Primark redt resultaten moederbedrijf | RetailDetail

Primark redt resultaten moederbedrijf

Primark redt resultaten moederbedrijf

Associated British Foods verwacht dat het bedrijfsresultaat voor het volledige boekjaar met 30 miljoen pond (41 miljoen euro) zal terugvallen. Zonder de positieve resultaten van kledingketen Primark zou dat echter nog meer geweest zijn.

Expansie blijft duren

Volgens ABF zal de omzet van Primark voor het volledige jaar, dat wordt afgesloten op 12 september, met 13% stijgen. Daarnaast zal de keten goed zijn voor meer dan de helft van de totale winst van het Britse bedrijf. Het grootste deel van die omzetgroei is te danken aan de opening van nieuwe winkels, in onder andere Nederland, Spanje en België. Alles samen heeft Primark het voorbije jaar bijna 100.000 m² aan winkelruimte geopend.

 

De vergelijkbare omzetgroei zal voor het volledige jaar wel dalen van 4,5% naar 1%. Daarnaast daalde ook de winstmarge, omwille van een hoger aantal promoties.

 

Over de grote plas plant Primark nu donderdag de opening van zijn eerste Amerikaanse winkel in Boston. Voor het einde van het jaar moet daar nog een filiaal in Philadelphia bijkomen. Daarmee zal het totaal aantal winkels op 293 komen. Het komende boekjaar moeten daar nog eens een flink aantal bijkomen, waarvan vijf in de Verenigde Staten en een eerste Italiaanse winkel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.