Ondanks een omzetstijging in de eerste helft van het gebroken boekjaar staat de winst onder druk bij Colruyt Group. Ook het marktaandeel daalt opnieuw als gevolg van stevige concurrentie op de Belgische markt.
Sterk concurrentieveld
Colruyt Group meldt in de eerste helft van het van boekjaar 2025/26 een omzetstijging met 4,5% naar 5,3 miljard euro, maar de brutowinstmarge daalde van 30,3% naar 30,1%, het bedrijfsresultaat (ebit) zakte met 16% naar 213 miljoen euro of 4% van de omzet en de nettowinst daalde met 23% naar 150 miljoen euro.
Zowel de omzetevolutie als de evolutie van de brutowinstmarge werden voornamelijk beïnvloed door de hoge prijs- en promodruk en het sterkere concurrentieveld in de Belgische retailmarkt, meldt de retailer in zijn persbericht. De marktleider moet voortdurend reageren op zeer agressieve promotie-acties van concurrenten. De gevolgen tonen zich ook in het marktaandeel van de voedingsformules Colruyt Laagste Prijzen, Okay, Spar en Comarkt, dat daalde van 29,2% in dezelfde periode vorig jaar tot 28,8% in België.
“Ongelijk speelveld”
De cijfers verrassen niet: CEO Stefan Goethaert had er op de laatste Algemene Vergadering al voor gewaarschuwd. “Voor het volledige boekjaar 2025/26 blijven we ernaar streven het bedrijfs- en nettoresultaat van vorig boekjaar te evenaren”, zegt hij wel. Maar de uitdagingen op de Belgische retailmarkt zijn groot als gevolg van een reeks structurele veranderingen, zoals de zondagsopeningen bij concurrenten en de vroegtijdige toepassing van de afschaffing van de verplichte rustdag.
“Dit vraagt om grotere flexibiliteit en efficiëntie van de retailers maar door verschillen in loonstelsels binnen de bestaande paritaire comités leidt dit tot een ongelijk speelveld. Een hervorming van de loonstelsels is essentieel om faire en transparante concurrentie te waarborgen, zowel op korte als op lange termijn”, aldus de topman.
Groei in non-food
Colruyt rekent onder andere op de begin dit jaar opgerichte retailalliantie Vasco International Trading om zijn aankoopeffectiviteit bij de grote internationale merken te verhogen: “De onderhandelingen met een eerste selectie leveranciers zijn op dit moment lopende.” Ook zullen de Okay-winkels vanaf volgend jaar openen op zondag. De Okay City-stadswinkels zijn al zeven dagen op zeven open.
De voedingsactiviteiten vertegenwoordigden 94,2% van de geconsolideerde omzet in de eerste jaarhelft. In non-food wijst de groep op omzetstijgingen bij fitnessketen Jims (+116%, mede door de overname van NRG), bij onlineapotheek Newpharma (+9,8%), bij The Fashion Society (+2,5% op vergelijkbare basis) en bij Bike Republic (+9,1%), de fietsketen die volgens het communiqué de ambitie heeft om verder door te groeien.


