Pringles verkocht voor 1,66 miljard euro

Pringles verkocht voor 1,66 miljard euro

De Amerikaanse producent van consumentengoederen Procter & Gamble (P&G) gaat zijn chipsmerk Pringles verkopen aan het Amerikaanse voedingsbedrijf Diamond Foods. Met de transactie is een bedrag van 2,35 miljard dollar of circa 1,66 miljard euro gemoeid. P&G zal een nieuwe entiteit oprichten om zijn Pringles-activiteiten in onder te brengen. De aandeelhouders van P&G behouden na de afsplitsing en samenvoeging van het chipsmerk met Diamond Foods een belang van 57 procent in de nieuwe onderneming.

 

Onrust in Mechelen

Een van de grootste Pringles-fabrieken ter wereld staat in Mechelen. Van de 900 mensen die er in de P&G-vestiging actief zijn, werken er 400 voor Pringles. Bij hen leidde het nieuws tot enige ongerustheid. Zij toonden zich vooral verrast omdat Pringles volgens hen een kernactiviteit van P&G was, maar het moederconcern wil zich meer gaan toeleggen op de productie van onderhoudsproducten en artikelen voor persoonlijke verzorging.

 

Procter & Gamble zei te verwachten dat er geen personeel moet afvloeien en dat de arbeidsvoorwaarden nog minstens twee jaar dezelfde blijven. Het is ook niet de bedoeling dat de productie verhuist, toch niet in eerste instantie. Garanties kon P&G echter niet geven, want "dat hangt natuurlijk af van de nieuwe eigenaars". Er komt uiteraard wel een duidelijke fysieke scheiding tussen de Pringlesfabriek en de zeepafdeling van Procter & Gamble, die op dezelfde Mechelse site is ondergebracht.

 

Grootste merk van aardappelchips

Pringles is het grootste merk van aardappelchips ter wereld en verkoopt zijn lekkernijen in meer dan 140 landen. Met de overname wil Diamond Foods een globale marktleider op het gebied van snacks worden. Het bedrijf wil zich naar eigen zeggen met Pringles vooral richten op kwaliteit en op innovatieve producten.

 

De Amerikaanse producent van consumentengoederen Procter & Gamble (P&G) gaat zijn chipsmerk Pringles verkopen aan het Amerikaanse voedingsbedrijf Diamond Foods. Met de transactie is een bedrag van 2,35 miljard dollar of circa 1,66 miljard euro gemoeid. P&G zal een nieuwe entiteit oprichten om zijn Pringles-activiteiten in onder te brengen. De aandeelhouders van P&G behouden na de afsplitsing en samenvoeging van het chipsmerk met Diamond Foods een belang van 57 procent in de nieuwe onderneming.

 

Onrust in Mechelen

Een van de grootste Pringles-fabrieken ter wereld staat in Mechelen. Van de 900 mensen die er in de P&G-vestiging actief zijn, werken er 400 voor Pringles. Bij hen leidde het nieuws tot enige ongerustheid. Zij toonden zich vooral verrast omdat Pringles volgens hen een kernactiviteit van P&G was, maar het moederconcern wil zich meer gaan toeleggen op de productie van onderhoudsproducten en artikelen voor persoonlijke verzorging.

 

Procter & Gamble zei te verwachten dat er geen personeel moet afvloeien en dat de arbeidsvoorwaarden nog minstens twee jaar dezelfde blijven. Het is ook niet de bedoeling dat de productie verhuist, toch niet in eerste instantie. Garanties kon P&G echter niet geven, want "dat hangt natuurlijk af van de nieuwe eigenaars". Er komt uiteraard wel een duidelijke fysieke scheiding tussen de Pringlesfabriek en de zeepafdeling van Procter & Gamble, die op dezelfde Mechelse site is ondergebracht.

 

Grootste merk van aardappelchips

Pringles is het grootste merk van aardappelchips ter wereld en verkoopt zijn lekkernijen in meer dan 140 landen. Met de overname wil Diamond Foods een globale marktleider op het gebied van snacks worden. Het bedrijf wil zich naar eigen zeggen met Pringles vooral richten op kwaliteit en op innovatieve producten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top