Slecht weer drukt verkoop Carlsberg | RetailDetail

Slecht weer drukt verkoop Carlsberg

Slecht weer drukt verkoop Carlsberg

De Deense bierbrouwer Carlsberg heeft in de eerste helft van dit jaar minder bier verkocht. Dat was te wijten aan een moeilijke markt in Oost-Europa, maar ook het slechte weer in West-Europa zorgde voor een daling van de verkoop.

Russische markt blijft krimpen

De omzet ging dan wel licht de hoogte in naar 32,4 miljard Deense kroon (4,3 miljard euro), maar dat was te danken aan de hogere prijzen. De nettowinst kreeg wel een klap en daalde in de eerste zes maanden van het jaar met ongeveer 28% naar 1,59 miljard kroon (210 miljoen euro).

 

Over de eerste helft van het jaar daalde het verkochte volume met in totaal 5%: in het tweede kwartaal was er in Oost-Europa sprake van een daling van 19% en in West-Europa daalde het volume in die periode met 4%. Vooral het slechte weer in West-Europa droeg bij tot de mindere verkoop daar. In Rusland, waar Carlsberg de grootste bierbrouwer is, kromp de biermarkt dan weer met 9% en in Oekraïne was dat zelfs met 17%. Mede daardoor moest Carlsberg begin dit jaar al twee fabrieken sluiten in Rusland.

 

De verkoop van het merk Carlsberg daalde in de belangrijkste markten met 2%, terwijl merken als Tuborg (+16%), Somersby (+26%), Kronenbourg 1664 (+2%) en Grimbergen (+19%) wél positieve resultaten konden voorleggen.

 

Verwachtingen 2015 naar beneden bijgesteld

"De eerste helft van het jaar is uitdagend geweest voor de groep, met zwakkere resultaten dan verwacht in West-Europa en de inkrimping van de markt in Oost-Europa", zegt CEO Cees 't Hart. "In West-Europa hadden we in het tweede kwartaal in het noorden slecht weer en behaalden we niet de besparingen waar we op mikten. Voor het volledige jaar verwachten we dan ook niet dat de sterke Aziatische prestaties genoeg zullen zijn om de slechtere resultaten in West-Europa en de moeilijke markt in Oost-Europa teniet te doen."

 

Carlsberg heeft daarom ook besloten om de vooruitzichten voor 2015 naar beneden bij te stellen. Eerst werd gemikt op een stijging van de operationele winst, maar Carlsberg houdt nu toch rekening met een kleine daling. Cees 't Hart is nog maar sinds midden juni aan de slag als CEO bij Carlsberg en moest bij zijn aanstelling vrijwel onmiddellijk een winstwaarschuwing uitsturen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.