Retailers en producenten: steeds meer botsingen? | RetailDetail

Retailers en producenten: steeds meer botsingen?

Retailers en producenten: steeds meer botsingen?

Dat de onderhandelingen tussen leveranciers en retailers niet altijd van een leien dakje lopen, behoeft geen tekeningetje. Zo bleek vandaag dat het er recent nog bovenarms op zat tussen Colruyt en AB InBev. De plooien zijn intussen gladgestreken, maar het is wel tekenend voor een sector waar het steeds vaker eens lijkt te rommelen.

Colruyt vs. AB InBev

In de Colruyt-rekken doorheen het land was eind deze week een opvallende afwezige: een aantal referenties van de grootste bierproducent ter wereld, AB InBev, waren er spoorloos verdwenen, zoals De Morgen vandaag berichtte. Een paar weken geleden is inderdaad een onderhandelingsconflict ontstaan tussen de discounter uit Halle en de brouwerijgroep, bevestigen beide partijen. “Colruyt had een aantal referenties niet bijbesteld een paar weken geleden, dat klopt”, klinkt het in Leuven.


Wat de aanleiding was wil AB InBev niet kwijt, maar wel dat het intussen al is opgelost: “Vermits Colruyt een belangrijke en gewaardeerde klant is, hebben we meteen kort op de bal gespeeld en zijn we hierover het gesprek aangegaan. Ondertussen is het volledige gamma referenties van onze merken opnieuw beschikbaar bij de Colruyt-winkels.”


Boycots in het winkelrek

“Soms gebeuren dingen tijdens onderhandelingen,” reageren ze in Halle laconiek. Echter, er lijken meer en meer ‘dingen’ te gebeuren tussen de fabrikanten en de distributeurs. En dan hebben we het niet alleen over Albert Heijn die een extra korting oplegt aan zijn leveranciers. De “dynamische markt” speelt meer en meer spelers parten.


Hoewel er natuurlijk niet over wordt gecommuniceerd, vinden dergelijke incidenten waarbij producten uit de rekken worden geweerd volgens Gino Van Ossel, professor aan de Vlerick Business School, met een zekere regelmaat plaats. Al kan de draagwijdte van de ban sterk variëren van één referentie (een bepaalde verpakkingsgrootte bijvoorbeeld) tot een hele portefeuille aan merken.


Meer prijsanimo

Van Ossel heeft bovendien de indruk dat de frequentie van de conflicten toeneemt: “De markt wordt vinniger. Vanuit de hoek van de leveranciers hoor ik ook dat er steeds minder jaarcontracten worden afgesloten. Het gebeurt vaker dat de distributeurs en de producenten al om de pakweg twee maanden samenzitten.”


Volgens de retailprofessor is het een direct gevolg van de sterkere prijsanimo in de supermarkten. Aangezien elke retailketen fel bezig is met zijn prijsimago, wordt er op dat gebied ook veel meer gebenchmarket onder de spelers. De prijzen schommelen sterker en daarmee stijgt ook de druk op de leveranciers.


Als de prijs bij de een immers lager ligt dan bij de ander, wil – of in Colruyts geval moet – die ander daar ook aan kunnen voldoen. En dan keren de retailers zich tot de leveranciers.  Of zij spelen even kort op de bal als de retailers, of ze zien hun plekje op het schap in gevaar komen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.