RD TV: Amerikaanse tak sterkhouder voor Delhaize Group

RD TV: Amerikaanse tak sterkhouder voor Delhaize Group

Terwijl de stakingen tegen het Transformatieplan Delhaize in eigen land pijn deden, verging het de groep aan de andere kant van de oceaan een pak beter. Zowel Food Lion als Hannaford zagen omzet én winst stijgen.

Groepsomzet +3,7%, dankzij +4,4% in de VS

Afgezien van de moeilijkheden in eigen land mag Delhaize niet echt klagen over 2014: de groepsomzet steeg 3,7% tot 21,4 miljard euro, met dank aan de Verenigde Staten. Daar steeg de omzet op vergelijkbare basis met 4,4% (een heel contrast met de -3,5% in België).

 

"Wij zijn tevreden met de vooruitgang bij Delhaize America, aangezien zowel Food Lion als Hannaford een sterke opbrengstengroei realiseerden en tegelijkertijd hun winstgevendheid konden behouden", zegt topman Frans Muller. Hij kondigde meteen aan dat Delhaize in de VS zijn Easy, Fresh & Affordable-strategie verder zal uitrollen in 160 extra Food Lions.

 

"Wij geloven dat dit ons gunstig zal positioneren op de steeds competitievere markt in het Zuidoosten van de VS. Terwijl wij ons richten op het behoud van onze omzetgroei, zijn wij ons ook bewust van de eenmalige kosten verbonden aan de strategische initiatieven bij Food Lion." Daarnaast gaat Delhaize dit jaar ook op zoek naar "versnelde groei bij Hannaford".

 

In Zuidoost-Europa, waar Griekenland en Roemenië de opbrengstengroei op +4,3% brachten, is "de stijging van het marktaandeel bemoedigend", zegt Muller, "ondanks de uitdagende economische context", vooral dan in Servië (waar de opbrengsten daalden).

 

(Artikel gaat verder onder het filmpje)

{youtube}HU4rICOyodo{/youtube}

 

Einde tijdperk Pierre-Olivier Beckers

Delhaize kondigde vanochtend ook aan een aantal veranderingen aan in de top van het bedrijf: zo wordt Philippe Dechamps aangesteld als 'General Counsel and Corporate Secretary' op groepsniveau. Dechamps is een ervaren jurist met diploma's aan de VUB, de UCL en Harvard Law School en is al sinds 2008 actief bij Delhaize.

 

Maar hét grote nieuws is toch het vertrek van Pierre-Olivier Beckers, die meer dan 30 jaar voor Delhaize werkte en van 1999 tot 2013 aan het hoofd stond van de groep. Beckers stelt zich op de algemene aandeelhoudersvergadering van eind mei niet meer herverkiesbaar voor een zitje in de raad van bestuur.

 

Ook medebestuurder Didier Smits zet na 19 jaar een stap terug. Wie hen zal vervangen, is nog onduidelijk: "Het bedrijf is in verregaande gesprekken met kandidaat-opvolgers", klinkt het op de hoofdzetel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top