Stakers bij Carrefour France halen hun slag thuis

Stakers bij Carrefour France halen hun slag thuis

De stakingsgolf die de Franse hypermarkten van Carrefour de voorbije weken trof – met als hoogtepunt de algemene staking op 9 april – heeft zijn vruchten afgeworpen voor het personeel. De directie heeft een akkoord gesloten met de vakbonden FO, CFDT, CGC en CAT.

 

Dat akkoord voorziet onder meer in een loonsverhoging van 2% (met terugwerkende kracht sinds 1 maart), een premie van 220 euro bruto die eind juli wordt uitbetaald en een verhoging van de personeelskorting van 7 naar 10 procent op de eigen boodschappen (inclusief brandstof). Een eerder voorstel van de directie, met 1% loonsverhoging vanaf 1 maart en nog eens 1% vanaf oktober, was door de vakbonden afgewezen.


Volgens FO, de grootste vakbond bij Carrefour, heeft de directie er ook in toegestemd om tegen eind november de vakantiepremies te herzien, waardoor een “14de maand” in zicht komt.

Gekant tegen afsplitsing en nieuw organisatiemodel

De vakbond blijft overigens bij zijn voornemen om de kleine aandeelhouders (onder wie heel wat personeelsleden van Carrefour) te mobiliseren tegen het plan van de directie om de discountdochter en de vastgoedpoot van Carrefour af te splitsen. Dat plan wordt op de algemene vergadering van 21 juni voorgelegd.


Daarnaast blijft ook het zogenoemde “Nouveau Modèle Opérationnel” de vakbond een doorn in het oog. Dat nieuwe organisatiemodel draait momenteel proef in een vijftiental Franse Carrefours en voorziet onder meer in nachtarbeid en een herschikking van de opdrachten, waarbij de medewerkers niet langer hun eigen specifieke taak moeten uitvoeren maar eerder per afdeling een breder takenpakket krijgen toegewezen.

 

De stakingsgolf die de Franse hypermarkten van Carrefour de voorbije weken trof – met als hoogtepunt de algemene staking op 9 april – heeft zijn vruchten afgeworpen voor het personeel. De directie heeft een akkoord gesloten met de vakbonden FO, CFDT, CGC en CAT.

 

Dat akkoord voorziet onder meer in een loonsverhoging van 2% (met terugwerkende kracht sinds 1 maart), een premie van 220 euro bruto die eind juli wordt uitbetaald en een verhoging van de personeelskorting van 7 naar 10 procent op de eigen boodschappen (inclusief brandstof). Een eerder voorstel van de directie, met 1% loonsverhoging vanaf 1 maart en nog eens 1% vanaf oktober, was door de vakbonden afgewezen.


Volgens FO, de grootste vakbond bij Carrefour, heeft de directie er ook in toegestemd om tegen eind november de vakantiepremies te herzien, waardoor een “14de maand” in zicht komt.

Gekant tegen afsplitsing en nieuw organisatiemodel

De vakbond blijft overigens bij zijn voornemen om de kleine aandeelhouders (onder wie heel wat personeelsleden van Carrefour) te mobiliseren tegen het plan van de directie om de discountdochter en de vastgoedpoot van Carrefour af te splitsen. Dat plan wordt op de algemene vergadering van 21 juni voorgelegd.


Daarnaast blijft ook het zogenoemde “Nouveau Modèle Opérationnel” de vakbond een doorn in het oog. Dat nieuwe organisatiemodel draait momenteel proef in een vijftiental Franse Carrefours en voorziet onder meer in nachtarbeid en een herschikking van de opdrachten, waarbij de medewerkers niet langer hun eigen specifieke taak moeten uitvoeren maar eerder per afdeling een breder takenpakket krijgen toegewezen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top