Supermarkten en fastfood in de bres voor duurzamere vis

Supermarkten en fastfood in de bres voor duurzamere vis

Samen met het WWF, de Marine Stewardship Council (MSC) en de Aquaculture Stewardship Council (ASC) organiseren zes grote Belgische supermarkten en twee fastfoodketens de 'Bewuste Visweek'. Zo willen ze consumenten aansporen duurzamere vis te kopen.

Van 7 tot en met 13 september

Volgende week gaat in ons land de allereerste 'Bewuste Visweek' door. Daarmee willen de initiatiefnemers duidelijk maken dat de consument zelf kan bijdragen aan een gezonde zee door te kiezen voor vis met een keurmerk. "De keurmerken geven de consument de garantie dat visbestanden goed worden beheerd en dat kwetsbare kustgebieden worden ontzien. Door vis met een keurmerk te kopen worden vissers en kwekers beloond. Zo zorgen we er met elkaar voor dat we ook in de toekomst vis kunnen blijven eten", aldus de organisatoren in een gezamenlijk communiqué.

 

De deelnemende supermarkten zijn Albert Heijn, Aldi, Carrefour (Market en Hypermarkten), Delhaize, Lidl en Spar. Die zijn samen goed voor ongeveer 60% van de markt. Ook fastfoodketens McDonald's en Quick scharen zich achter het initiatief. Daarnaast zijn een reeks topchefs ambassadeur van de campagne, onder meer Felix Alen (Hof te Rhode), Olivier de Vinck (Kommilfoo), Jérôme De Vriese (Hof ter Leie), Franck Fol (president Meesterkoks van België) en Arabelle Meirlean (Cuisine Intuitive).

 

Keurmerken te weinig bekend

Het is volgens de initiatiefnemers cruciaal dat de consument kiest voor vis die duurzaam gevist of gekweekt is als die in de toekomst nog vis wil eten, "aangezien 90% van de commerciële vispopulaties overbevist is of minstens onder zware druk staat."

 

De 'Bewuste Visweek' moet meteen ook de naambekendheid van de keurmerken MSC en ASC opkrikken: volgens een enquête uit 2013 zou maar 25% van de Belgische consumenten het MSC-logo herkennen of weten waarvoor het staat; voor ASC ligt deze score zelfs nog een stukje lager.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top