Speciaalzaken in allergievrije voeding bundelen de krachten

Speciaalzaken in allergievrije voeding bundelen de krachten

Senza, La Vi en Allergeno, drie speciaalzaken in allergievrije voeding, hebben officieel hun krachten gebundeld. Doel: de kruisbestuiving tussen de drie winkels versterken om klanten met specifieke voedingsvragen nog beter te kunnen adviseren.

Gegroeid uit eigen ervaring zaakvoerders

Senza uit Houthalen, La Vi uit Sint-Truiden en Allergeno uit Westmalle (Antwerpen) gaan voortaan samen onder de overkoepelende naam Senza door het leven. De winkel in Houthalen blijft zijn naam behouden, de andere twee worden La Vi by Senza en Allergeno by Senza.

 

De drie speciaalzaken zijn stuk voor stuk gegroeid uit de eigen ervaring van de zaakvoerders. Zo werd Senza opgericht nadat bij Kaat, het dochtertje van Gert Bellemans en Katrien Timmers, coeliakie of glutenintolerantie werd ontdekt. "Op dat moment was het allesbehalve vanzelfsprekend om in ons land glutenvrije voedingsproducten te vinden, die bovendien nog eens in de smaak vielen bij ons dochtertje," herinnert Gert zich.

 

Tot het koppel tijdens vakanties in het buitenland ontdekte dat er wel degelijk een ruim en smakelijk assortiment aan glutenvrije producten bestond. "Ondertussen zijn de producten die we invoeren verkrijgbaar via onze webshop, in talloze bio- en natuurwinkels en in onze eigen winkel in Houthalen."

 

Groeimarkt met adviesverlening als motor

In ons land kampen steeds meer mensen met een of andere voedselintolerantie of -allergie. En dat zie je intussen ook in de rekken van de meeste supermarkten. Of er dan nog wel plaats is voor speciaalzaken als deze?

 

"Het is waar dat supermarkten daarop inspelen en hun assortiment uitbreiden met passende voedingsproducten", zegt Cindy De Cat van La Vi. "Maar voor gespecialiseerd advies kan je er niet terecht. Terwijl je dat, zeker wanneer je pas op de hoogte bent van je allergie, echt wel kunt gebruiken. Dat hebben we zelf ook ondervonden. Je moet je voedingsgewoonten aanpassen, je weg vinden in een volledig nieuw productengamma, uitzoeken hoe het op vakantie moet..."

 

"Wij gaan actief op zoek naar nieuwe producten en proberen ze zelf vóór ze in de rekken komen te liggen", voegt Mario Wouters van Allergeno daar nog aan toe. "Wij begeleiden onze klanten op weg naar een passend en gevarieerd voedingspatroon. En doordat we onderling veel informatie uitwisselen, kunnen we dat voortaan nog beter doen."

Tags: