Palm kampt met lagere verkopen

Palm kampt met lagere verkopen

Brouwerij Palm heeft de belofte om 2014 positief af te sluiten niet waar kunnen maken. Het bedrijf had te kampen met een lagere bierconsumptie en zag het verlies aangroeien tot 1,3 miljoen euro. Toch heeft het vertrouwen in de resultaten voor 2015.

Palm minder populair

Palm Belgian Craft Brewers is al enkele jaren op zoek naar een nieuw elan: sinds 1990 is de verkoop van het bier Palm met maar liefst 40 procent gedaald, omdat het niet meer aanspreekt bij een jonger publiek. Daarom lanceerde het bedrijf de voorbije jaren nieuwe bieren, om zo minder afhankelijk te zijn van Palm.

 

Zo kwam er een experiment met speciaalbieren: elk jaar worden daar maximaal vier nieuwe bieren gebrouwen op kleine schaal. Er wordt maar 1.000 liter per bier geproduceerd. Slaat een bier aan, dan wordt het op grotere schaal uitgerold.

 

Met al die veranderingen wilde het 2014 positief afsluiten, na verliesjaren in 2012 en 2013. Het bedrijfsverlies groeide vorig jaar echter van 392.000 euro naar 1,3 miljoen euro. In 2013 werd nog een nettowinst van 27.000 euro gemaakt, maar in 2014 was er sprake van een nettoverlies van 440.000 euro. De omzet daalde ook met 200.000 euro naar 52,5 miljoen euro.

 

Extra investeringen

"Net zoals tijdens het boekjaar 2013 werd ook in 2014 zeer zwaar geïnvesteerd in zowel vaste activa als in innovatie met de daaraan verbonden extra marketing- en saleskosten", verklaart Palm de mindere cijfers in een persbericht.

 

Palm kampt echter ook met een dalende bierconsumptie in België en Nederland en wil daarom meer investeren in export. Zo ziet het onder andere veel kansen voor Rodenbach in de Verenigde Staten. "Tijdens het jaar 2015 zal de dalende bierconsumptie en de toegenomen reglementering nog een verdere rol spelen. Toch verwacht de brouwerij in 2015 haar positief budgettaire objectieven te kunnen realiseren", besluit Palm.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top