Overname SABMiller kost AB InBev 8 miljard euro extra

Overname SABMiller kost AB InBev 8 miljard euro extra

De overname van SAB Miller door AB InBev is beklonken. De Belgisch-Braziliaanse brouwer biedt alles samen 71 miljard pond, een slordige 100 miljard euro, voor het nummer twee op de wereldwijde biermarkt.

Miller Coors meteen verkocht

"Het is zover. Wij worden de eerste echte mondiale brouwer." Met die woorden kondigde AB InBev-CEO Carlos Brito (foto) aan dat de deal met SAB Miller rond was. Met het formele overnamebod van 44 pond per aandeel heeft de Braziliaanse topman zijn grootste slag ooit geslagen. De deal is niet alleen de grootste ooit waar een van oorsprong Belgische groep zich aan waagt, het is ook de grootste overzeese deal ooit en wereldwijd zelfs één van de zes grootste bedrijfsovernames.

 

Meteen verkoopt SABMiller zijn aandeel in het Amerikaanse Miller Coors aan het Canadese Molson Coors. De Canadezen hadden al de helft van het kapitaal in handen en leggen voor het nieuwe aandelenpakket nu 12 miljard dollar op tafel, omgerekend 11,2 miljard euro.

 

Zwakke euro, sterke pond

Met de verkoop van Miller Coors hopen Brito & Co een eventueel 'njet' vanwege de Amerikaanse concurrentiewaakhond te vermijden. Tegelijk scheelt dat extra geld ook een slok op een borrel, want door het waardeverlies van de euro de voorbije weken kost de overname AB InBev zo'n 8 miljard euro extra. Toen de overnameplannen op 13 oktober werden aangekondigd, was 1 pond nog 1,349 euro waard; bij de afronding van de onderhandelingen op 10 november was 1 pond al 1,412 euro waard.

 

Zonder tegenslagen moet de deal juridisch helemaal rond zijn in de tweede helft van volgend jaar. Dan kan de operationele en commerciële integratie beginnen. In afwachting van een definitieve naam wegens "vooralsnog geen tijd en geen prioriteit" krijgt de fusiegroep de naam 'Newco' (van New Combined Company). Zoals eerder gemeld, wordt het een vennootschap naar Belgisch recht en zal het aandeel op de Brusselse beurs blijven noteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top