"SABMiller aanvaardt bod AB InBev, fusiebedrijf blijft Belgisch"

"SABMiller aanvaardt bod AB InBev, fusiebedrijf blijft Belgisch"

Nadat het vijfde bod van AB InBev aanvaard is door de raad van bestuur van SABMiller (en die dat "unaniem" zal aanbevelen aan alle aandeelhouders van de groep) wordt België de zetel van één van de allergrootste bedrijven ter wereld.

Vierde verhoging 'bingo'

Het bod bedraagt 44 euro per aandeel, de helft meer dan de koers van SABMiller net vóór de overnameplannen bekend werden. Dat betekent dat het Belgisch-Braziliaanse AB InBev alles samen 96 miljard euro (in cash én aandelen) op tafel legt om het nummer twee van de biermarkt, het Brits-Zuid-Afrikaanse SABMiller, op te slokken.

 

Vorige week had de raad van bestuur van SABMiller boden van 38, 40, 42,15 en 43,50 pond geweigerd wegens "substantieel te weinig". Uiteindelijk biedt AB InBev dus 44 pond (59 euro) per aandeel, waarop de raad van bestuur van SABMiller zich ertoe heeft verbonden het bod "unaniem" aan te bevelen bij alle aandeelhouders.

 

Wereldgigant met globale dekking

Door het samengaan van beide bierreuzen ontstaat een gigant die samen zo'n 30% van de wereldwijde biermarkt controleert. Wel staat nu al vast dat de groep in bepaalde regio's een aantal merken van de hand zal moeten doen: in de Verenigde Staten bijvoorbeeld hebben de twee samen ongeveer driekwart van de biermarkt in handen. Zo'n dominante positie zal de Amerikaanse concurrentiewaakhond nooit aanvaarden.

 

Met deze overname zet Carlos Brito de kroon op het jarenlange werk van fusies en overnames. AB InBev krijgt nu ook voet aan de grond in de laatste regio's waar het nog niet actief was (Afrika en Australië) en vult ook in Latijns-Amerika de laatste gaten van de bierpuzzel op.

 

Hoe de groep zal gaan heten, is nog niet bekend. Uit het persbericht blijkt wel dat AB Inbev na de overname Belgisch wil blijven: er wordt een nieuwe firma opgericht waarin AB Inbev en SABMiller samen worden ondergebracht en AB Inbev schrijft dat het de bedoeling is om de hoofdzetel van die onderneming in België te laten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top