"Schandalig dat we zo veel buitenlandse appels eten"

"Schandalig dat we zo veel buitenlandse appels eten"

In het duurdere segment van de premiumappels is de Pink Lady meer dan ooit de populairste variëteit in ons land. "De Belgen zouden zich moeten schamen dat ze er zoveel van eten, terwijl die appel hier niet kan worden geteeld en we met de Kanzi een perfect binnenlands alternatief hebben", zegt Renaat Kuipers van Veiling Haspengouw in het jongste nummer van Boer & Tuinder.

Te weinig chauvinistisch

Hoeveel Pink Lady's er in ons land verkocht worden, is niet exact te zeggen, maar naar schatting wordt jaarlijks minstens 5.000 ton Pink Lady's ingevoerd en verkocht. Dat is dubbel zoveel als de Belgische variëteit Kanzi. Nochtans is de Belgische variant ecologischer verantwoord én goedkoper (gemiddeld 2,2 euro/kg, tegenover 2,7 voor de Pink Lady).

 

Een kwestie van smaak én marketing, zegt topkok en groente- en fruitambassadeur Frank Fol in Het Nieuwsblad: "Het is vooreerst inderdaad een heel lekkere appel. Hij is sappig, zoet, knapperig en hij heeft een mooie frisse toets. Daar wil ik niets van afdoen. Bovendien heeft Pink Lady grote marketingbudgetten: ze zijn prominent aanwezig op vakbeurzen en op de verkoopplaatsen. Ook dat stuwt de verkoop. Het is nochtans waar wat de directeur van Veiling Haspengouw zegt: we hebben met de Kanzi een even lekker binnenlands alternatief. Allicht kunnen zij er zo geen straffe promotiecampagne tegenaan gooien."

 

Appelverkoop loopt terug

Wanneer we losse appels bij het gewicht kopen, staat de Belgische Jonagold nog steeds op nummer 1, al loopt die verkoop toch al een tijdje terug. De Granny Smith staat op twee, de Pink Lady op drie en de Breaburn op vier.

 

In 2006 aten we 19 kilogram appels per persoon per jaar, vandaag is dat nog maar 14 kilo. "Gelukkig blijft de totale fruitconsumptie wel op niveau. We eten gewoon meer verschillende soorten fruit", aldus Renaat Kuipers van Veiling Haspengouw.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Back to top