Sector water en frisdranken blijft groeien ondanks handicap | RetailDetail

Sector water en frisdranken blijft groeien ondanks handicap

Sector water en frisdranken blijft groeien ondanks handicap

De water- en frisdranksector sector groeit sinds 2010 gestaag, maar voelt de constante stijging van de grondstofprijzen en de Belgische verpakkingsheffing wegen op de rendabiliteit en de concurrentiepositie van de bedrijven uit de sector. Dat meldt althans het Koninklijk Verbond van de Industrie van Waters en Frisdranken (VIWF) in zijn stand van zaken voor het jaar 2011 en het eerste trimester van 2012.

Bijna 2,9 miljard liter gebotteld

De hernieuwde belangstelling voor flessenwater, gestart in 2010, werd in 2011 bevestigd: de totale markt van flessenwaters is in 2011 met 1,7% gegroeid. In 2011 werd liefst 1,305 miljard liter water verkocht. Zowel thuis als buitenshuis steeg de consumptie, met respectievelijk +1,9% en +1,1%. De categorie van bruisend water was de sterkste stijger (+2,7%), terwijl die van plat water met +1,3% groeide.

 

Ook de frisdranken lieten in 2011 een mooie groei van 1,6% in volume optekenen en klokten af op 1,577 miljard liter (inclusief vruchtensappen en nectar, maar de koolzuurhoudende dranken vertegenwoordigen 79% van dit volume). De cola's blijven met 47% van het volume veruit de populairste frisdrank.

 

Voor het eerst sinds lang is de "light"-categorie achteruitgegaan (-2,8%), ten voordele van de "regular"-frisdranken die er 3% bij deden. De energiedranken, "iced teas" en sportdranken vertoonden de grootste groei.

 

De eerste resultaten van 2012 laten vooralsnog een gemengd beeld zien: veelbelovend voor de waters (+1,6% tegenover eerste trimester 2011), maar een lichte daling voor de frisdranken (-0,7%).

 

Bijna één Belg op de tien koopt in het buitenland

Toch is het niet al peis en vree in de sector. Die kampt met stijgende grondstoffenprijzen (de sector verwacht op korte termijn geen daling van de PET-prijzen en begin 2012 bereikte de prijs van sinaasappelsap al een nieuw record op de internationale markt) die ze onmogelijk kan doorrekenen in de consumentenprijs door de sterke concurrentie vanwege de huis- en discountmerken.

 

Daarnaast zit de sector naar eigen zeggen ook met een fameuze handicap: de Belgische verpakkingsheffing. "Die bedraagt 9,86 euro per hectoliter of 10 eurocent per liter", zegt Nadia Lapage, secretaris-generaal van de VIWF.

 

"Sinds de heffing in 2004 werd ingevoerd, hebben we in de water- en frisdrankensector een vermindering van de groei vastgesteld. Tegelijk bleef de aankoop van flessenwater en frisdrank over de grens almaar toenemen. Vandaag slaat 7 tot 10% van de Belgen zijn voorraad water en frisdranken in het buitenland in. De economische impact op de Belgische sector is dus aanzienlijk", besluit hij zorgelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.