SABMiller wil Grolsch en Peroni verkopen

SABMiller wil Grolsch en Peroni verkopen

SABMiller wil het Nederlandse biermerk Grolsch en het Italiaanse Peroni, niet helemaal onverwacht, van de hand doen. Het bedrijf is tot dat besluit gekomen om mededingingsbezwaren, die voortkomen uit de fusie met AB InBev, uit de weg te gaan.

Waarde Grolsch gedaald

Ondertussen zijn er ook al enkele geïnteresseerden opgestaan, waaronder de Ierse drankengroep C&C, het Amerikaanse Molson Coors en het Nederlandse Heineken. Eerder bereikte SABMiller ook al een akkoord met Molson Coors, dat de joint venture MillerCoors volledig in handen krijgt voor een bedrag van 11 miljard dollar (10,4 miljard euro).


Volgens experts zal het voor SABMiller niet eenvoudig zijn om de investering die het in 2008 deed om Grolsch aan te kopen, terug te verdienen. SABMiller betaalde toen 816 miljoen dollar (771,5 miljoen euro) aan de familie Groen voor de overname. Sindsdien heeft het biermerk echter weinig vooruitgang geboekt.


"Toen SABMiller het Nederlandse merk kocht, dacht ik dat Grolsch internationaal zou worden uitgebouwd. Maar dat is nooit gebeurd. Grolsch is door SABMiller slechts gebruikt om merken als Pilsener Urquell en Peroni op Nederlandse markt te introduceren. Dat heb ik altijd jammer gevonden", zegt analist Gerald Rijk aan de Telegraaf. Ook ging het marktaandeel in Nederland er op achteruit.

Tags: