Piekende koffieprijzen zullen worden doorgerekend.

Piekende koffieprijzen zullen worden doorgerekend.

De grondstofprijzen bereiken een recordhoogte. Zo ook die voor koffie. Het zal onvermijdelijk zijn de prijsstijgingen door te rekenen in het eindproduct, meent koffieproducent Rombouts.

 

Binnenkort ziet de koffiefabrikant de prijs van een pakje van 250 gram gemalen koffie naar 3,25 euro stijgen. Nu betaalt de consument gemiddeld reeds 2,75 euro, waar dat vorig jaar nog 2,5 euro bedroeg.

 

Oorzaak zijn de pijlsnel stijgende grondstofprijzen. Slechte oogstten, speculatie en niet het minst de sterk toegenomen vraag vanuit China jagen de prijzen de hoogte in. Rond het begin van 2010 bedroeg de wereldmarktprijs 1,40 dollar voor een kilo koffie. Aan de start van dit jaar was die prijs opgeklommen tot 2 dollar.

 

Hoe spectaculair die stijging is, ziet men pas goed met een blik terug in de tijd. Anno 2000 kostte koffie op de wereldmarkt slechts 64 dollarcent per kilo. Tegen 2008 was die kiloprijs verdubbeld. Ondertussen zijn de prijzen nog in een stroomversnelling terechtgekomen.

 

Daarom waarschuwt koffieproducent Rombouts dat consumenten weldra helaas nog meer zullen moeten neertellen voor hun bakje troost. Niets aan te doen. Tenzij de voedingsdistributeurs ermee doorgaan koffie als wapen in te zetten in hun prijzenoorlog, natuurlijk.

De grondstofprijzen bereiken een recordhoogte. Zo ook die voor koffie. Het zal onvermijdelijk zijn de prijsstijgingen door te rekenen in het eindproduct, meent koffieproducent Rombouts.

 

Binnenkort ziet de koffiefabrikant de prijs van een pakje van 250 gram gemalen koffie naar 3,25 euro stijgen. Nu betaalt de consument gemiddeld reeds 2,75 euro, waar dat vorig jaar nog 2,5 euro bedroeg.

 

Oorzaak zijn de pijlsnel stijgende grondstofprijzen. Slechte oogstten, speculatie en niet het minst de sterk toegenomen vraag vanuit China jagen de prijzen de hoogte in. Rond het begin van 2010 bedroeg de wereldmarktprijs 1,40 dollar voor een kilo koffie. Aan de start van dit jaar was die prijs opgeklommen tot 2 dollar.

 

Hoe spectaculair die stijging is, ziet men pas goed met een blik terug in de tijd. Anno 2000 kostte koffie op de wereldmarkt slechts 64 dollarcent per kilo. Tegen 2008 was die kiloprijs verdubbeld. Ondertussen zijn de prijzen nog in een stroomversnelling terechtgekomen.

 

Daarom waarschuwt koffieproducent Rombouts dat consumenten weldra helaas nog meer zullen moeten neertellen voor hun bakje troost. Niets aan te doen. Tenzij de voedingsdistributeurs ermee doorgaan koffie als wapen in te zetten in hun prijzenoorlog, natuurlijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize

23/06/2017

Zowel Ahold Delhaize als Colruyt kregen ferme klappen op de beurs. Beleggers leken het vertrouwen in supermarktaandelen helemaal kwijt. Maar de ene retailer is de andere niet. Ahold Delhaize lijkt er bovenop te komen, Colruyt heeft zorgen. 

Kassaloze supermarkt Amazon nog altijd niet open

23/06/2017

Amazon Go, de kassaloze supermarkt van het internetbedrijf, is nog steeds niet geopend voor het grote publiek. Nu verlaat bovendien ook een van de directeuren die achter de winkel Amazon. 

Danone stroomlijnt Europese organisatie

23/06/2017

Zuivelproducent Danone optimaliseert haar Europese structuur: België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Ierland vormen voortaan één cluster. Kris Geeraert, general manager Benelux, verlaat het bedrijf. 

Filet Pur: Een bende incompetente kwasten

23/06/2017

Sinds vorige vrijdag is het helder: slechts één retailer op aarde weet waar de klepel hangt. De anderen modderen maar wat aan. Of ze nu Jef, Dick of Alexandre heten. Hier is alweer een frisse kijk op de week, door RetailDetail Food

Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen

22/06/2017

Het Britse drankenconcern Diageo legt 700 miljoen dollar, omgerekend ruim 620 miljoen euro, op tafel voor Casamigos. De uiteindelijke deal voor het premium tequilamerk van George Clooney kan zelfs oplopen tot één miljard dollar.

Geen bouwvergunning voor Lidl in Kalmthout

22/06/2017

Versdiscounter Lidl krijgt geen bouwvergunning voor een 2.375 m² grote winkel in Kalmthout. Problemen met de verkeersveiligheid en -doorstroming (en een administratieve fout van Lidl zelf) deden de distributeur de das om.

Back to top