Stakers bij Carrefour France halen hun slag thuis

Stakers bij Carrefour France halen hun slag thuis

De stakingsgolf die de Franse hypermarkten van Carrefour de voorbije weken trof – met als hoogtepunt de algemene staking op 9 april – heeft zijn vruchten afgeworpen voor het personeel. De directie heeft een akkoord gesloten met de vakbonden FO, CFDT, CGC en CAT.

 

Dat akkoord voorziet onder meer in een loonsverhoging van 2% (met terugwerkende kracht sinds 1 maart), een premie van 220 euro bruto die eind juli wordt uitbetaald en een verhoging van de personeelskorting van 7 naar 10 procent op de eigen boodschappen (inclusief brandstof). Een eerder voorstel van de directie, met 1% loonsverhoging vanaf 1 maart en nog eens 1% vanaf oktober, was door de vakbonden afgewezen.


Volgens FO, de grootste vakbond bij Carrefour, heeft de directie er ook in toegestemd om tegen eind november de vakantiepremies te herzien, waardoor een “14de maand” in zicht komt.

Gekant tegen afsplitsing en nieuw organisatiemodel

De vakbond blijft overigens bij zijn voornemen om de kleine aandeelhouders (onder wie heel wat personeelsleden van Carrefour) te mobiliseren tegen het plan van de directie om de discountdochter en de vastgoedpoot van Carrefour af te splitsen. Dat plan wordt op de algemene vergadering van 21 juni voorgelegd.


Daarnaast blijft ook het zogenoemde “Nouveau Modèle Opérationnel” de vakbond een doorn in het oog. Dat nieuwe organisatiemodel draait momenteel proef in een vijftiental Franse Carrefours en voorziet onder meer in nachtarbeid en een herschikking van de opdrachten, waarbij de medewerkers niet langer hun eigen specifieke taak moeten uitvoeren maar eerder per afdeling een breder takenpakket krijgen toegewezen.

 

De stakingsgolf die de Franse hypermarkten van Carrefour de voorbije weken trof – met als hoogtepunt de algemene staking op 9 april – heeft zijn vruchten afgeworpen voor het personeel. De directie heeft een akkoord gesloten met de vakbonden FO, CFDT, CGC en CAT.

 

Dat akkoord voorziet onder meer in een loonsverhoging van 2% (met terugwerkende kracht sinds 1 maart), een premie van 220 euro bruto die eind juli wordt uitbetaald en een verhoging van de personeelskorting van 7 naar 10 procent op de eigen boodschappen (inclusief brandstof). Een eerder voorstel van de directie, met 1% loonsverhoging vanaf 1 maart en nog eens 1% vanaf oktober, was door de vakbonden afgewezen.


Volgens FO, de grootste vakbond bij Carrefour, heeft de directie er ook in toegestemd om tegen eind november de vakantiepremies te herzien, waardoor een “14de maand” in zicht komt.

Gekant tegen afsplitsing en nieuw organisatiemodel

De vakbond blijft overigens bij zijn voornemen om de kleine aandeelhouders (onder wie heel wat personeelsleden van Carrefour) te mobiliseren tegen het plan van de directie om de discountdochter en de vastgoedpoot van Carrefour af te splitsen. Dat plan wordt op de algemene vergadering van 21 juni voorgelegd.


Daarnaast blijft ook het zogenoemde “Nouveau Modèle Opérationnel” de vakbond een doorn in het oog. Dat nieuwe organisatiemodel draait momenteel proef in een vijftiental Franse Carrefours en voorziet onder meer in nachtarbeid en een herschikking van de opdrachten, waarbij de medewerkers niet langer hun eigen specifieke taak moeten uitvoeren maar eerder per afdeling een breder takenpakket krijgen toegewezen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top