RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Shoppers tevreden over coronamaatregelen in de supermarkt

icon
Food30 april, 2020

Slechts een beperkt aantal consumenten heeft de afgelopen weken gehamsterd. Shoppers zijn positief over de voorzorgsmaatregelen die supermarkten nemen in coronatijden, maar toch voelen ze zich niet veilig in de winkel.

 

Jongeren hamsterden meer

Je hebt niet veel hamsteraars nodig om lege rekken te veroorzaken in de winkels: slechts 14% van de bevolking heeft naar eigen zeggen gehamsterd sinds de uitbraak van het coronavirus, en dat doorgaans in niet meer dan één of twee productcategorieën. Dat blijkt uit een rondvraag van marktonderzoeksbureau doubleyouresearch bij 1800 Belgen, uitgevoerd tussen 23 en 28 april. Jongere consumenten (28%) hebben meer gehamsterd dan 65-plussers (7%). Deegwaren, toiletpapier, diepvriesproducten, rijst, bloemen handzeep waren de meest gehamsterde producten. De indruk dat zowat iedereen toiletpapier gehamsterd heeft, is wellicht het gevolg van de eerder beperkte voorraad in de winkelrekken.

 

In elk geval gaat 66% van de mensen sinds de lockdown minder vaak naar de supermarkt. Bij de hypermarkten als Cora, Carrefour en Makro is dat effect het grootst: meer dan 70% van de klanten geeft aan dat ze er nu minder vaak winkelen. Bij buurtwinkels geeft tot 19% van de klanten aan dat ze juist vaker over de vloer komen. Voor lokale handelszaken zoals slagers, bakkers en groentewinkels is de impact van corona minder groot: één op drie gaat minder vaak, terwijl één op vijf juist vaker langsgaat bij de speciaalzaak.  

 

Klanten houden onvoldoende afstand

Consumenten zijn in grote lijnen tevreden over de coronamaatregelen die supermarkten genomen hebben: zes op de tien klanten hebben geen probleem met de wachtrijen bij de inkom. Vlamingen (65%) zijn positiever dan Franstaligen (46%) en ouderen (62%) hebben meer begrip dan jongeren (51%). Zes op tien klanten hebben de indruk dat kassamedewerkers hun werk op een veilige manier kunnen doen. Ook hier is de beleving positiever in Vlaanderen. Drie op vier consumenten zijn ervan overtuigd dat stockproblemen in de winkel vooral te maken hebben met het hamstergedrag van klanten en niet met de aanvoer naar de winkel. Kortom: de indruk overheerst dat supermarkten hun best doen in moeilijke omstandigheden.

 

Toch voelen shoppers zich niet veilig in de winkel: minder dan de helft van de consumenten voelt zich vandaag op zijn gemak tijdens het winkelen in de supermarkt (46%). Bijna één op drie (29%) is er helemaal niet gerust in. Slechts 31% heeft het gevoel dat we voldoende afstand houden tijdens het winkelen, bijna de helft vindt van niet (47%). Jongeren tonen zich wat dat betreft kritischer dan ouderen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN