"SABMiller aanvaardt bod AB InBev, fusiebedrijf blijft Belgisch" | RetailDetail

"SABMiller aanvaardt bod AB InBev, fusiebedrijf blijft Belgisch"

"SABMiller aanvaardt bod AB InBev, fusiebedrijf blijft Belgisch"

Nadat het vijfde bod van AB InBev aanvaard is door de raad van bestuur van SABMiller (en die dat "unaniem" zal aanbevelen aan alle aandeelhouders van de groep) wordt België de zetel van één van de allergrootste bedrijven ter wereld.

Vierde verhoging 'bingo'

Het bod bedraagt 44 euro per aandeel, de helft meer dan de koers van SABMiller net vóór de overnameplannen bekend werden. Dat betekent dat het Belgisch-Braziliaanse AB InBev alles samen 96 miljard euro (in cash én aandelen) op tafel legt om het nummer twee van de biermarkt, het Brits-Zuid-Afrikaanse SABMiller, op te slokken.

 

Vorige week had de raad van bestuur van SABMiller boden van 38, 40, 42,15 en 43,50 pond geweigerd wegens "substantieel te weinig". Uiteindelijk biedt AB InBev dus 44 pond (59 euro) per aandeel, waarop de raad van bestuur van SABMiller zich ertoe heeft verbonden het bod "unaniem" aan te bevelen bij alle aandeelhouders.

 

Wereldgigant met globale dekking

Door het samengaan van beide bierreuzen ontstaat een gigant die samen zo'n 30% van de wereldwijde biermarkt controleert. Wel staat nu al vast dat de groep in bepaalde regio's een aantal merken van de hand zal moeten doen: in de Verenigde Staten bijvoorbeeld hebben de twee samen ongeveer driekwart van de biermarkt in handen. Zo'n dominante positie zal de Amerikaanse concurrentiewaakhond nooit aanvaarden.

 

Met deze overname zet Carlos Brito de kroon op het jarenlange werk van fusies en overnames. AB InBev krijgt nu ook voet aan de grond in de laatste regio's waar het nog niet actief was (Afrika en Australië) en vult ook in Latijns-Amerika de laatste gaten van de bierpuzzel op.

 

Hoe de groep zal gaan heten, is nog niet bekend. Uit het persbericht blijkt wel dat AB Inbev na de overname Belgisch wil blijven: er wordt een nieuwe firma opgericht waarin AB Inbev en SABMiller samen worden ondergebracht en AB Inbev schrijft dat het de bedoeling is om de hoofdzetel van die onderneming in België te laten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.