Sector water en frisdranken blijft groeien ondanks handicap

Sector water en frisdranken blijft groeien ondanks handicap

De water- en frisdranksector sector groeit sinds 2010 gestaag, maar voelt de constante stijging van de grondstofprijzen en de Belgische verpakkingsheffing wegen op de rendabiliteit en de concurrentiepositie van de bedrijven uit de sector. Dat meldt althans het Koninklijk Verbond van de Industrie van Waters en Frisdranken (VIWF) in zijn stand van zaken voor het jaar 2011 en het eerste trimester van 2012.

Bijna 2,9 miljard liter gebotteld

De hernieuwde belangstelling voor flessenwater, gestart in 2010, werd in 2011 bevestigd: de totale markt van flessenwaters is in 2011 met 1,7% gegroeid. In 2011 werd liefst 1,305 miljard liter water verkocht. Zowel thuis als buitenshuis steeg de consumptie, met respectievelijk +1,9% en +1,1%. De categorie van bruisend water was de sterkste stijger (+2,7%), terwijl die van plat water met +1,3% groeide.

 

Ook de frisdranken lieten in 2011 een mooie groei van 1,6% in volume optekenen en klokten af op 1,577 miljard liter (inclusief vruchtensappen en nectar, maar de koolzuurhoudende dranken vertegenwoordigen 79% van dit volume). De cola's blijven met 47% van het volume veruit de populairste frisdrank.

 

Voor het eerst sinds lang is de "light"-categorie achteruitgegaan (-2,8%), ten voordele van de "regular"-frisdranken die er 3% bij deden. De energiedranken, "iced teas" en sportdranken vertoonden de grootste groei.

 

De eerste resultaten van 2012 laten vooralsnog een gemengd beeld zien: veelbelovend voor de waters (+1,6% tegenover eerste trimester 2011), maar een lichte daling voor de frisdranken (-0,7%).

 

Bijna één Belg op de tien koopt in het buitenland

Toch is het niet al peis en vree in de sector. Die kampt met stijgende grondstoffenprijzen (de sector verwacht op korte termijn geen daling van de PET-prijzen en begin 2012 bereikte de prijs van sinaasappelsap al een nieuw record op de internationale markt) die ze onmogelijk kan doorrekenen in de consumentenprijs door de sterke concurrentie vanwege de huis- en discountmerken.

 

Daarnaast zit de sector naar eigen zeggen ook met een fameuze handicap: de Belgische verpakkingsheffing. "Die bedraagt 9,86 euro per hectoliter of 10 eurocent per liter", zegt Nadia Lapage, secretaris-generaal van de VIWF.

 

"Sinds de heffing in 2004 werd ingevoerd, hebben we in de water- en frisdrankensector een vermindering van de groei vastgesteld. Tegelijk bleef de aankoop van flessenwater en frisdrank over de grens almaar toenemen. Vandaag slaat 7 tot 10% van de Belgen zijn voorraad water en frisdranken in het buitenland in. De economische impact op de Belgische sector is dus aanzienlijk", besluit hij zorgelijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de Hypermarkt van Bierges aanvaardt Carrefour nu bij alle Hypermarkten en bij alle eigen Carrefour Markets herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen, om zo minder afval te hebben.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar komt Greenpeace echter op de proppen met een eigen parodie, waarin het de aandacht legt op de vervuiling waarvoor het bedrijf verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top