SABMiller wil Grolsch en Peroni verkopen

SABMiller wil Grolsch en Peroni verkopen

SABMiller wil het Nederlandse biermerk Grolsch en het Italiaanse Peroni, niet helemaal onverwacht, van de hand doen. Het bedrijf is tot dat besluit gekomen om mededingingsbezwaren, die voortkomen uit de fusie met AB InBev, uit de weg te gaan.

Waarde Grolsch gedaald

Ondertussen zijn er ook al enkele geïnteresseerden opgestaan, waaronder de Ierse drankengroep C&C, het Amerikaanse Molson Coors en het Nederlandse Heineken. Eerder bereikte SABMiller ook al een akkoord met Molson Coors, dat de joint venture MillerCoors volledig in handen krijgt voor een bedrag van 11 miljard dollar (10,4 miljard euro).


Volgens experts zal het voor SABMiller niet eenvoudig zijn om de investering die het in 2008 deed om Grolsch aan te kopen, terug te verdienen. SABMiller betaalde toen 816 miljoen dollar (771,5 miljoen euro) aan de familie Groen voor de overname. Sindsdien heeft het biermerk echter weinig vooruitgang geboekt.


"Toen SABMiller het Nederlandse merk kocht, dacht ik dat Grolsch internationaal zou worden uitgebouwd. Maar dat is nooit gebeurd. Grolsch is door SABMiller slechts gebruikt om merken als Pilsener Urquell en Peroni op Nederlandse markt te introduceren. Dat heb ik altijd jammer gevonden", zegt analist Gerald Rijk aan de Telegraaf. Ook ging het marktaandeel in Nederland er op achteruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev zoekt groei in Australië

26/09/2017

De Leuvense biergroep AB InBev heeft alweer een microbrouwerij overgenomen: ditmaal gaat het om 4 Pines uit Australië. De verkoopsom voor de brouwerij uit Sydney werd niet bekendgemaakt.

Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Back to top