Piekende koffieprijzen zullen worden doorgerekend.

Piekende koffieprijzen zullen worden doorgerekend.

De grondstofprijzen bereiken een recordhoogte. Zo ook die voor koffie. Het zal onvermijdelijk zijn de prijsstijgingen door te rekenen in het eindproduct, meent koffieproducent Rombouts.

 

Binnenkort ziet de koffiefabrikant de prijs van een pakje van 250 gram gemalen koffie naar 3,25 euro stijgen. Nu betaalt de consument gemiddeld reeds 2,75 euro, waar dat vorig jaar nog 2,5 euro bedroeg.

 

Oorzaak zijn de pijlsnel stijgende grondstofprijzen. Slechte oogstten, speculatie en niet het minst de sterk toegenomen vraag vanuit China jagen de prijzen de hoogte in. Rond het begin van 2010 bedroeg de wereldmarktprijs 1,40 dollar voor een kilo koffie. Aan de start van dit jaar was die prijs opgeklommen tot 2 dollar.

 

Hoe spectaculair die stijging is, ziet men pas goed met een blik terug in de tijd. Anno 2000 kostte koffie op de wereldmarkt slechts 64 dollarcent per kilo. Tegen 2008 was die kiloprijs verdubbeld. Ondertussen zijn de prijzen nog in een stroomversnelling terechtgekomen.

 

Daarom waarschuwt koffieproducent Rombouts dat consumenten weldra helaas nog meer zullen moeten neertellen voor hun bakje troost. Niets aan te doen. Tenzij de voedingsdistributeurs ermee doorgaan koffie als wapen in te zetten in hun prijzenoorlog, natuurlijk.

De grondstofprijzen bereiken een recordhoogte. Zo ook die voor koffie. Het zal onvermijdelijk zijn de prijsstijgingen door te rekenen in het eindproduct, meent koffieproducent Rombouts.

 

Binnenkort ziet de koffiefabrikant de prijs van een pakje van 250 gram gemalen koffie naar 3,25 euro stijgen. Nu betaalt de consument gemiddeld reeds 2,75 euro, waar dat vorig jaar nog 2,5 euro bedroeg.

 

Oorzaak zijn de pijlsnel stijgende grondstofprijzen. Slechte oogstten, speculatie en niet het minst de sterk toegenomen vraag vanuit China jagen de prijzen de hoogte in. Rond het begin van 2010 bedroeg de wereldmarktprijs 1,40 dollar voor een kilo koffie. Aan de start van dit jaar was die prijs opgeklommen tot 2 dollar.

 

Hoe spectaculair die stijging is, ziet men pas goed met een blik terug in de tijd. Anno 2000 kostte koffie op de wereldmarkt slechts 64 dollarcent per kilo. Tegen 2008 was die kiloprijs verdubbeld. Ondertussen zijn de prijzen nog in een stroomversnelling terechtgekomen.

 

Daarom waarschuwt koffieproducent Rombouts dat consumenten weldra helaas nog meer zullen moeten neertellen voor hun bakje troost. Niets aan te doen. Tenzij de voedingsdistributeurs ermee doorgaan koffie als wapen in te zetten in hun prijzenoorlog, natuurlijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top