Pasta maken kan nu ook met 3D-printer | RetailDetail

Pasta maken kan nu ook met 3D-printer

Pasta maken kan nu ook met 3D-printer

De Italiaanse voedingsmiddelenfabrikant Barilla en het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO hebben samen een 3D-printer ontwikkeld die niet werkt met hars of plastic, maar wel met pastadeeg.

Van computer naar bord

Het concept is gelijkaardig aan dat van een normale 3D-printer: met een computer wordt een design gemaakt, dat daarna wordt doorgestuurd naar de 3D-printer. Die maakt op basis van griesmeel en water een pastadeeg, die vervolgens wordt gebruikt om het design uit te printen. De geprinte pasta kan daarna gewoon gekookt en gegeten worden.

 

De printer is voorlopig nog niet op de markt en wordt enkel tentoongesteld op de EXPO2015 in Milaan. Het toont wel aan dat de mogelijkheden van 3D-printen nog lang niet uitgeput zijn.

 

Het Italiaanse Barilla is eigenaar van verschillende pastamerken en is de grootste pastaproducent ter wereld. Zo heeft het bedrijf meer dan 40 procent van de Italiaanse markt in handen en ook een kwart van de verkochte pasta in de Verenigde Staten is van de hand van Barilla.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.