Speciaalzaken in allergievrije voeding bundelen de krachten | RetailDetail

Speciaalzaken in allergievrije voeding bundelen de krachten

Speciaalzaken in allergievrije voeding bundelen de krachten

Senza, La Vi en Allergeno, drie speciaalzaken in allergievrije voeding, hebben officieel hun krachten gebundeld. Doel: de kruisbestuiving tussen de drie winkels versterken om klanten met specifieke voedingsvragen nog beter te kunnen adviseren.

Gegroeid uit eigen ervaring zaakvoerders

Senza uit Houthalen, La Vi uit Sint-Truiden en Allergeno uit Westmalle (Antwerpen) gaan voortaan samen onder de overkoepelende naam Senza door het leven. De winkel in Houthalen blijft zijn naam behouden, de andere twee worden La Vi by Senza en Allergeno by Senza.

 

De drie speciaalzaken zijn stuk voor stuk gegroeid uit de eigen ervaring van de zaakvoerders. Zo werd Senza opgericht nadat bij Kaat, het dochtertje van Gert Bellemans en Katrien Timmers, coeliakie of glutenintolerantie werd ontdekt. "Op dat moment was het allesbehalve vanzelfsprekend om in ons land glutenvrije voedingsproducten te vinden, die bovendien nog eens in de smaak vielen bij ons dochtertje," herinnert Gert zich.

 

Tot het koppel tijdens vakanties in het buitenland ontdekte dat er wel degelijk een ruim en smakelijk assortiment aan glutenvrije producten bestond. "Ondertussen zijn de producten die we invoeren verkrijgbaar via onze webshop, in talloze bio- en natuurwinkels en in onze eigen winkel in Houthalen."

 

Groeimarkt met adviesverlening als motor

In ons land kampen steeds meer mensen met een of andere voedselintolerantie of -allergie. En dat zie je intussen ook in de rekken van de meeste supermarkten. Of er dan nog wel plaats is voor speciaalzaken als deze?

 

"Het is waar dat supermarkten daarop inspelen en hun assortiment uitbreiden met passende voedingsproducten", zegt Cindy De Cat van La Vi. "Maar voor gespecialiseerd advies kan je er niet terecht. Terwijl je dat, zeker wanneer je pas op de hoogte bent van je allergie, echt wel kunt gebruiken. Dat hebben we zelf ook ondervonden. Je moet je voedingsgewoonten aanpassen, je weg vinden in een volledig nieuw productengamma, uitzoeken hoe het op vakantie moet..."

 

"Wij gaan actief op zoek naar nieuwe producten en proberen ze zelf vóór ze in de rekken komen te liggen", voegt Mario Wouters van Allergeno daar nog aan toe. "Wij begeleiden onze klanten op weg naar een passend en gevarieerd voedingspatroon. En doordat we onderling veel informatie uitwisselen, kunnen we dat voortaan nog beter doen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.