Rodenbach Rosso en Oud Bruin winnen World Beer Award | RetailDetail

Rodenbach Rosso en Oud Bruin winnen World Beer Award

Rodenbach Rosso en Oud Bruin winnen World Beer Award

Ook dit jaar konden Belgische brouwers enkele topprijzen binnenhalen op de World Beer Awards: bij de donkere bieren won Oud Bruin van brouwerij Omer Vander Ghinste, bij de bieren met extra smaakje ging de trofee naar Rodenbach Rosso.

Twee Belgische categoriewinnaars

De World Beer Awards zijn een jaarlijkse internationale competitie waarbij prijzen worden gegeven aan de beste bieren. Een voorwaarde is wel dat het bier zowel op vat als in fles te verkrijgen is. Eerst worden de bieren per regio (Azië, Europa en Amerika) in competitie geplaatst, nadien wordt de beste ter wereld verkozen.

 

In de categorie van de donkere bieren won Oud Bruin van brouwerij Vander Ghinste uit Bavikhove, dat het elk jaar een beetje beter doet: vorig jaar won het een gouden medaille op Europees vlak, in 2013 had het al de zilveren medaille op Europees vlak ontvangen. Oud Bruin is een bier van gemengde gisting dat 18 maanden rijpte op eikenhouten vaten.

 

Rodenbach Rosso haalde het in de categorie van de "flavoured beers": het wordt immers gebrouwen op basis van Rodenbach-bier dat twee jaar op eikenhouten foeders gerijpt is en gemengd is met jonge Rodenbach. Daarna ondergaat het deels een maceratie met veenbessen, frambozen en zure krieken en wordt het aangevuld met het natuurlijk sap van deze rode vruchten.

 

Heel wat Belgische reekswinnaars

Naast de categoriewinnaars telden de Belgische brouwers nog enkele reekswinnaars: de Oude Gueuze Limited Edition van de brouwerij Timmermans bleek de beste gueuze, Petrus Aged Ale van brouwerij De Brabandere haalde het in de categorie gose & andere.

 

Gouden Carolus Cuvée van de Keizer Blauw van Brouwerij Het Anker werd het beste bier in de categorie Belgian Style Strong, Vintage Rodenbach werd uitgeroepen tot het beste vintage bier, Omer van brouwerij Vander Ghinste tot beste Pale Beer en Leffe Rituel 9° tot beste bier uit de categorie Belgian Style Blonde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.