Producent Mora-snacks in Brits-Amerikaanse handen | RetailDetail

Producent Mora-snacks in Brits-Amerikaanse handen

Producent Mora-snacks in Brits-Amerikaanse handen

Snackfabrikant Van Geloven, bekend van onder andere Mora, is overgenomen door de Brits-Amerikaanse investeringsmaatschappij TowerBrook Capital. Die neemt de aandelen over van Lion Capital, terwijl het huidige managementteam een minderheidsbelang aanhoudt.

Benelux-marktleider zoekt groei

Marktleider Van Geloven stond sinds oktober vorig jaar in de etalage. Als mogelijke kopers werden eerder NPM en Egeria genoemd, investeringsmaatschappijen achter de concurrerende snackmerken Van Dobben en Beckers, maar uiteindelijk werd het dus TowerBrook Capital.

 

"We hebben de afgelopen jaren ontzettend hard gewerkt aan de positie van onze thuismarkten in de Benelux en zijn nu klaar om in de nabije toekomst ook daarbuiten te expanderen", zegt CEO Peter Doodeman. "We hebben als doel om de business significant verder te laten groeien met een focus op nieuwe producten en internationale expansie. Hierbij streven we ernaar om onze positie te verstevigen in de dynamische Europese markt."

 

Met een kapitaalkrachtige partner als TowerBrook moet zoiets lukken: de nieuwe eigenaar heeft een portfoliowaarde van meer dan acht miljard dollar. Welk bedrag de Brits-Amerikaanse investeringsmaatschappij op tafel legt, is niet bekendgemaakt.

 

Gestart met soep in blik

De roots van de Nederlandse snackproducent liggen in Tilburg, waar oprichter Ad van Geloven in 1960 startte met soep in blik. Kort daarna rolden de eerste kroketten van de band en vanaf de jaren 1990 groeide Van Geloven via overnames: de satés van Hebro in 1992, de Nasi- en Bamisnacks van Welten in 1993 en de frikandellen van Van Lieshout in 2002.

 

In 2006 volgde dan de grote sprong voorwaarts toen de groep het "grootste en meest geliefde snackmerk in de Benelux" wist in te lijven: Mora, tot dan eigendom van voedingsconcern Unilever. Twee jaar later volgde nog de lancering van het merk 'De Bourgondiër', gespecialiseerd in ambachtelijke vleeskroketten en bitterballen.

 

Behalve de eigen A-merken produceert het bedrijf ook voor de huismerken van retailers en voor klanten in de foodservice. In 2014 klokte de omzet af op 195,4 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.