Retailers en producenten: steeds meer botsingen? | RetailDetail

Retailers en producenten: steeds meer botsingen?

Retailers en producenten: steeds meer botsingen?

Dat de onderhandelingen tussen leveranciers en retailers niet altijd van een leien dakje lopen, behoeft geen tekeningetje. Zo bleek vandaag dat het er recent nog bovenarms op zat tussen Colruyt en AB InBev. De plooien zijn intussen gladgestreken, maar het is wel tekenend voor een sector waar het steeds vaker eens lijkt te rommelen.

Colruyt vs. AB InBev

In de Colruyt-rekken doorheen het land was eind deze week een opvallende afwezige: een aantal referenties van de grootste bierproducent ter wereld, AB InBev, waren er spoorloos verdwenen, zoals De Morgen vandaag berichtte. Een paar weken geleden is inderdaad een onderhandelingsconflict ontstaan tussen de discounter uit Halle en de brouwerijgroep, bevestigen beide partijen. “Colruyt had een aantal referenties niet bijbesteld een paar weken geleden, dat klopt”, klinkt het in Leuven.


Wat de aanleiding was wil AB InBev niet kwijt, maar wel dat het intussen al is opgelost: “Vermits Colruyt een belangrijke en gewaardeerde klant is, hebben we meteen kort op de bal gespeeld en zijn we hierover het gesprek aangegaan. Ondertussen is het volledige gamma referenties van onze merken opnieuw beschikbaar bij de Colruyt-winkels.”


Boycots in het winkelrek

“Soms gebeuren dingen tijdens onderhandelingen,” reageren ze in Halle laconiek. Echter, er lijken meer en meer ‘dingen’ te gebeuren tussen de fabrikanten en de distributeurs. En dan hebben we het niet alleen over Albert Heijn die een extra korting oplegt aan zijn leveranciers. De “dynamische markt” speelt meer en meer spelers parten.


Hoewel er natuurlijk niet over wordt gecommuniceerd, vinden dergelijke incidenten waarbij producten uit de rekken worden geweerd volgens Gino Van Ossel, professor aan de Vlerick Business School, met een zekere regelmaat plaats. Al kan de draagwijdte van de ban sterk variëren van één referentie (een bepaalde verpakkingsgrootte bijvoorbeeld) tot een hele portefeuille aan merken.


Meer prijsanimo

Van Ossel heeft bovendien de indruk dat de frequentie van de conflicten toeneemt: “De markt wordt vinniger. Vanuit de hoek van de leveranciers hoor ik ook dat er steeds minder jaarcontracten worden afgesloten. Het gebeurt vaker dat de distributeurs en de producenten al om de pakweg twee maanden samenzitten.”


Volgens de retailprofessor is het een direct gevolg van de sterkere prijsanimo in de supermarkten. Aangezien elke retailketen fel bezig is met zijn prijsimago, wordt er op dat gebied ook veel meer gebenchmarket onder de spelers. De prijzen schommelen sterker en daarmee stijgt ook de druk op de leveranciers.


Als de prijs bij de een immers lager ligt dan bij de ander, wil – of in Colruyts geval moet – die ander daar ook aan kunnen voldoen. En dan keren de retailers zich tot de leveranciers.  Of zij spelen even kort op de bal als de retailers, of ze zien hun plekje op het schap in gevaar komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.