Pasta maken kan nu ook met 3D-printer

Pasta maken kan nu ook met 3D-printer

De Italiaanse voedingsmiddelenfabrikant Barilla en het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO hebben samen een 3D-printer ontwikkeld die niet werkt met hars of plastic, maar wel met pastadeeg.

Van computer naar bord

Het concept is gelijkaardig aan dat van een normale 3D-printer: met een computer wordt een design gemaakt, dat daarna wordt doorgestuurd naar de 3D-printer. Die maakt op basis van griesmeel en water een pastadeeg, die vervolgens wordt gebruikt om het design uit te printen. De geprinte pasta kan daarna gewoon gekookt en gegeten worden.

 

De printer is voorlopig nog niet op de markt en wordt enkel tentoongesteld op de EXPO2015 in Milaan. Het toont wel aan dat de mogelijkheden van 3D-printen nog lang niet uitgeput zijn.

 

Het Italiaanse Barilla is eigenaar van verschillende pastamerken en is de grootste pastaproducent ter wereld. Zo heeft het bedrijf meer dan 40 procent van de Italiaanse markt in handen en ook een kwart van de verkochte pasta in de Verenigde Staten is van de hand van Barilla.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top