Piekende koffieprijzen zullen worden doorgerekend.

Piekende koffieprijzen zullen worden doorgerekend.

De grondstofprijzen bereiken een recordhoogte. Zo ook die voor koffie. Het zal onvermijdelijk zijn de prijsstijgingen door te rekenen in het eindproduct, meent koffieproducent Rombouts.

 

Binnenkort ziet de koffiefabrikant de prijs van een pakje van 250 gram gemalen koffie naar 3,25 euro stijgen. Nu betaalt de consument gemiddeld reeds 2,75 euro, waar dat vorig jaar nog 2,5 euro bedroeg.

 

Oorzaak zijn de pijlsnel stijgende grondstofprijzen. Slechte oogstten, speculatie en niet het minst de sterk toegenomen vraag vanuit China jagen de prijzen de hoogte in. Rond het begin van 2010 bedroeg de wereldmarktprijs 1,40 dollar voor een kilo koffie. Aan de start van dit jaar was die prijs opgeklommen tot 2 dollar.

 

Hoe spectaculair die stijging is, ziet men pas goed met een blik terug in de tijd. Anno 2000 kostte koffie op de wereldmarkt slechts 64 dollarcent per kilo. Tegen 2008 was die kiloprijs verdubbeld. Ondertussen zijn de prijzen nog in een stroomversnelling terechtgekomen.

 

Daarom waarschuwt koffieproducent Rombouts dat consumenten weldra helaas nog meer zullen moeten neertellen voor hun bakje troost. Niets aan te doen. Tenzij de voedingsdistributeurs ermee doorgaan koffie als wapen in te zetten in hun prijzenoorlog, natuurlijk.

De grondstofprijzen bereiken een recordhoogte. Zo ook die voor koffie. Het zal onvermijdelijk zijn de prijsstijgingen door te rekenen in het eindproduct, meent koffieproducent Rombouts.

 

Binnenkort ziet de koffiefabrikant de prijs van een pakje van 250 gram gemalen koffie naar 3,25 euro stijgen. Nu betaalt de consument gemiddeld reeds 2,75 euro, waar dat vorig jaar nog 2,5 euro bedroeg.

 

Oorzaak zijn de pijlsnel stijgende grondstofprijzen. Slechte oogstten, speculatie en niet het minst de sterk toegenomen vraag vanuit China jagen de prijzen de hoogte in. Rond het begin van 2010 bedroeg de wereldmarktprijs 1,40 dollar voor een kilo koffie. Aan de start van dit jaar was die prijs opgeklommen tot 2 dollar.

 

Hoe spectaculair die stijging is, ziet men pas goed met een blik terug in de tijd. Anno 2000 kostte koffie op de wereldmarkt slechts 64 dollarcent per kilo. Tegen 2008 was die kiloprijs verdubbeld. Ondertussen zijn de prijzen nog in een stroomversnelling terechtgekomen.

 

Daarom waarschuwt koffieproducent Rombouts dat consumenten weldra helaas nog meer zullen moeten neertellen voor hun bakje troost. Niets aan te doen. Tenzij de voedingsdistributeurs ermee doorgaan koffie als wapen in te zetten in hun prijzenoorlog, natuurlijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mars investeert 34 miljoen in Uncle Ben’s rijstfabriek

19/05/2017

De Uncle Ben’s-rijstfabriek in Olen viert haar 40ste verjaardag. Eigenaar Mars kondigt een bijzonder ambitieus investeringsplan aan om innovatiekracht en duurzaamheid in de toekomst te verzekeren.

Zo vinden merken en foodbloggers elkaar

19/05/2017

FMCG-merken onderhouden graag relaties met creatieve foodbloggers, maar de samenwerking wordt wat minder vrijblijvend. Van een sympathieke hobby groeien sommige blogs uit tot een bron van inkomsten. Toch blijft passie de motor.

Carrefour lanceert webshop voor non-food

19/05/2017

Carrefour heeft een nieuwe webshop opgericht, waar het meer dan 15.000 non-foodproducten verkoopt. Op de webshop wordt het permanente assortiment uit de winkels verkocht, maar er zijn ook exclusieve online aanbiedingen.

Filet Pur: Een bumperklever uit Essen

19/05/2017

Dat Lidl Amerika gaat veroveren met hulp uit de lage landen, dat Aldi binnenkort Carrefour voorbijsteekt, en dat u teveel drinkt: u verneemt de smeuïge details in het weekoverzicht van RetailDetail Food, baken van de constructieve retailjournalistiek! 

RetailDetail Food #19 gaat bio

19/05/2017

Binnenkort is er weer de traditionele voorjaarscampagne van de biologische sector, dus ging RetailDetail Food eens rondvragen wat ondernemers eigenlijk hebben met biologisch. Best wel wat, zo bleek. 

Dit is het strijdplan van Lidl in de VS

18/05/2017

Op 15 juni is het zover: dan opent Lidl de eerste Amerikaanse winkels. De operaties worden mede geleid door een oude bekende, die ook in Nederland en België actief was. Maar de hamvraag is: moet Ahold Delhaize zich bedreigd voelen? 

Back to top