"Schandalig dat we zo veel buitenlandse appels eten" | RetailDetail

"Schandalig dat we zo veel buitenlandse appels eten"

"Schandalig dat we zo veel buitenlandse appels eten"

In het duurdere segment van de premiumappels is de Pink Lady meer dan ooit de populairste variëteit in ons land. "De Belgen zouden zich moeten schamen dat ze er zoveel van eten, terwijl die appel hier niet kan worden geteeld en we met de Kanzi een perfect binnenlands alternatief hebben", zegt Renaat Kuipers van Veiling Haspengouw in het jongste nummer van Boer & Tuinder.

Te weinig chauvinistisch

Hoeveel Pink Lady's er in ons land verkocht worden, is niet exact te zeggen, maar naar schatting wordt jaarlijks minstens 5.000 ton Pink Lady's ingevoerd en verkocht. Dat is dubbel zoveel als de Belgische variëteit Kanzi. Nochtans is de Belgische variant ecologischer verantwoord én goedkoper (gemiddeld 2,2 euro/kg, tegenover 2,7 voor de Pink Lady).

 

Een kwestie van smaak én marketing, zegt topkok en groente- en fruitambassadeur Frank Fol in Het Nieuwsblad: "Het is vooreerst inderdaad een heel lekkere appel. Hij is sappig, zoet, knapperig en hij heeft een mooie frisse toets. Daar wil ik niets van afdoen. Bovendien heeft Pink Lady grote marketingbudgetten: ze zijn prominent aanwezig op vakbeurzen en op de verkoopplaatsen. Ook dat stuwt de verkoop. Het is nochtans waar wat de directeur van Veiling Haspengouw zegt: we hebben met de Kanzi een even lekker binnenlands alternatief. Allicht kunnen zij er zo geen straffe promotiecampagne tegenaan gooien."

 

Appelverkoop loopt terug

Wanneer we losse appels bij het gewicht kopen, staat de Belgische Jonagold nog steeds op nummer 1, al loopt die verkoop toch al een tijdje terug. De Granny Smith staat op twee, de Pink Lady op drie en de Breaburn op vier.

 

In 2006 aten we 19 kilogram appels per persoon per jaar, vandaag is dat nog maar 14 kilo. "Gelukkig blijft de totale fruitconsumptie wel op niveau. We eten gewoon meer verschillende soorten fruit", aldus Renaat Kuipers van Veiling Haspengouw.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.