RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Robots vullen de winkelrekken in Japan

icon
Food17 september, 2020

Bij verschillende buurtsupermarkten in Japan vullen robots de rekken. Na een eerste proef is de franchiseketen FamilyMart zo enthousiast dat ze er tegen 2022 al zeker twintig in dienst wil nemen.

 

Blikjes en kommen wegzetten

Twee van de grootste ketens van buurtsupermarkten in Japan, FamilyMart en Lawson, proberen robots als rekkenvullers uit. Deze week heeft Lawson zijn eerste robot ingezet in een gemakswinkel in Tokio, FamilyMart heeft vorige maand dezelfde robots uitgeprobeerd en is nu al van plan om ze in 20 van zijn winkels te laten werken tegen 2022.

De robot, met de naam Model-T, werd ontwikkeld door de Japanse startup Telexistence en kan zich tot twee meter hoog uitstrekken. Uitgerust met camera’s, microfoons en sensoren, kan het apparaat rayons vullen met producten als flessen, blikjes en kommen. “Hij is in staat om objecten van verschillende vormen en maten op verschillende plekken vast te nemen en neer te zetten”, vertelt Matt Komatsu, hoofd business development en operations bij Telexistence, aan CNN Business.

Er wordt ook al bij andere supermarktketens met robots geëxperimenteerd, waaronder bij Carrefour en Walmart, maar daar nemen ze nog geen (delicate) objecten vast. Het gaat er om robots die klanten verwelkomen of rekken scannen en inventariseren. Ook de warenhuisrobots in geautomatiseerde magazijnen zouden volgens producent Telexistence nog veel beperkter zijn in hun bewegingen. Dat Model-T eigenhandig producten in de rayons zet, is dus een nieuwe stap vooruit.

 

Bestuurd vanop afstand

Al zijn er momenteel nog nadelen aan de katachtig uitziende robots: op dit moment moeten ze nog vanop afstand door mensen worden bestuurd, tot ze met behulp van artificiële intelligentie zelf de juiste handelingen leren en menselijk gedrag kunnen nabootsen. Ook geef je ze op dit moment beter nog geen zachte producten, zoals fruit of brood, in hun drievingerige handen. Wat mensen bovendien in vijf seconden doen, duurt bij de robot momenteel nog acht seconden.

Toch geloven Japanners sterk in het potentieel van de technologie, zeker gezien het nijpende tekort aan arbeidskrachten in het land. Met een bevolking waarvan een op drie ouder dan 65 is, is het er een behoorlijke uitdaging om rekkenvullers te vinden. Zelfs vanop afstand gestuurd, is het systeem dan nog interessant, klinkt het bij FamilyMart, aangezien één persoon zo in meerdere winkels tegelijk rekken kan vullen. 

Telexistence speelt daar op in door de robots niet te verkopen maar te verhuren, aan een prijs die volgens de start-up vergelijkbaar is met de loonkost van een medewerker. Ook tipt Komatsu dat de bediening zelfs vanuit lageloonlanden zou kunnen gebeuren, aangezien de ‘piloot’ toch van eender waar ter wereld kan besturen dankzij een VR-bril, joystick en de camera’s en sensoren op de robot zelf. Dankzij de microfoon is het zelfs mogelijk om met klanten en personeel in de winkels te praten.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN