RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sligro zoekt samenwerking voor Emté

icon
Food20 juli, 2017

Sligro Food Group zoekt een samenwerking voor haar noodlijdende supermarktketen Emté. De groothandel in Veghel wil voor eind dit jaar een partij vinden waarmee de divisie foodretail de toekomst in kan.

Meer waarde en schaalgrootte

Doel van de samenwerking is voldoende waarde en schaalgrootte creëren om mee te kunnen in de sector. De formule met nu een bescheiden 2,5% marktaandeel in Nederland zou het ook in de toekomst moeilijk krijgen in die sterk veranderende markt, verklaarden CEO Koen Slippens en CFO Rob van der Sluijs tijdens de bekendmaking van de halfjaarcijfers 2017.
 

De resultaten van de divisie met 131 Emté supermarkten stelden de afgelopen maanden teleur. Foodretail behaalde in de afgelopen zes maanden 0,5% meer netto-omzet dan vorig jaar (Q2: 1,2% toename) en bleef daarmee achter in de markt. De consumentenomzet zakte met 0,3% (Q2: 0,6% toename). De sluitingsweken van 3.0 winkels buiten beschouwing gelaten was er een like-for-like omzetgroei van 1,5%, tegenover een 0,1% omzetafname in de 2.0 winkels.

De groei is niet voldoende om de kosten van ombouw en nieuwe formule-elementen te compenseren. De omzet van de vernieuwde formule ontwikkelde zich positief in dit eerste halfjaar, maar het zal meer tijd vergen om de doelstellingen uit de business case te bereiken, verwacht Slippens. De ombouwoperatie van 2.0 naar 3.0 winkels krijgt na dit jaar een pauze. Tot nu toe werden in totaal 24 winkels onder het nieuwe format uitgerold. Tot eind dit jaar volgen nog vier vestigingen.
 

Samenwerken in plaats van verkopen

Samenwerken is strategisch belangrijker dan een verkoop van de foodretail-tak, meent de groothandel. Samengaan met een partij versterkt de schaalgrootte van de divisie waarbij de voordelen van synergie in onder meer inkoop, logistiek en investeringen in medewerkers, afdelingen, processen, systemen en data voor de Group behouden blijven, zo is de verwachting.

Ook de jaarlijks 15 tot 20 miljoen euro kostenvoordelen in de interne synergie die Sligro Food Group met de combinatie foodretail – foodservice genereert, blijven een belangrijk uitgangspunt bij de zoektocht. Toenemende blurring, de samenvoeging tussen foodretail en foodservice, is eveneens een argument om beide segmenten te behouden.
 

Omzet klom, winst bleef gelijk

Sligro Food Group behaalde over het eerste halfjaar een omzet van 1.435 miljoen euro. Dit is 5,9% meer ten opzichte van vorig jaar en betekent een autonome omzetgroei van 3,3%. Het bedrijfsresultaat nam met 1 miljoen euro toe tot 35 miljoen euro. De 28 miljoen euro nettowinst over het eerste halfjaar bleef voor de groothandel gelijk aan vorig jaar. De onderneming behaalde vorig jaar een totaalomzet van bijna 2,8 miljard euro met een nettowinst van 73 miljoen euro.

   
Sligro Food Group in Veghel bestaat uit een foodservicedivisie die in Nederland en België actief is met 50 zelfbedieningsgroothandels en 8 bezorgcentra, en een foodretaildivisie met 131 Emté full service supermarkten in Nederland.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN