Sensor vertelt of verpakt voedsel bedorven is

Sensor vertelt of verpakt voedsel bedorven is

Het Finse VTT heeft een sensor ontwikkeld die kan detecteren of verpakt voedsel al dan niet bedorven is. De sensor kan op de verpakking aangebracht worden en met een smartphone kan de versheid bekeken worden.

Ethanoldetectie gaat verspilling tegen

De sensor detecteert de hoeveelheid ethanol in een verpakking, een stof die wordt aangemaakt wanneer voedsel bederft. Vanaf een bepaalde waarde wordt aangegeven dat het voedsel niet meer eetbaar is. Zo kan voedselverspilling teruggedrongen worden, omdat de consument dan niet meer enkel moet afgaan op de vaak erg voorzichtige houdbaarheidsdatum. VTT wil het systeem nu patenteren en is op zoek naar een partner om het op de markt te brengen.

 

Ook onderzoekers van de Universiteit Gent werken aan een soortgelijke scanner, die via een sensor in de verpakking de verhouding gasmoleculen kan waarnemen en kan zeggen of iets bedorven is. Ook zij hadden toen plannen om de sensor te laten werken met smartphones. Voorlopig wordt er een scanner ontwikkeld voor supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top