SABMiller wil Grolsch en Peroni verkopen | RetailDetail

SABMiller wil Grolsch en Peroni verkopen

SABMiller wil Grolsch en Peroni verkopen

SABMiller wil het Nederlandse biermerk Grolsch en het Italiaanse Peroni, niet helemaal onverwacht, van de hand doen. Het bedrijf is tot dat besluit gekomen om mededingingsbezwaren, die voortkomen uit de fusie met AB InBev, uit de weg te gaan.

Waarde Grolsch gedaald

Ondertussen zijn er ook al enkele geïnteresseerden opgestaan, waaronder de Ierse drankengroep C&C, het Amerikaanse Molson Coors en het Nederlandse Heineken. Eerder bereikte SABMiller ook al een akkoord met Molson Coors, dat de joint venture MillerCoors volledig in handen krijgt voor een bedrag van 11 miljard dollar (10,4 miljard euro).


Volgens experts zal het voor SABMiller niet eenvoudig zijn om de investering die het in 2008 deed om Grolsch aan te kopen, terug te verdienen. SABMiller betaalde toen 816 miljoen dollar (771,5 miljoen euro) aan de familie Groen voor de overname. Sindsdien heeft het biermerk echter weinig vooruitgang geboekt.


"Toen SABMiller het Nederlandse merk kocht, dacht ik dat Grolsch internationaal zou worden uitgebouwd. Maar dat is nooit gebeurd. Grolsch is door SABMiller slechts gebruikt om merken als Pilsener Urquell en Peroni op Nederlandse markt te introduceren. Dat heb ik altijd jammer gevonden", zegt analist Gerald Rijk aan de Telegraaf. Ook ging het marktaandeel in Nederland er op achteruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.