Red Market blijft verliezen opstapelen

Red Market blijft verliezen opstapelen

Het gaat niet zo goed met Red Market, het lowcostbroertje van Delhaize. Vorig jaar leed het geesteskind van Denis Knoops, kersvers CEO van Delhaize België, liefst 9,4 miljoen euro verlies. Toch wuift Delhaize hardnekkige geruchten over een sluiting eind volgend jaar vooralsnog weg.

Elk jaar meer verlies

Volgens de recentste jaarrekening van Smart Food Shopping, de juridische structuur boven Red Market, boekte de discounter uit de Delhaize-stal vorig jaar een verlies van 9,4 miljoen euro op een omzet van 61,8 miljioen euro. Daarmee worden de verliezen elk jaar groter: in 2012 maakte de vennootschap 8 miljoen euro verlies, in 2011 ging het om 5,9 miljoen en in 2010 om 5 miljoen euro.

 

Delhaize-woordvoerster Florence Maniquet schrijft het verlies toe aan de opening van drie nieuwe vestigingen: "Het omzetcijfer van de drie nieuwe winkels heeft weinig invloed op de totale jaarrekening in vergelijking met de investeringen die we in datzelfde jaar hebben gedaan." Zij wijst meteen op een reeks "positieve signalen, zoals de dagelijkse rekrutering van nieuwe klanten en hun excellente tevredenheid, terwijl de verkoop in de goede richting gaat". Lees: de omzet en het klantenbestand groeien.

 

Boeken toe eind volgend jaar?

Sinds de CEO van Delhaize Group, de Nederlander Frans Muller, tijdens een aandeelhoudersvergadering in mei meldde dat Red Market "under review" staat, gonst het van de geruchten over een mogelijke sluiting van de keten eind volgend jaar. Maar Florence Maniquet blijft op de vlakte: "De Red Market-formule zit nog steeds in een evaluatieperiode. De komende maanden zal er geen beslissing genomen worden over de verdere evolutie", zegt ze.

 

Toch stellen retailwatchers zich vragen bij de overlevingskansen van Red Market. "De consument verlangt duidelijkheid. Ofwel ga je ervoor en open je massaal winkels, ofwel ben je gedoemd om te mislukken", zegt RetailDetail-topman Jorg Snoeck. "Als je ziet dat Lidl meer dan 200 winkels heeft en Aldi rond de 450, en je neemt daar dan ook nog de Colruyt Group bij, dan begeef je je in een zeer concurrentieel veld."

 

Ook Gino Van Ossel van de Vlerick Business School betwijfelt of een keten met slechts 13 winkels - waarvan amper drie in Vlaanderen - ooit kan renderen, zeker gezien de moeilijke situatie van Delhaize in ons land: "Als je moet besparen, moet je keuzes maken. Op hoeveel paarden kun je wedden? Zolang Red Market klein blijft, bestaat de kans dat de stekker er wordt uitgetrokken bij besparingen", zegt hij in De Morgen.

 

"De fundamentele vraag is of de individuele winkels rendabel zijn. Als blijkt dat elf of twaalf Red Market-winkels goed draaien, dan is het concept winstgevend. Als Delhaize in het concept gelooft, moeten ze groeien naar een kleine honderd winkels. Als ze er niet in geloven, moeten ze stoppen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Back to top