Paardenvleesschandaal doet Ter Beke ter plaatste trappelen | RetailDetail

Paardenvleesschandaal doet Ter Beke ter plaatste trappelen

Paardenvleesschandaal doet Ter Beke ter plaatste trappelen

De Belgische voedingsgroep Ter Beke heeft het voorbije kwartaal een "gelijkaardige" omzet gerealiseerd als in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dat komt deels door het paardenvleesschandaal, dat een serieuze impact heeft op de tak van de bereide gerechten.

"Processed meat" groeit (een beetje)

"De geconsolideerde omzet van Ter Beke is in het eerste kwartaal van 2013 gelijkaardig aan de omzet in dezelfde periode van 2012", laat de groep vandaag weten in een trading update, zonder echter concrete cijfers te geven. "De omzet steeg in de afdeling van het verwerkte vlees en ook de operationele winst van die tak steeg in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder."

 

Die toename kon de daling van omzet en winst bij de bereide gerechten niet voledig goedmaken, volgens de groep door het paardenvleesschandaal dat in februari van dit jaar heel Europa in de ban had. "Wij betreuren dat deze gebeurtenissen ook een negatieve impact hadden op onze sector en, meer in het bijzonder, op de omzetevolutie van onze afdeling bereide gerechten, ook al waren de Ter Beke producten nooit betrokken partij", zo onderstreept de groep nogmaals.

 

Ter plaatse trappelen

Ter Beke kan onmogelijk zeggen hoe lang het bedrijf nog de gevolgen van het schandaal zal ondervinden. "De groep doet zijn uiterste best om de negatieve impact zo snel mogelijk te neutraliseren en de eerste tekenen van herstel dienen zich reeds aan", klinkt het. Ter Beke vroeg onder andere extra bijdrage van toeleveranciers voor bijkomende marketinginspanningen, die hoe dan ook "de resultaten van het eerste halfjaar zullen beïnvloeden".

 

"Op basis daarvan en behoudens onvoorziene marktomstandigheden blijft de groep vol vertrouwen dat het volledige jaarresultaat over 2013 nog altijd dat van 2012 kan evenaren." Lees: in het beste geval trappelen we ter plaatse.

 

Over de zoektocht naar een vervanger voor gewezen topman Marc Hofman, die begin dit jaar naar Colruyt vertrok, is er vooralsnog geen nieuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.