SABMiller wil Grolsch en Peroni verkopen | RetailDetail

SABMiller wil Grolsch en Peroni verkopen

SABMiller wil Grolsch en Peroni verkopen

SABMiller wil het Nederlandse biermerk Grolsch en het Italiaanse Peroni, niet helemaal onverwacht, van de hand doen. Het bedrijf is tot dat besluit gekomen om mededingingsbezwaren, die voortkomen uit de fusie met AB InBev, uit de weg te gaan.

Waarde Grolsch gedaald

Ondertussen zijn er ook al enkele geïnteresseerden opgestaan, waaronder de Ierse drankengroep C&C, het Amerikaanse Molson Coors en het Nederlandse Heineken. Eerder bereikte SABMiller ook al een akkoord met Molson Coors, dat de joint venture MillerCoors volledig in handen krijgt voor een bedrag van 11 miljard dollar (10,4 miljard euro).


Volgens experts zal het voor SABMiller niet eenvoudig zijn om de investering die het in 2008 deed om Grolsch aan te kopen, terug te verdienen. SABMiller betaalde toen 816 miljoen dollar (771,5 miljoen euro) aan de familie Groen voor de overname. Sindsdien heeft het biermerk echter weinig vooruitgang geboekt.


"Toen SABMiller het Nederlandse merk kocht, dacht ik dat Grolsch internationaal zou worden uitgebouwd. Maar dat is nooit gebeurd. Grolsch is door SABMiller slechts gebruikt om merken als Pilsener Urquell en Peroni op Nederlandse markt te introduceren. Dat heb ik altijd jammer gevonden", zegt analist Gerald Rijk aan de Telegraaf. Ook ging het marktaandeel in Nederland er op achteruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".