Slecht weer drukt verkoop Carlsberg | RetailDetail

Slecht weer drukt verkoop Carlsberg

Slecht weer drukt verkoop Carlsberg

De Deense bierbrouwer Carlsberg heeft in de eerste helft van dit jaar minder bier verkocht. Dat was te wijten aan een moeilijke markt in Oost-Europa, maar ook het slechte weer in West-Europa zorgde voor een daling van de verkoop.

Russische markt blijft krimpen

De omzet ging dan wel licht de hoogte in naar 32,4 miljard Deense kroon (4,3 miljard euro), maar dat was te danken aan de hogere prijzen. De nettowinst kreeg wel een klap en daalde in de eerste zes maanden van het jaar met ongeveer 28% naar 1,59 miljard kroon (210 miljoen euro).

 

Over de eerste helft van het jaar daalde het verkochte volume met in totaal 5%: in het tweede kwartaal was er in Oost-Europa sprake van een daling van 19% en in West-Europa daalde het volume in die periode met 4%. Vooral het slechte weer in West-Europa droeg bij tot de mindere verkoop daar. In Rusland, waar Carlsberg de grootste bierbrouwer is, kromp de biermarkt dan weer met 9% en in Oekraïne was dat zelfs met 17%. Mede daardoor moest Carlsberg begin dit jaar al twee fabrieken sluiten in Rusland.

 

De verkoop van het merk Carlsberg daalde in de belangrijkste markten met 2%, terwijl merken als Tuborg (+16%), Somersby (+26%), Kronenbourg 1664 (+2%) en Grimbergen (+19%) wél positieve resultaten konden voorleggen.

 

Verwachtingen 2015 naar beneden bijgesteld

"De eerste helft van het jaar is uitdagend geweest voor de groep, met zwakkere resultaten dan verwacht in West-Europa en de inkrimping van de markt in Oost-Europa", zegt CEO Cees 't Hart. "In West-Europa hadden we in het tweede kwartaal in het noorden slecht weer en behaalden we niet de besparingen waar we op mikten. Voor het volledige jaar verwachten we dan ook niet dat de sterke Aziatische prestaties genoeg zullen zijn om de slechtere resultaten in West-Europa en de moeilijke markt in Oost-Europa teniet te doen."

 

Carlsberg heeft daarom ook besloten om de vooruitzichten voor 2015 naar beneden bij te stellen. Eerst werd gemikt op een stijging van de operationele winst, maar Carlsberg houdt nu toch rekening met een kleine daling. Cees 't Hart is nog maar sinds midden juni aan de slag als CEO bij Carlsberg en moest bij zijn aanstelling vrijwel onmiddellijk een winstwaarschuwing uitsturen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Back to top