Stakers bij Carrefour France halen hun slag thuis | RetailDetail

Stakers bij Carrefour France halen hun slag thuis

Stakers bij Carrefour France halen hun slag thuis

De stakingsgolf die de Franse hypermarkten van Carrefour de voorbije weken trof – met als hoogtepunt de algemene staking op 9 april – heeft zijn vruchten afgeworpen voor het personeel. De directie heeft een akkoord gesloten met de vakbonden FO, CFDT, CGC en CAT.

 

Dat akkoord voorziet onder meer in een loonsverhoging van 2% (met terugwerkende kracht sinds 1 maart), een premie van 220 euro bruto die eind juli wordt uitbetaald en een verhoging van de personeelskorting van 7 naar 10 procent op de eigen boodschappen (inclusief brandstof). Een eerder voorstel van de directie, met 1% loonsverhoging vanaf 1 maart en nog eens 1% vanaf oktober, was door de vakbonden afgewezen.


Volgens FO, de grootste vakbond bij Carrefour, heeft de directie er ook in toegestemd om tegen eind november de vakantiepremies te herzien, waardoor een “14de maand” in zicht komt.

Gekant tegen afsplitsing en nieuw organisatiemodel

De vakbond blijft overigens bij zijn voornemen om de kleine aandeelhouders (onder wie heel wat personeelsleden van Carrefour) te mobiliseren tegen het plan van de directie om de discountdochter en de vastgoedpoot van Carrefour af te splitsen. Dat plan wordt op de algemene vergadering van 21 juni voorgelegd.


Daarnaast blijft ook het zogenoemde “Nouveau Modèle Opérationnel” de vakbond een doorn in het oog. Dat nieuwe organisatiemodel draait momenteel proef in een vijftiental Franse Carrefours en voorziet onder meer in nachtarbeid en een herschikking van de opdrachten, waarbij de medewerkers niet langer hun eigen specifieke taak moeten uitvoeren maar eerder per afdeling een breder takenpakket krijgen toegewezen.

 

De stakingsgolf die de Franse hypermarkten van Carrefour de voorbije weken trof – met als hoogtepunt de algemene staking op 9 april – heeft zijn vruchten afgeworpen voor het personeel. De directie heeft een akkoord gesloten met de vakbonden FO, CFDT, CGC en CAT.

 

Dat akkoord voorziet onder meer in een loonsverhoging van 2% (met terugwerkende kracht sinds 1 maart), een premie van 220 euro bruto die eind juli wordt uitbetaald en een verhoging van de personeelskorting van 7 naar 10 procent op de eigen boodschappen (inclusief brandstof). Een eerder voorstel van de directie, met 1% loonsverhoging vanaf 1 maart en nog eens 1% vanaf oktober, was door de vakbonden afgewezen.


Volgens FO, de grootste vakbond bij Carrefour, heeft de directie er ook in toegestemd om tegen eind november de vakantiepremies te herzien, waardoor een “14de maand” in zicht komt.

Gekant tegen afsplitsing en nieuw organisatiemodel

De vakbond blijft overigens bij zijn voornemen om de kleine aandeelhouders (onder wie heel wat personeelsleden van Carrefour) te mobiliseren tegen het plan van de directie om de discountdochter en de vastgoedpoot van Carrefour af te splitsen. Dat plan wordt op de algemene vergadering van 21 juni voorgelegd.


Daarnaast blijft ook het zogenoemde “Nouveau Modèle Opérationnel” de vakbond een doorn in het oog. Dat nieuwe organisatiemodel draait momenteel proef in een vijftiental Franse Carrefours en voorziet onder meer in nachtarbeid en een herschikking van de opdrachten, waarbij de medewerkers niet langer hun eigen specifieke taak moeten uitvoeren maar eerder per afdeling een breder takenpakket krijgen toegewezen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.