RD TV: Amerikaanse tak sterkhouder voor Delhaize Group | RetailDetail

RD TV: Amerikaanse tak sterkhouder voor Delhaize Group

RD TV: Amerikaanse tak sterkhouder voor Delhaize Group

Terwijl de stakingen tegen het Transformatieplan Delhaize in eigen land pijn deden, verging het de groep aan de andere kant van de oceaan een pak beter. Zowel Food Lion als Hannaford zagen omzet én winst stijgen.

Groepsomzet +3,7%, dankzij +4,4% in de VS

Afgezien van de moeilijkheden in eigen land mag Delhaize niet echt klagen over 2014: de groepsomzet steeg 3,7% tot 21,4 miljard euro, met dank aan de Verenigde Staten. Daar steeg de omzet op vergelijkbare basis met 4,4% (een heel contrast met de -3,5% in België).

 

"Wij zijn tevreden met de vooruitgang bij Delhaize America, aangezien zowel Food Lion als Hannaford een sterke opbrengstengroei realiseerden en tegelijkertijd hun winstgevendheid konden behouden", zegt topman Frans Muller. Hij kondigde meteen aan dat Delhaize in de VS zijn Easy, Fresh & Affordable-strategie verder zal uitrollen in 160 extra Food Lions.

 

"Wij geloven dat dit ons gunstig zal positioneren op de steeds competitievere markt in het Zuidoosten van de VS. Terwijl wij ons richten op het behoud van onze omzetgroei, zijn wij ons ook bewust van de eenmalige kosten verbonden aan de strategische initiatieven bij Food Lion." Daarnaast gaat Delhaize dit jaar ook op zoek naar "versnelde groei bij Hannaford".

 

In Zuidoost-Europa, waar Griekenland en Roemenië de opbrengstengroei op +4,3% brachten, is "de stijging van het marktaandeel bemoedigend", zegt Muller, "ondanks de uitdagende economische context", vooral dan in Servië (waar de opbrengsten daalden).

 

(Artikel gaat verder onder het filmpje)

{youtube}HU4rICOyodo{/youtube}

 

Einde tijdperk Pierre-Olivier Beckers

Delhaize kondigde vanochtend ook aan een aantal veranderingen aan in de top van het bedrijf: zo wordt Philippe Dechamps aangesteld als 'General Counsel and Corporate Secretary' op groepsniveau. Dechamps is een ervaren jurist met diploma's aan de VUB, de UCL en Harvard Law School en is al sinds 2008 actief bij Delhaize.

 

Maar hét grote nieuws is toch het vertrek van Pierre-Olivier Beckers, die meer dan 30 jaar voor Delhaize werkte en van 1999 tot 2013 aan het hoofd stond van de groep. Beckers stelt zich op de algemene aandeelhoudersvergadering van eind mei niet meer herverkiesbaar voor een zitje in de raad van bestuur.

 

Ook medebestuurder Didier Smits zet na 19 jaar een stap terug. Wie hen zal vervangen, is nog onduidelijk: "Het bedrijf is in verregaande gesprekken met kandidaat-opvolgers", klinkt het op de hoofdzetel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top