Subway snelt voorbij McDonald's naar koppositie | RetailDetail

Subway snelt voorbij McDonald's naar koppositie

Subway snelt voorbij McDonald's naar koppositie

Sandwichketen Subway heeft vorig jaar hamburgerreus McDonald's onttroond als grootste fastfoodketen ter wereld. Op nieuwjaarsdag waren er 33.749 Subwayvestigingen in de wereld, tegenover "maar" 32.737 voor de keten van de clown. McDonald's is al wel actief in 117 landen, voor maar 95 bij Subway.

Groter, maar niet groter

Subway werd gesticht in 1965 in Connecticut, in het noord-westen van de VS. McDonald's uit Chicago blies toen al tien kaarsjes uit en zette net zijn eerste stapjes op de beurs. Subway deed dat bewust nog steeds niet: "Op deze manier kunnen we ons focussen op de kwaliteit van onze broodjes naar de klanten toe, in plaats van te moeten focussen op de kwaliteit van onze financiële resultaten naar de aandeelhouders toe", zei woordvoerder Les Winograd.

 

Wat die financiële resultaten betreft, loopt Subway alleszins nog heel wat achter op McDonald's. Die laatste haalde een omzet van 17,3 miljard euro, Subway moet het doen met een omzet van 11 miljard euro. Een klein rekensommetje leert dan dat een vestiging van McDonald's zowat 60% meer opbrengt dan een vestiging van Subway. McDonald's haalde trouwens een nettowinst van 3,5 miljard euro, de winstcijfers van Subway zijn onbekend. Als bedrijf dat niet op de beurs genoteerd staat, is Subway ook helemaal niet verplicht om winstcijfers bekend te maken.

Super Size Me

Hoewel McDonald's internationaal nog steeds veel bekender is (er is zelfs een McDonald's-regel die stelt dat twee landen met een McDonald's nog nooit echt een oorlog tegen elkaar hebben gevoerd), is Subway tegenwoordig groter in de VS. In het eerste decennium van de 21e eeuw beantwoordde Subway beter aan de gezondheidsrage, wat op spectaculaire wijze werd uitgebeeld door student Jared Fogle en filmmaker Morgan Spurlock.

 

De eerste verloor 111 kilo door enkel in Subway te eten en werd het centrum van een publiciteitscampagne. De tweede at amper een maand enkel bij McDonald's en maakte de awardwinnende documentaire Super Size Me over zijn fysieke en mentale aftakeling. Mede door dit contrast, zo vlak na elkaar, liepen gezondheidsbewuste consumenten en masse over naar de groen-gele broodjesketen.

Nieuwe markten en vernieuwende locaties

Nu de Amerikaanse markt volledig verzadigd is, kijken de fastfoodketens naar de overkant van de oceaan voor hun expansie, en vooral dan naar de Aziatische markt. Subway passeerde net de kaap van 1000 vestigingen in Azië, 26 jaar na de opening van hun allereerste buitenlandse restaurant in Bahrein. Don Fertman, Chief Development Officer, schat dat tegen 2020 Subway meer buitenlandse dan binnenlandse vestigingen (momenteel 24015) moet hebben.

 

Een ander deel van de groei van Subway komt uit "vernieuwende locaties". De keten zoekt naar "alle mogelijkheden om belegde broodjes dichter bij de mensen te brengen" en opende al verkooppunten in een zoo (Taiwan), een riviercruise (Duitsland), een autoshowroom (VS) en een kerk (uiteraard ook VS). De toekomst lacht de fastfoodketen, met 21 vestigingen in België, blijkbaar gezond toe.

Sandwichketen Subway heeft vorig jaar hamburgerreus McDonald's onttroond als grootste fastfoodketen ter wereld. Op nieuwjaarsdag waren er 33.749 Subwayvestigingen in de wereld, tegenover "maar" 32.737 voor de keten van de clown. McDonald's is al wel actief in 117 landen, voor maar 95 bij Subway.

Groter, maar niet groter

Subway werd gesticht in 1965 in Connecticut, in het noord-westen van de VS. McDonald's uit Chicago blies toen al tien kaarsjes uit en zette net zijn eerste stapjes op de beurs. Subway deed dat bewust nog steeds niet: "Op deze manier kunnen we ons focussen op de kwaliteit van onze broodjes naar de klanten toe, in plaats van te moeten focussen op de kwaliteit van onze financiële resultaten naar de aandeelhouders toe", zei woordvoerder Les Winograd.

 

Wat die financiële resultaten betreft, loopt Subway alleszins nog heel wat achter op McDonald's. Die laatste haalde een omzet van 17,3 miljard euro, Subway moet het doen met een omzet van 11 miljard euro. Een klein rekensommetje leert dan dat een vestiging van McDonald's zowat 60% meer opbrengt dan een vestiging van Subway. McDonald's haalde trouwens een nettowinst van 3,5 miljard euro, de winstcijfers van Subway zijn onbekend. Als bedrijf dat niet op de beurs genoteerd staat, is Subway ook helemaal niet verplicht om winstcijfers bekend te maken.

Super Size Me

Hoewel McDonald's internationaal nog steeds veel bekender is (er is zelfs een McDonald's-regel die stelt dat twee landen met een McDonald's nog nooit echt een oorlog tegen elkaar hebben gevoerd), is Subway tegenwoordig groter in de VS. In het eerste decennium van de 21e eeuw beantwoordde Subway beter aan de gezondheidsrage, wat op spectaculaire wijze werd uitgebeeld door student Jared Fogle en filmmaker Morgan Spurlock.

 

De eerste verloor 111 kilo door enkel in Subway te eten en werd het centrum van een publiciteitscampagne. De tweede at amper een maand enkel bij McDonald's en maakte de awardwinnende documentaire Super Size Me over zijn fysieke en mentale aftakeling. Mede door dit contrast, zo vlak na elkaar, liepen gezondheidsbewuste consumenten en masse over naar de groen-gele broodjesketen.

Nieuwe markten en vernieuwende locaties

Nu de Amerikaanse markt volledig verzadigd is, kijken de fastfoodketens naar de overkant van de oceaan voor hun expansie, en vooral dan naar de Aziatische markt. Subway passeerde net de kaap van 1000 vestigingen in Azië, 26 jaar na de opening van hun allereerste buitenlandse restaurant in Bahrein. Don Fertman, Chief Development Officer, schat dat tegen 2020 Subway meer buitenlandse dan binnenlandse vestigingen (momenteel 24015) moet hebben.

 

Een ander deel van de groei van Subway komt uit "vernieuwende locaties". De keten zoekt naar "alle mogelijkheden om belegde broodjes dichter bij de mensen te brengen" en opende al verkooppunten in een zoo (Taiwan), een riviercruise (Duitsland), een autoshowroom (VS) en een kerk (uiteraard ook VS). De toekomst lacht de fastfoodketen, met 21 vestigingen in België, blijkbaar gezond toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.