"Schandalig dat we zo veel buitenlandse appels eten" | RetailDetail

"Schandalig dat we zo veel buitenlandse appels eten"

"Schandalig dat we zo veel buitenlandse appels eten"

In het duurdere segment van de premiumappels is de Pink Lady meer dan ooit de populairste variëteit in ons land. "De Belgen zouden zich moeten schamen dat ze er zoveel van eten, terwijl die appel hier niet kan worden geteeld en we met de Kanzi een perfect binnenlands alternatief hebben", zegt Renaat Kuipers van Veiling Haspengouw in het jongste nummer van Boer & Tuinder.

Te weinig chauvinistisch

Hoeveel Pink Lady's er in ons land verkocht worden, is niet exact te zeggen, maar naar schatting wordt jaarlijks minstens 5.000 ton Pink Lady's ingevoerd en verkocht. Dat is dubbel zoveel als de Belgische variëteit Kanzi. Nochtans is de Belgische variant ecologischer verantwoord én goedkoper (gemiddeld 2,2 euro/kg, tegenover 2,7 voor de Pink Lady).

 

Een kwestie van smaak én marketing, zegt topkok en groente- en fruitambassadeur Frank Fol in Het Nieuwsblad: "Het is vooreerst inderdaad een heel lekkere appel. Hij is sappig, zoet, knapperig en hij heeft een mooie frisse toets. Daar wil ik niets van afdoen. Bovendien heeft Pink Lady grote marketingbudgetten: ze zijn prominent aanwezig op vakbeurzen en op de verkoopplaatsen. Ook dat stuwt de verkoop. Het is nochtans waar wat de directeur van Veiling Haspengouw zegt: we hebben met de Kanzi een even lekker binnenlands alternatief. Allicht kunnen zij er zo geen straffe promotiecampagne tegenaan gooien."

 

Appelverkoop loopt terug

Wanneer we losse appels bij het gewicht kopen, staat de Belgische Jonagold nog steeds op nummer 1, al loopt die verkoop toch al een tijdje terug. De Granny Smith staat op twee, de Pink Lady op drie en de Breaburn op vier.

 

In 2006 aten we 19 kilogram appels per persoon per jaar, vandaag is dat nog maar 14 kilo. "Gelukkig blijft de totale fruitconsumptie wel op niveau. We eten gewoon meer verschillende soorten fruit", aldus Renaat Kuipers van Veiling Haspengouw.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.