RD TV: Amerikaanse tak sterkhouder voor Delhaize Group

RD TV: Amerikaanse tak sterkhouder voor Delhaize Group

Terwijl de stakingen tegen het Transformatieplan Delhaize in eigen land pijn deden, verging het de groep aan de andere kant van de oceaan een pak beter. Zowel Food Lion als Hannaford zagen omzet én winst stijgen.

Groepsomzet +3,7%, dankzij +4,4% in de VS

Afgezien van de moeilijkheden in eigen land mag Delhaize niet echt klagen over 2014: de groepsomzet steeg 3,7% tot 21,4 miljard euro, met dank aan de Verenigde Staten. Daar steeg de omzet op vergelijkbare basis met 4,4% (een heel contrast met de -3,5% in België).

 

"Wij zijn tevreden met de vooruitgang bij Delhaize America, aangezien zowel Food Lion als Hannaford een sterke opbrengstengroei realiseerden en tegelijkertijd hun winstgevendheid konden behouden", zegt topman Frans Muller. Hij kondigde meteen aan dat Delhaize in de VS zijn Easy, Fresh & Affordable-strategie verder zal uitrollen in 160 extra Food Lions.

 

"Wij geloven dat dit ons gunstig zal positioneren op de steeds competitievere markt in het Zuidoosten van de VS. Terwijl wij ons richten op het behoud van onze omzetgroei, zijn wij ons ook bewust van de eenmalige kosten verbonden aan de strategische initiatieven bij Food Lion." Daarnaast gaat Delhaize dit jaar ook op zoek naar "versnelde groei bij Hannaford".

 

In Zuidoost-Europa, waar Griekenland en Roemenië de opbrengstengroei op +4,3% brachten, is "de stijging van het marktaandeel bemoedigend", zegt Muller, "ondanks de uitdagende economische context", vooral dan in Servië (waar de opbrengsten daalden).

 

(Artikel gaat verder onder het filmpje)

{youtube}HU4rICOyodo{/youtube}

 

Einde tijdperk Pierre-Olivier Beckers

Delhaize kondigde vanochtend ook aan een aantal veranderingen aan in de top van het bedrijf: zo wordt Philippe Dechamps aangesteld als 'General Counsel and Corporate Secretary' op groepsniveau. Dechamps is een ervaren jurist met diploma's aan de VUB, de UCL en Harvard Law School en is al sinds 2008 actief bij Delhaize.

 

Maar hét grote nieuws is toch het vertrek van Pierre-Olivier Beckers, die meer dan 30 jaar voor Delhaize werkte en van 1999 tot 2013 aan het hoofd stond van de groep. Beckers stelt zich op de algemene aandeelhoudersvergadering van eind mei niet meer herverkiesbaar voor een zitje in de raad van bestuur.

 

Ook medebestuurder Didier Smits zet na 19 jaar een stap terug. Wie hen zal vervangen, is nog onduidelijk: "Het bedrijf is in verregaande gesprekken met kandidaat-opvolgers", klinkt het op de hoofdzetel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan. Daarbij worden vooral de hypermarkten onder de loep genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Maar de druk op de Halse supermarktketen stijgt wel.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Back to top