Pringles verkocht voor 1,66 miljard euro

Pringles verkocht voor 1,66 miljard euro

De Amerikaanse producent van consumentengoederen Procter & Gamble (P&G) gaat zijn chipsmerk Pringles verkopen aan het Amerikaanse voedingsbedrijf Diamond Foods. Met de transactie is een bedrag van 2,35 miljard dollar of circa 1,66 miljard euro gemoeid. P&G zal een nieuwe entiteit oprichten om zijn Pringles-activiteiten in onder te brengen. De aandeelhouders van P&G behouden na de afsplitsing en samenvoeging van het chipsmerk met Diamond Foods een belang van 57 procent in de nieuwe onderneming.

 

Onrust in Mechelen

Een van de grootste Pringles-fabrieken ter wereld staat in Mechelen. Van de 900 mensen die er in de P&G-vestiging actief zijn, werken er 400 voor Pringles. Bij hen leidde het nieuws tot enige ongerustheid. Zij toonden zich vooral verrast omdat Pringles volgens hen een kernactiviteit van P&G was, maar het moederconcern wil zich meer gaan toeleggen op de productie van onderhoudsproducten en artikelen voor persoonlijke verzorging.

 

Procter & Gamble zei te verwachten dat er geen personeel moet afvloeien en dat de arbeidsvoorwaarden nog minstens twee jaar dezelfde blijven. Het is ook niet de bedoeling dat de productie verhuist, toch niet in eerste instantie. Garanties kon P&G echter niet geven, want "dat hangt natuurlijk af van de nieuwe eigenaars". Er komt uiteraard wel een duidelijke fysieke scheiding tussen de Pringlesfabriek en de zeepafdeling van Procter & Gamble, die op dezelfde Mechelse site is ondergebracht.

 

Grootste merk van aardappelchips

Pringles is het grootste merk van aardappelchips ter wereld en verkoopt zijn lekkernijen in meer dan 140 landen. Met de overname wil Diamond Foods een globale marktleider op het gebied van snacks worden. Het bedrijf wil zich naar eigen zeggen met Pringles vooral richten op kwaliteit en op innovatieve producten.

 

De Amerikaanse producent van consumentengoederen Procter & Gamble (P&G) gaat zijn chipsmerk Pringles verkopen aan het Amerikaanse voedingsbedrijf Diamond Foods. Met de transactie is een bedrag van 2,35 miljard dollar of circa 1,66 miljard euro gemoeid. P&G zal een nieuwe entiteit oprichten om zijn Pringles-activiteiten in onder te brengen. De aandeelhouders van P&G behouden na de afsplitsing en samenvoeging van het chipsmerk met Diamond Foods een belang van 57 procent in de nieuwe onderneming.

 

Onrust in Mechelen

Een van de grootste Pringles-fabrieken ter wereld staat in Mechelen. Van de 900 mensen die er in de P&G-vestiging actief zijn, werken er 400 voor Pringles. Bij hen leidde het nieuws tot enige ongerustheid. Zij toonden zich vooral verrast omdat Pringles volgens hen een kernactiviteit van P&G was, maar het moederconcern wil zich meer gaan toeleggen op de productie van onderhoudsproducten en artikelen voor persoonlijke verzorging.

 

Procter & Gamble zei te verwachten dat er geen personeel moet afvloeien en dat de arbeidsvoorwaarden nog minstens twee jaar dezelfde blijven. Het is ook niet de bedoeling dat de productie verhuist, toch niet in eerste instantie. Garanties kon P&G echter niet geven, want "dat hangt natuurlijk af van de nieuwe eigenaars". Er komt uiteraard wel een duidelijke fysieke scheiding tussen de Pringlesfabriek en de zeepafdeling van Procter & Gamble, die op dezelfde Mechelse site is ondergebracht.

 

Grootste merk van aardappelchips

Pringles is het grootste merk van aardappelchips ter wereld en verkoopt zijn lekkernijen in meer dan 140 landen. Met de overname wil Diamond Foods een globale marktleider op het gebied van snacks worden. Het bedrijf wil zich naar eigen zeggen met Pringles vooral richten op kwaliteit en op innovatieve producten.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die het voor restaurantuitbaters mogelijk maakt om hun klanten eenvoudig op de hoogte te brengen van de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro nieuwe fondsen opgehaald.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Back to top