Producent Mora-snacks in Brits-Amerikaanse handen

Producent Mora-snacks in Brits-Amerikaanse handen

Snackfabrikant Van Geloven, bekend van onder andere Mora, is overgenomen door de Brits-Amerikaanse investeringsmaatschappij TowerBrook Capital. Die neemt de aandelen over van Lion Capital, terwijl het huidige managementteam een minderheidsbelang aanhoudt.

Benelux-marktleider zoekt groei

Marktleider Van Geloven stond sinds oktober vorig jaar in de etalage. Als mogelijke kopers werden eerder NPM en Egeria genoemd, investeringsmaatschappijen achter de concurrerende snackmerken Van Dobben en Beckers, maar uiteindelijk werd het dus TowerBrook Capital.

 

"We hebben de afgelopen jaren ontzettend hard gewerkt aan de positie van onze thuismarkten in de Benelux en zijn nu klaar om in de nabije toekomst ook daarbuiten te expanderen", zegt CEO Peter Doodeman. "We hebben als doel om de business significant verder te laten groeien met een focus op nieuwe producten en internationale expansie. Hierbij streven we ernaar om onze positie te verstevigen in de dynamische Europese markt."

 

Met een kapitaalkrachtige partner als TowerBrook moet zoiets lukken: de nieuwe eigenaar heeft een portfoliowaarde van meer dan acht miljard dollar. Welk bedrag de Brits-Amerikaanse investeringsmaatschappij op tafel legt, is niet bekendgemaakt.

 

Gestart met soep in blik

De roots van de Nederlandse snackproducent liggen in Tilburg, waar oprichter Ad van Geloven in 1960 startte met soep in blik. Kort daarna rolden de eerste kroketten van de band en vanaf de jaren 1990 groeide Van Geloven via overnames: de satés van Hebro in 1992, de Nasi- en Bamisnacks van Welten in 1993 en de frikandellen van Van Lieshout in 2002.

 

In 2006 volgde dan de grote sprong voorwaarts toen de groep het "grootste en meest geliefde snackmerk in de Benelux" wist in te lijven: Mora, tot dan eigendom van voedingsconcern Unilever. Twee jaar later volgde nog de lancering van het merk 'De Bourgondiër', gespecialiseerd in ambachtelijke vleeskroketten en bitterballen.

 

Behalve de eigen A-merken produceert het bedrijf ook voor de huismerken van retailers en voor klanten in de foodservice. In 2014 klokte de omzet af op 195,4 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top