Speciaalzaken in allergievrije voeding bundelen de krachten

Speciaalzaken in allergievrije voeding bundelen de krachten

Senza, La Vi en Allergeno, drie speciaalzaken in allergievrije voeding, hebben officieel hun krachten gebundeld. Doel: de kruisbestuiving tussen de drie winkels versterken om klanten met specifieke voedingsvragen nog beter te kunnen adviseren.

Gegroeid uit eigen ervaring zaakvoerders

Senza uit Houthalen, La Vi uit Sint-Truiden en Allergeno uit Westmalle (Antwerpen) gaan voortaan samen onder de overkoepelende naam Senza door het leven. De winkel in Houthalen blijft zijn naam behouden, de andere twee worden La Vi by Senza en Allergeno by Senza.

 

De drie speciaalzaken zijn stuk voor stuk gegroeid uit de eigen ervaring van de zaakvoerders. Zo werd Senza opgericht nadat bij Kaat, het dochtertje van Gert Bellemans en Katrien Timmers, coeliakie of glutenintolerantie werd ontdekt. "Op dat moment was het allesbehalve vanzelfsprekend om in ons land glutenvrije voedingsproducten te vinden, die bovendien nog eens in de smaak vielen bij ons dochtertje," herinnert Gert zich.

 

Tot het koppel tijdens vakanties in het buitenland ontdekte dat er wel degelijk een ruim en smakelijk assortiment aan glutenvrije producten bestond. "Ondertussen zijn de producten die we invoeren verkrijgbaar via onze webshop, in talloze bio- en natuurwinkels en in onze eigen winkel in Houthalen."

 

Groeimarkt met adviesverlening als motor

In ons land kampen steeds meer mensen met een of andere voedselintolerantie of -allergie. En dat zie je intussen ook in de rekken van de meeste supermarkten. Of er dan nog wel plaats is voor speciaalzaken als deze?

 

"Het is waar dat supermarkten daarop inspelen en hun assortiment uitbreiden met passende voedingsproducten", zegt Cindy De Cat van La Vi. "Maar voor gespecialiseerd advies kan je er niet terecht. Terwijl je dat, zeker wanneer je pas op de hoogte bent van je allergie, echt wel kunt gebruiken. Dat hebben we zelf ook ondervonden. Je moet je voedingsgewoonten aanpassen, je weg vinden in een volledig nieuw productengamma, uitzoeken hoe het op vakantie moet..."

 

"Wij gaan actief op zoek naar nieuwe producten en proberen ze zelf vóór ze in de rekken komen te liggen", voegt Mario Wouters van Allergeno daar nog aan toe. "Wij begeleiden onze klanten op weg naar een passend en gevarieerd voedingspatroon. En doordat we onderling veel informatie uitwisselen, kunnen we dat voortaan nog beter doen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Back to top