Retailers en producenten: steeds meer botsingen? | RetailDetail

Retailers en producenten: steeds meer botsingen?

Retailers en producenten: steeds meer botsingen?

Dat de onderhandelingen tussen leveranciers en retailers niet altijd van een leien dakje lopen, behoeft geen tekeningetje. Zo bleek vandaag dat het er recent nog bovenarms op zat tussen Colruyt en AB InBev. De plooien zijn intussen gladgestreken, maar het is wel tekenend voor een sector waar het steeds vaker eens lijkt te rommelen.

Colruyt vs. AB InBev

In de Colruyt-rekken doorheen het land was eind deze week een opvallende afwezige: een aantal referenties van de grootste bierproducent ter wereld, AB InBev, waren er spoorloos verdwenen, zoals De Morgen vandaag berichtte. Een paar weken geleden is inderdaad een onderhandelingsconflict ontstaan tussen de discounter uit Halle en de brouwerijgroep, bevestigen beide partijen. “Colruyt had een aantal referenties niet bijbesteld een paar weken geleden, dat klopt”, klinkt het in Leuven.


Wat de aanleiding was wil AB InBev niet kwijt, maar wel dat het intussen al is opgelost: “Vermits Colruyt een belangrijke en gewaardeerde klant is, hebben we meteen kort op de bal gespeeld en zijn we hierover het gesprek aangegaan. Ondertussen is het volledige gamma referenties van onze merken opnieuw beschikbaar bij de Colruyt-winkels.”


Boycots in het winkelrek

“Soms gebeuren dingen tijdens onderhandelingen,” reageren ze in Halle laconiek. Echter, er lijken meer en meer ‘dingen’ te gebeuren tussen de fabrikanten en de distributeurs. En dan hebben we het niet alleen over Albert Heijn die een extra korting oplegt aan zijn leveranciers. De “dynamische markt” speelt meer en meer spelers parten.


Hoewel er natuurlijk niet over wordt gecommuniceerd, vinden dergelijke incidenten waarbij producten uit de rekken worden geweerd volgens Gino Van Ossel, professor aan de Vlerick Business School, met een zekere regelmaat plaats. Al kan de draagwijdte van de ban sterk variëren van één referentie (een bepaalde verpakkingsgrootte bijvoorbeeld) tot een hele portefeuille aan merken.


Meer prijsanimo

Van Ossel heeft bovendien de indruk dat de frequentie van de conflicten toeneemt: “De markt wordt vinniger. Vanuit de hoek van de leveranciers hoor ik ook dat er steeds minder jaarcontracten worden afgesloten. Het gebeurt vaker dat de distributeurs en de producenten al om de pakweg twee maanden samenzitten.”


Volgens de retailprofessor is het een direct gevolg van de sterkere prijsanimo in de supermarkten. Aangezien elke retailketen fel bezig is met zijn prijsimago, wordt er op dat gebied ook veel meer gebenchmarket onder de spelers. De prijzen schommelen sterker en daarmee stijgt ook de druk op de leveranciers.


Als de prijs bij de een immers lager ligt dan bij de ander, wil – of in Colruyts geval moet – die ander daar ook aan kunnen voldoen. En dan keren de retailers zich tot de leveranciers.  Of zij spelen even kort op de bal als de retailers, of ze zien hun plekje op het schap in gevaar komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top