Paardenvleesschandaal doet Ter Beke ter plaatste trappelen

Paardenvleesschandaal doet Ter Beke ter plaatste trappelen

De Belgische voedingsgroep Ter Beke heeft het voorbije kwartaal een "gelijkaardige" omzet gerealiseerd als in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dat komt deels door het paardenvleesschandaal, dat een serieuze impact heeft op de tak van de bereide gerechten.

"Processed meat" groeit (een beetje)

"De geconsolideerde omzet van Ter Beke is in het eerste kwartaal van 2013 gelijkaardig aan de omzet in dezelfde periode van 2012", laat de groep vandaag weten in een trading update, zonder echter concrete cijfers te geven. "De omzet steeg in de afdeling van het verwerkte vlees en ook de operationele winst van die tak steeg in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder."

 

Die toename kon de daling van omzet en winst bij de bereide gerechten niet voledig goedmaken, volgens de groep door het paardenvleesschandaal dat in februari van dit jaar heel Europa in de ban had. "Wij betreuren dat deze gebeurtenissen ook een negatieve impact hadden op onze sector en, meer in het bijzonder, op de omzetevolutie van onze afdeling bereide gerechten, ook al waren de Ter Beke producten nooit betrokken partij", zo onderstreept de groep nogmaals.

 

Ter plaatse trappelen

Ter Beke kan onmogelijk zeggen hoe lang het bedrijf nog de gevolgen van het schandaal zal ondervinden. "De groep doet zijn uiterste best om de negatieve impact zo snel mogelijk te neutraliseren en de eerste tekenen van herstel dienen zich reeds aan", klinkt het. Ter Beke vroeg onder andere extra bijdrage van toeleveranciers voor bijkomende marketinginspanningen, die hoe dan ook "de resultaten van het eerste halfjaar zullen beïnvloeden".

 

"Op basis daarvan en behoudens onvoorziene marktomstandigheden blijft de groep vol vertrouwen dat het volledige jaarresultaat over 2013 nog altijd dat van 2012 kan evenaren." Lees: in het beste geval trappelen we ter plaatse.

 

Over de zoektocht naar een vervanger voor gewezen topman Marc Hofman, die begin dit jaar naar Colruyt vertrok, is er vooralsnog geen nieuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de hypermarkt van Bièrges aanvaardt Carrefour nu bij alle hypermarkten en bij Carrefour Markets in eigen beheer herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen. Zo wil de groep de afvalberg helpen reduceren.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top