zich aan waagt, het is ook de grootste overzeese deal ooit en wereldwijd zelfs één van de zes grootste bedrijfsovernames.

 

Meteen verkoopt SABMiller zijn aandeel in het Amerikaanse Miller Coors aan het Canadese Molson Coors. De Canadezen hadden al de helft van het kapitaal in handen en leggen voor het nieuwe aandelenpakket nu 12 miljard dollar op tafel, omgerekend 11,2 miljard euro.

 

Zwakke euro, sterke pond

Met de verkoop van Miller Coors hopen Brito & Co een eventueel 'njet' vanwege de Amerikaanse concurrentiewaakhond te vermijden. Tegelijk scheelt dat extra geld ook een slok op een borrel, want door het waardeverlies van de euro de voorbije weken kost de overname AB InBev zo'n 8 miljard euro extra. Toen de overnameplannen op 13 oktober werden aangekondigd, was 1 pond nog 1,349 euro waard; bij de afronding van de onderhandelingen op 10 november was 1 pond al 1,412 euro waard.

 

Zonder tegenslagen moet de deal juridisch helemaal rond zijn in de tweede helft van volgend jaar. Dan kan de operationele en commerciële integratie beginnen. In afwachting van een definitieve naam wegens "vooralsnog geen tijd en geen prioriteit" krijgt de fusiegroep de naam 'Newco' (van New Combined Company). Zoals eerder gemeld, wordt het een vennootschap naar Belgisch recht en zal het aandeel op de Brusselse beurs blijven noteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.