Red Market blijft verliezen opstapelen | RetailDetail

Red Market blijft verliezen opstapelen

Red Market blijft verliezen opstapelen

Het gaat niet zo goed met Red Market, het lowcostbroertje van Delhaize. Vorig jaar leed het geesteskind van Denis Knoops, kersvers CEO van Delhaize België, liefst 9,4 miljoen euro verlies. Toch wuift Delhaize hardnekkige geruchten over een sluiting eind volgend jaar vooralsnog weg.

Elk jaar meer verlies

Volgens de recentste jaarrekening van Smart Food Shopping, de juridische structuur boven Red Market, boekte de discounter uit de Delhaize-stal vorig jaar een verlies van 9,4 miljoen euro op een omzet van 61,8 miljioen euro. Daarmee worden de verliezen elk jaar groter: in 2012 maakte de vennootschap 8 miljoen euro verlies, in 2011 ging het om 5,9 miljoen en in 2010 om 5 miljoen euro.

 

Delhaize-woordvoerster Florence Maniquet schrijft het verlies toe aan de opening van drie nieuwe vestigingen: "Het omzetcijfer van de drie nieuwe winkels heeft weinig invloed op de totale jaarrekening in vergelijking met de investeringen die we in datzelfde jaar hebben gedaan." Zij wijst meteen op een reeks "positieve signalen, zoals de dagelijkse rekrutering van nieuwe klanten en hun excellente tevredenheid, terwijl de verkoop in de goede richting gaat". Lees: de omzet en het klantenbestand groeien.

 

Boeken toe eind volgend jaar?

Sinds de CEO van Delhaize Group, de Nederlander Frans Muller, tijdens een aandeelhoudersvergadering in mei meldde dat Red Market "under review" staat, gonst het van de geruchten over een mogelijke sluiting van de keten eind volgend jaar. Maar Florence Maniquet blijft op de vlakte: "De Red Market-formule zit nog steeds in een evaluatieperiode. De komende maanden zal er geen beslissing genomen worden over de verdere evolutie", zegt ze.

 

Toch stellen retailwatchers zich vragen bij de overlevingskansen van Red Market. "De consument verlangt duidelijkheid. Ofwel ga je ervoor en open je massaal winkels, ofwel ben je gedoemd om te mislukken", zegt RetailDetail-topman Jorg Snoeck. "Als je ziet dat Lidl meer dan 200 winkels heeft en Aldi rond de 450, en je neemt daar dan ook nog de Colruyt Group bij, dan begeef je je in een zeer concurrentieel veld."

 

Ook Gino Van Ossel van de Vlerick Business School betwijfelt of een keten met slechts 13 winkels - waarvan amper drie in Vlaanderen - ooit kan renderen, zeker gezien de moeilijke situatie van Delhaize in ons land: "Als je moet besparen, moet je keuzes maken. Op hoeveel paarden kun je wedden? Zolang Red Market klein blijft, bestaat de kans dat de stekker er wordt uitgetrokken bij besparingen", zegt hij in De Morgen.

 

"De fundamentele vraag is of de individuele winkels rendabel zijn. Als blijkt dat elf of twaalf Red Market-winkels goed draaien, dan is het concept winstgevend. Als Delhaize in het concept gelooft, moeten ze groeien naar een kleine honderd winkels. Als ze er niet in geloven, moeten ze stoppen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top