SABMiller wil Grolsch en Peroni verkopen

SABMiller wil Grolsch en Peroni verkopen

SABMiller wil het Nederlandse biermerk Grolsch en het Italiaanse Peroni, niet helemaal onverwacht, van de hand doen. Het bedrijf is tot dat besluit gekomen om mededingingsbezwaren, die voortkomen uit de fusie met AB InBev, uit de weg te gaan.

Waarde Grolsch gedaald

Ondertussen zijn er ook al enkele geïnteresseerden opgestaan, waaronder de Ierse drankengroep C&C, het Amerikaanse Molson Coors en het Nederlandse Heineken. Eerder bereikte SABMiller ook al een akkoord met Molson Coors, dat de joint venture MillerCoors volledig in handen krijgt voor een bedrag van 11 miljard dollar (10,4 miljard euro).


Volgens experts zal het voor SABMiller niet eenvoudig zijn om de investering die het in 2008 deed om Grolsch aan te kopen, terug te verdienen. SABMiller betaalde toen 816 miljoen dollar (771,5 miljoen euro) aan de familie Groen voor de overname. Sindsdien heeft het biermerk echter weinig vooruitgang geboekt.


"Toen SABMiller het Nederlandse merk kocht, dacht ik dat Grolsch internationaal zou worden uitgebouwd. Maar dat is nooit gebeurd. Grolsch is door SABMiller slechts gebruikt om merken als Pilsener Urquell en Peroni op Nederlandse markt te introduceren. Dat heb ik altijd jammer gevonden", zegt analist Gerald Rijk aan de Telegraaf. Ook ging het marktaandeel in Nederland er op achteruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Back to top