Rodenbach Rosso en Oud Bruin winnen World Beer Award

Rodenbach Rosso en Oud Bruin winnen World Beer Award

Ook dit jaar konden Belgische brouwers enkele topprijzen binnenhalen op de World Beer Awards: bij de donkere bieren won Oud Bruin van brouwerij Omer Vander Ghinste, bij de bieren met extra smaakje ging de trofee naar Rodenbach Rosso.

Twee Belgische categoriewinnaars

De World Beer Awards zijn een jaarlijkse internationale competitie waarbij prijzen worden gegeven aan de beste bieren. Een voorwaarde is wel dat het bier zowel op vat als in fles te verkrijgen is. Eerst worden de bieren per regio (Azië, Europa en Amerika) in competitie geplaatst, nadien wordt de beste ter wereld verkozen.

 

In de categorie van de donkere bieren won Oud Bruin van brouwerij Vander Ghinste uit Bavikhove, dat het elk jaar een beetje beter doet: vorig jaar won het een gouden medaille op Europees vlak, in 2013 had het al de zilveren medaille op Europees vlak ontvangen. Oud Bruin is een bier van gemengde gisting dat 18 maanden rijpte op eikenhouten vaten.

 

Rodenbach Rosso haalde het in de categorie van de "flavoured beers": het wordt immers gebrouwen op basis van Rodenbach-bier dat twee jaar op eikenhouten foeders gerijpt is en gemengd is met jonge Rodenbach. Daarna ondergaat het deels een maceratie met veenbessen, frambozen en zure krieken en wordt het aangevuld met het natuurlijk sap van deze rode vruchten.

 

Heel wat Belgische reekswinnaars

Naast de categoriewinnaars telden de Belgische brouwers nog enkele reekswinnaars: de Oude Gueuze Limited Edition van de brouwerij Timmermans bleek de beste gueuze, Petrus Aged Ale van brouwerij De Brabandere haalde het in de categorie gose & andere.

 

Gouden Carolus Cuvée van de Keizer Blauw van Brouwerij Het Anker werd het beste bier in de categorie Belgian Style Strong, Vintage Rodenbach werd uitgeroepen tot het beste vintage bier, Omer van brouwerij Vander Ghinste tot beste Pale Beer en Leffe Rituel 9° tot beste bier uit de categorie Belgian Style Blonde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top