PinguinLutosa neemt Scana Noliko over | RetailDetail

PinguinLutosa neemt Scana Noliko over

PinguinLutosa neemt Scana Noliko over

De West-Vlaamse producent van diepvriesgroenten en aardappelproducten PinguinLutosa neemt Scana Noliko over van investeringsmaatschappij Gimv. PinguinLutosa betaalt 115 miljoen euro voor het bedrijf uit Bree, dat groente en fruit in glas en blik verwerkt.

180 miljoen euro omzet

Scana Noliko is een van de belangrijkste Europese producenten van groente- en fruitconserven, van deegwaren en van soep en sauzen in glas en blik. De onderneming produceert voornamelijk voor huismerken en exporteert 80 procent van haar producten, vooral naar EU-landen. Het bedrijf telt 563 medewerkers en werkt samen met bijna 400 Belgische, Nederlandse en Duitse telers.


Gimv was aandeelhouder van Scana Noliko sinds 2004 en had zijn belang in deze Limburgse voedingsgroep in 2008 opgetrokken tot iets meer dan 90 procent. Sinds de instap van Gimv groeide de omzet van de groep met 60 procent. Voor het huidige boekjaar 2010-2011 (dat eindigt op 31 maart) verwacht de onderneming een omzet van meer dan 180 miljoen euro.

Een van Europa’s grootste groenteverwerkers

PinguinLutosa, met hoofdzetel in Westrozebeke, is gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie en verkoop van diepgevroren levensmiddelen: groenten, aardappelproducten en kant-en-klare bereidingen. Na de in oktober aangekondigde overname van de diepvriesactiviteiten van de Franse CECAB-groep en de overname van Scana Noliko zal de groep beschikken over 17 productiesites in vijf verschillende landen (België, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Polen en Hongarije) en verkoopkantoren in vier continenten. Met een verwerkingscapaciteit van 1,4 miljoen ton verse groenten en aardappelen, ruim 3.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van meer dan 750 miljoen euro ontstaat hiermee een van de grootste groenteverwerkers in Europa.


Voor PinguinLutosa betekent de overname een verruiming van het gamma naar glas en blik. Tegelijk investeert Gimv via het Gimv-XL fonds 60 miljoen euro in PinguinLutosa. Hein Deprez van Food Invest International, de familiale controleaandeelhouder van PinguinLutosa, wordt afgevaardigd bestuurder van de nieuwe groep. Herwig Dejonghe, huidige CEO van PinguinLutosa, blijft verantwoordelijk voor de diepvriesdivisie. Dominiek Stinckens, tot nu de CEO van Scana Noliko, krijgt de verantwoordelijkheid over de conservendivisie.

 

- Karin Bosteels

 

De West-Vlaamse producent van diepvriesgroenten en aardappelproducten PinguinLutosa neemt Scana Noliko over van investeringsmaatschappij Gimv. PinguinLutosa betaalt 115 miljoen euro voor het bedrijf uit Bree, dat groente en fruit in glas en blik verwerkt.

180 miljoen euro omzet

Scana Noliko is een van de belangrijkste Europese producenten van groente- en fruitconserven, van deegwaren en van soep en sauzen in glas en blik. De onderneming produceert voornamelijk voor huismerken en exporteert 80 procent van haar producten, vooral naar EU-landen. Het bedrijf telt 563 medewerkers en werkt samen met bijna 400 Belgische, Nederlandse en Duitse telers.


Gimv was aandeelhouder van Scana Noliko sinds 2004 en had zijn belang in deze Limburgse voedingsgroep in 2008 opgetrokken tot iets meer dan 90 procent. Sinds de instap van Gimv groeide de omzet van de groep met 60 procent. Voor het huidige boekjaar 2010-2011 (dat eindigt op 31 maart) verwacht de onderneming een omzet van meer dan 180 miljoen euro.

Een van Europa’s grootste groenteverwerkers

PinguinLutosa, met hoofdzetel in Westrozebeke, is gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie en verkoop van diepgevroren levensmiddelen: groenten, aardappelproducten en kant-en-klare bereidingen. Na de in oktober aangekondigde overname van de diepvriesactiviteiten van de Franse CECAB-groep en de overname van Scana Noliko zal de groep beschikken over 17 productiesites in vijf verschillende landen (België, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Polen en Hongarije) en verkoopkantoren in vier continenten. Met een verwerkingscapaciteit van 1,4 miljoen ton verse groenten en aardappelen, ruim 3.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van meer dan 750 miljoen euro ontstaat hiermee een van de grootste groenteverwerkers in Europa.


Voor PinguinLutosa betekent de overname een verruiming van het gamma naar glas en blik. Tegelijk investeert Gimv via het Gimv-XL fonds 60 miljoen euro in PinguinLutosa. Hein Deprez van Food Invest International, de familiale controleaandeelhouder van PinguinLutosa, wordt afgevaardigd bestuurder van de nieuwe groep. Herwig Dejonghe, huidige CEO van PinguinLutosa, blijft verantwoordelijk voor de diepvriesdivisie. Dominiek Stinckens, tot nu de CEO van Scana Noliko, krijgt de verantwoordelijkheid over de conservendivisie.

 

- Karin Bosteels

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.