Speciaalzaken in allergievrije voeding bundelen de krachten | RetailDetail

Speciaalzaken in allergievrije voeding bundelen de krachten

Speciaalzaken in allergievrije voeding bundelen de krachten

Senza, La Vi en Allergeno, drie speciaalzaken in allergievrije voeding, hebben officieel hun krachten gebundeld. Doel: de kruisbestuiving tussen de drie winkels versterken om klanten met specifieke voedingsvragen nog beter te kunnen adviseren.

Gegroeid uit eigen ervaring zaakvoerders

Senza uit Houthalen, La Vi uit Sint-Truiden en Allergeno uit Westmalle (Antwerpen) gaan voortaan samen onder de overkoepelende naam Senza door het leven. De winkel in Houthalen blijft zijn naam behouden, de andere twee worden La Vi by Senza en Allergeno by Senza.

 

De drie speciaalzaken zijn stuk voor stuk gegroeid uit de eigen ervaring van de zaakvoerders. Zo werd Senza opgericht nadat bij Kaat, het dochtertje van Gert Bellemans en Katrien Timmers, coeliakie of glutenintolerantie werd ontdekt. "Op dat moment was het allesbehalve vanzelfsprekend om in ons land glutenvrije voedingsproducten te vinden, die bovendien nog eens in de smaak vielen bij ons dochtertje," herinnert Gert zich.

 

Tot het koppel tijdens vakanties in het buitenland ontdekte dat er wel degelijk een ruim en smakelijk assortiment aan glutenvrije producten bestond. "Ondertussen zijn de producten die we invoeren verkrijgbaar via onze webshop, in talloze bio- en natuurwinkels en in onze eigen winkel in Houthalen."

 

Groeimarkt met adviesverlening als motor

In ons land kampen steeds meer mensen met een of andere voedselintolerantie of -allergie. En dat zie je intussen ook in de rekken van de meeste supermarkten. Of er dan nog wel plaats is voor speciaalzaken als deze?

 

"Het is waar dat supermarkten daarop inspelen en hun assortiment uitbreiden met passende voedingsproducten", zegt Cindy De Cat van La Vi. "Maar voor gespecialiseerd advies kan je er niet terecht. Terwijl je dat, zeker wanneer je pas op de hoogte bent van je allergie, echt wel kunt gebruiken. Dat hebben we zelf ook ondervonden. Je moet je voedingsgewoonten aanpassen, je weg vinden in een volledig nieuw productengamma, uitzoeken hoe het op vakantie moet..."

 

"Wij gaan actief op zoek naar nieuwe producten en proberen ze zelf vóór ze in de rekken komen te liggen", voegt Mario Wouters van Allergeno daar nog aan toe. "Wij begeleiden onze klanten op weg naar een passend en gevarieerd voedingspatroon. En doordat we onderling veel informatie uitwisselen, kunnen we dat voortaan nog beter doen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top