Slecht weer drukt verkoop Carlsberg | RetailDetail

Slecht weer drukt verkoop Carlsberg

Slecht weer drukt verkoop Carlsberg

De Deense bierbrouwer Carlsberg heeft in de eerste helft van dit jaar minder bier verkocht. Dat was te wijten aan een moeilijke markt in Oost-Europa, maar ook het slechte weer in West-Europa zorgde voor een daling van de verkoop.

Russische markt blijft krimpen

De omzet ging dan wel licht de hoogte in naar 32,4 miljard Deense kroon (4,3 miljard euro), maar dat was te danken aan de hogere prijzen. De nettowinst kreeg wel een klap en daalde in de eerste zes maanden van het jaar met ongeveer 28% naar 1,59 miljard kroon (210 miljoen euro).

 

Over de eerste helft van het jaar daalde het verkochte volume met in totaal 5%: in het tweede kwartaal was er in Oost-Europa sprake van een daling van 19% en in West-Europa daalde het volume in die periode met 4%. Vooral het slechte weer in West-Europa droeg bij tot de mindere verkoop daar. In Rusland, waar Carlsberg de grootste bierbrouwer is, kromp de biermarkt dan weer met 9% en in Oekraïne was dat zelfs met 17%. Mede daardoor moest Carlsberg begin dit jaar al twee fabrieken sluiten in Rusland.

 

De verkoop van het merk Carlsberg daalde in de belangrijkste markten met 2%, terwijl merken als Tuborg (+16%), Somersby (+26%), Kronenbourg 1664 (+2%) en Grimbergen (+19%) wél positieve resultaten konden voorleggen.

 

Verwachtingen 2015 naar beneden bijgesteld

"De eerste helft van het jaar is uitdagend geweest voor de groep, met zwakkere resultaten dan verwacht in West-Europa en de inkrimping van de markt in Oost-Europa", zegt CEO Cees 't Hart. "In West-Europa hadden we in het tweede kwartaal in het noorden slecht weer en behaalden we niet de besparingen waar we op mikten. Voor het volledige jaar verwachten we dan ook niet dat de sterke Aziatische prestaties genoeg zullen zijn om de slechtere resultaten in West-Europa en de moeilijke markt in Oost-Europa teniet te doen."

 

Carlsberg heeft daarom ook besloten om de vooruitzichten voor 2015 naar beneden bij te stellen. Eerst werd gemikt op een stijging van de operationele winst, maar Carlsberg houdt nu toch rekening met een kleine daling. Cees 't Hart is nog maar sinds midden juni aan de slag als CEO bij Carlsberg en moest bij zijn aanstelling vrijwel onmiddellijk een winstwaarschuwing uitsturen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.