Overname SABMiller kost AB InBev 8 miljard euro extra

Overname SABMiller kost AB InBev 8 miljard euro extra

De overname van SAB Miller door AB InBev is beklonken. De Belgisch-Braziliaanse brouwer biedt alles samen 71 miljard pond, een slordige 100 miljard euro, voor het nummer twee op de wereldwijde biermarkt.

Miller Coors meteen verkocht

"Het is zover. Wij worden de eerste echte mondiale brouwer." Met die woorden kondigde AB InBev-CEO Carlos Brito (foto) aan dat de deal met SAB Miller rond was. Met het formele overnamebod van 44 pond per aandeel heeft de Braziliaanse topman zijn grootste slag ooit geslagen. De deal is niet alleen de grootste ooit waar een van oorsprong Belgische groep zich aan waagt, het is ook de grootste overzeese deal ooit en wereldwijd zelfs één van de zes grootste bedrijfsovernames.

 

Meteen verkoopt SABMiller zijn aandeel in het Amerikaanse Miller Coors aan het Canadese Molson Coors. De Canadezen hadden al de helft van het kapitaal in handen en leggen voor het nieuwe aandelenpakket nu 12 miljard dollar op tafel, omgerekend 11,2 miljard euro.

 

Zwakke euro, sterke pond

Met de verkoop van Miller Coors hopen Brito & Co een eventueel 'njet' vanwege de Amerikaanse concurrentiewaakhond te vermijden. Tegelijk scheelt dat extra geld ook een slok op een borrel, want door het waardeverlies van de euro de voorbije weken kost de overname AB InBev zo'n 8 miljard euro extra. Toen de overnameplannen op 13 oktober werden aangekondigd, was 1 pond nog 1,349 euro waard; bij de afronding van de onderhandelingen op 10 november was 1 pond al 1,412 euro waard.

 

Zonder tegenslagen moet de deal juridisch helemaal rond zijn in de tweede helft van volgend jaar. Dan kan de operationele en commerciële integratie beginnen. In afwachting van een definitieve naam wegens "vooralsnog geen tijd en geen prioriteit" krijgt de fusiegroep de naam 'Newco' (van New Combined Company). Zoals eerder gemeld, wordt het een vennootschap naar Belgisch recht en zal het aandeel op de Brusselse beurs blijven noteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Back to top