Sociaal plan McCain massaal goedgekeurd | RetailDetail

Sociaal plan McCain massaal goedgekeurd

Sociaal plan McCain massaal goedgekeurd

Liefst 97% van de werknemers bij de aardappelfabriek van McCain in Grobbendonk heeft ingestemd met het voorgestelde sociaal plan over de sluiting van de fabriek.

"Evenwichtig akkoord"

"Het sociaal plan is een evenwichtig akkoord waarbij rekening wordt gehouden met de verschillende doelgroepen die bij de aardappelverwerker werken", klinkt het eensluidend bij de vakbonden. "Belangrijk is dat er in het plan rekening wordt gehouden met begeleidingsmaatregelen naar hertewerkstelling. Verder is er ook een mooie financiële regeling voorzien voor de getroffen werknemers."

 

Over de concrete inhoud van het plan, waarover bonden en directie maandagavond al een sociaal voorakkoord hadden, zal niet worden gecommuniceerd, zo kwamen bonden en directie overeen.

 

De fabriek in Grobbendonk, die moet sluiten omdat ze verouderd is en geen uitbreidingsmogelijkheden biedt, gaat op 31 december definitief dicht. Daarbij verliezen 123 personeelsleden effectief hun job. Individuele personeelsleden kunnen, als ze dat zouden willen, wel mee verhuizen naar McCain Lutosa in Leuze-en-Hainaut. In die fabriek, in de provincie Henegouwen, zou de productie tot een kwart goedkoper zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.