Palm kampt met lagere verkopen

Palm kampt met lagere verkopen

Brouwerij Palm heeft de belofte om 2014 positief af te sluiten niet waar kunnen maken. Het bedrijf had te kampen met een lagere bierconsumptie en zag het verlies aangroeien tot 1,3 miljoen euro. Toch heeft het vertrouwen in de resultaten voor 2015.

Palm minder populair

Palm Belgian Craft Brewers is al enkele jaren op zoek naar een nieuw elan: sinds 1990 is de verkoop van het bier Palm met maar liefst 40 procent gedaald, omdat het niet meer aanspreekt bij een jonger publiek. Daarom lanceerde het bedrijf de voorbije jaren nieuwe bieren, om zo minder afhankelijk te zijn van Palm.

 

Zo kwam er een experiment met speciaalbieren: elk jaar worden daar maximaal vier nieuwe bieren gebrouwen op kleine schaal. Er wordt maar 1.000 liter per bier geproduceerd. Slaat een bier aan, dan wordt het op grotere schaal uitgerold.

 

Met al die veranderingen wilde het 2014 positief afsluiten, na verliesjaren in 2012 en 2013. Het bedrijfsverlies groeide vorig jaar echter van 392.000 euro naar 1,3 miljoen euro. In 2013 werd nog een nettowinst van 27.000 euro gemaakt, maar in 2014 was er sprake van een nettoverlies van 440.000 euro. De omzet daalde ook met 200.000 euro naar 52,5 miljoen euro.

 

Extra investeringen

"Net zoals tijdens het boekjaar 2013 werd ook in 2014 zeer zwaar geïnvesteerd in zowel vaste activa als in innovatie met de daaraan verbonden extra marketing- en saleskosten", verklaart Palm de mindere cijfers in een persbericht.

 

Palm kampt echter ook met een dalende bierconsumptie in België en Nederland en wil daarom meer investeren in export. Zo ziet het onder andere veel kansen voor Rodenbach in de Verenigde Staten. "Tijdens het jaar 2015 zal de dalende bierconsumptie en de toegenomen reglementering nog een verdere rol spelen. Toch verwacht de brouwerij in 2015 haar positief budgettaire objectieven te kunnen realiseren", besluit Palm.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top