"Schandalig dat we zo veel buitenlandse appels eten"

"Schandalig dat we zo veel buitenlandse appels eten"

In het duurdere segment van de premiumappels is de Pink Lady meer dan ooit de populairste variëteit in ons land. "De Belgen zouden zich moeten schamen dat ze er zoveel van eten, terwijl die appel hier niet kan worden geteeld en we met de Kanzi een perfect binnenlands alternatief hebben", zegt Renaat Kuipers van Veiling Haspengouw in het jongste nummer van Boer & Tuinder.

Te weinig chauvinistisch

Hoeveel Pink Lady's er in ons land verkocht worden, is niet exact te zeggen, maar naar schatting wordt jaarlijks minstens 5.000 ton Pink Lady's ingevoerd en verkocht. Dat is dubbel zoveel als de Belgische variëteit Kanzi. Nochtans is de Belgische variant ecologischer verantwoord én goedkoper (gemiddeld 2,2 euro/kg, tegenover 2,7 voor de Pink Lady).

 

Een kwestie van smaak én marketing, zegt topkok en groente- en fruitambassadeur Frank Fol in Het Nieuwsblad: "Het is vooreerst inderdaad een heel lekkere appel. Hij is sappig, zoet, knapperig en hij heeft een mooie frisse toets. Daar wil ik niets van afdoen. Bovendien heeft Pink Lady grote marketingbudgetten: ze zijn prominent aanwezig op vakbeurzen en op de verkoopplaatsen. Ook dat stuwt de verkoop. Het is nochtans waar wat de directeur van Veiling Haspengouw zegt: we hebben met de Kanzi een even lekker binnenlands alternatief. Allicht kunnen zij er zo geen straffe promotiecampagne tegenaan gooien."

 

Appelverkoop loopt terug

Wanneer we losse appels bij het gewicht kopen, staat de Belgische Jonagold nog steeds op nummer 1, al loopt die verkoop toch al een tijdje terug. De Granny Smith staat op twee, de Pink Lady op drie en de Breaburn op vier.

 

In 2006 aten we 19 kilogram appels per persoon per jaar, vandaag is dat nog maar 14 kilo. "Gelukkig blijft de totale fruitconsumptie wel op niveau. We eten gewoon meer verschillende soorten fruit", aldus Renaat Kuipers van Veiling Haspengouw.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Back to top