Pringles verkocht voor 1,66 miljard euro | RetailDetail

Pringles verkocht voor 1,66 miljard euro

Pringles verkocht voor 1,66 miljard euro

De Amerikaanse producent van consumentengoederen Procter & Gamble (P&G) gaat zijn chipsmerk Pringles verkopen aan het Amerikaanse voedingsbedrijf Diamond Foods. Met de transactie is een bedrag van 2,35 miljard dollar of circa 1,66 miljard euro gemoeid. P&G zal een nieuwe entiteit oprichten om zijn Pringles-activiteiten in onder te brengen. De aandeelhouders van P&G behouden na de afsplitsing en samenvoeging van het chipsmerk met Diamond Foods een belang van 57 procent in de nieuwe onderneming.

 

Onrust in Mechelen

Een van de grootste Pringles-fabrieken ter wereld staat in Mechelen. Van de 900 mensen die er in de P&G-vestiging actief zijn, werken er 400 voor Pringles. Bij hen leidde het nieuws tot enige ongerustheid. Zij toonden zich vooral verrast omdat Pringles volgens hen een kernactiviteit van P&G was, maar het moederconcern wil zich meer gaan toeleggen op de productie van onderhoudsproducten en artikelen voor persoonlijke verzorging.

 

Procter & Gamble zei te verwachten dat er geen personeel moet afvloeien en dat de arbeidsvoorwaarden nog minstens twee jaar dezelfde blijven. Het is ook niet de bedoeling dat de productie verhuist, toch niet in eerste instantie. Garanties kon P&G echter niet geven, want "dat hangt natuurlijk af van de nieuwe eigenaars". Er komt uiteraard wel een duidelijke fysieke scheiding tussen de Pringlesfabriek en de zeepafdeling van Procter & Gamble, die op dezelfde Mechelse site is ondergebracht.

 

Grootste merk van aardappelchips

Pringles is het grootste merk van aardappelchips ter wereld en verkoopt zijn lekkernijen in meer dan 140 landen. Met de overname wil Diamond Foods een globale marktleider op het gebied van snacks worden. Het bedrijf wil zich naar eigen zeggen met Pringles vooral richten op kwaliteit en op innovatieve producten.

 

De Amerikaanse producent van consumentengoederen Procter & Gamble (P&G) gaat zijn chipsmerk Pringles verkopen aan het Amerikaanse voedingsbedrijf Diamond Foods. Met de transactie is een bedrag van 2,35 miljard dollar of circa 1,66 miljard euro gemoeid. P&G zal een nieuwe entiteit oprichten om zijn Pringles-activiteiten in onder te brengen. De aandeelhouders van P&G behouden na de afsplitsing en samenvoeging van het chipsmerk met Diamond Foods een belang van 57 procent in de nieuwe onderneming.

 

Onrust in Mechelen

Een van de grootste Pringles-fabrieken ter wereld staat in Mechelen. Van de 900 mensen die er in de P&G-vestiging actief zijn, werken er 400 voor Pringles. Bij hen leidde het nieuws tot enige ongerustheid. Zij toonden zich vooral verrast omdat Pringles volgens hen een kernactiviteit van P&G was, maar het moederconcern wil zich meer gaan toeleggen op de productie van onderhoudsproducten en artikelen voor persoonlijke verzorging.

 

Procter & Gamble zei te verwachten dat er geen personeel moet afvloeien en dat de arbeidsvoorwaarden nog minstens twee jaar dezelfde blijven. Het is ook niet de bedoeling dat de productie verhuist, toch niet in eerste instantie. Garanties kon P&G echter niet geven, want "dat hangt natuurlijk af van de nieuwe eigenaars". Er komt uiteraard wel een duidelijke fysieke scheiding tussen de Pringlesfabriek en de zeepafdeling van Procter & Gamble, die op dezelfde Mechelse site is ondergebracht.

 

Grootste merk van aardappelchips

Pringles is het grootste merk van aardappelchips ter wereld en verkoopt zijn lekkernijen in meer dan 140 landen. Met de overname wil Diamond Foods een globale marktleider op het gebied van snacks worden. Het bedrijf wil zich naar eigen zeggen met Pringles vooral richten op kwaliteit en op innovatieve producten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s. De informatie op de verpakking van de Special K graanreep met Rode Vruchten is misleidend volgens de consumentenorganisatie.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.