Sector water en frisdranken blijft groeien ondanks handicap

Sector water en frisdranken blijft groeien ondanks handicap

De water- en frisdranksector sector groeit sinds 2010 gestaag, maar voelt de constante stijging van de grondstofprijzen en de Belgische verpakkingsheffing wegen op de rendabiliteit en de concurrentiepositie van de bedrijven uit de sector. Dat meldt althans het Koninklijk Verbond van de Industrie van Waters en Frisdranken (VIWF) in zijn stand van zaken voor het jaar 2011 en het eerste trimester van 2012.

Bijna 2,9 miljard liter gebotteld

De hernieuwde belangstelling voor flessenwater, gestart in 2010, werd in 2011 bevestigd: de totale markt van flessenwaters is in 2011 met 1,7% gegroeid. In 2011 werd liefst 1,305 miljard liter water verkocht. Zowel thuis als buitenshuis steeg de consumptie, met respectievelijk +1,9% en +1,1%. De categorie van bruisend water was de sterkste stijger (+2,7%), terwijl die van plat water met +1,3% groeide.

 

Ook de frisdranken lieten in 2011 een mooie groei van 1,6% in volume optekenen en klokten af op 1,577 miljard liter (inclusief vruchtensappen en nectar, maar de koolzuurhoudende dranken vertegenwoordigen 79% van dit volume). De cola's blijven met 47% van het volume veruit de populairste frisdrank.

 

Voor het eerst sinds lang is de "light"-categorie achteruitgegaan (-2,8%), ten voordele van de "regular"-frisdranken die er 3% bij deden. De energiedranken, "iced teas" en sportdranken vertoonden de grootste groei.

 

De eerste resultaten van 2012 laten vooralsnog een gemengd beeld zien: veelbelovend voor de waters (+1,6% tegenover eerste trimester 2011), maar een lichte daling voor de frisdranken (-0,7%).

 

Bijna één Belg op de tien koopt in het buitenland

Toch is het niet al peis en vree in de sector. Die kampt met stijgende grondstoffenprijzen (de sector verwacht op korte termijn geen daling van de PET-prijzen en begin 2012 bereikte de prijs van sinaasappelsap al een nieuw record op de internationale markt) die ze onmogelijk kan doorrekenen in de consumentenprijs door de sterke concurrentie vanwege de huis- en discountmerken.

 

Daarnaast zit de sector naar eigen zeggen ook met een fameuze handicap: de Belgische verpakkingsheffing. "Die bedraagt 9,86 euro per hectoliter of 10 eurocent per liter", zegt Nadia Lapage, secretaris-generaal van de VIWF.

 

"Sinds de heffing in 2004 werd ingevoerd, hebben we in de water- en frisdrankensector een vermindering van de groei vastgesteld. Tegelijk bleef de aankoop van flessenwater en frisdrank over de grens almaar toenemen. Vandaag slaat 7 tot 10% van de Belgen zijn voorraad water en frisdranken in het buitenland in. De economische impact op de Belgische sector is dus aanzienlijk", besluit hij zorgelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Back to top