Supermarkten en fastfood in de bres voor duurzamere vis

Supermarkten en fastfood in de bres voor duurzamere vis

Samen met het WWF, de Marine Stewardship Council (MSC) en de Aquaculture Stewardship Council (ASC) organiseren zes grote Belgische supermarkten en twee fastfoodketens de 'Bewuste Visweek'. Zo willen ze consumenten aansporen duurzamere vis te kopen.

Van 7 tot en met 13 september

Volgende week gaat in ons land de allereerste 'Bewuste Visweek' door. Daarmee willen de initiatiefnemers duidelijk maken dat de consument zelf kan bijdragen aan een gezonde zee door te kiezen voor vis met een keurmerk. "De keurmerken geven de consument de garantie dat visbestanden goed worden beheerd en dat kwetsbare kustgebieden worden ontzien. Door vis met een keurmerk te kopen worden vissers en kwekers beloond. Zo zorgen we er met elkaar voor dat we ook in de toekomst vis kunnen blijven eten", aldus de organisatoren in een gezamenlijk communiqué.

 

De deelnemende supermarkten zijn Albert Heijn, Aldi, Carrefour (Market en Hypermarkten), Delhaize, Lidl en Spar. Die zijn samen goed voor ongeveer 60% van de markt. Ook fastfoodketens McDonald's en Quick scharen zich achter het initiatief. Daarnaast zijn een reeks topchefs ambassadeur van de campagne, onder meer Felix Alen (Hof te Rhode), Olivier de Vinck (Kommilfoo), Jérôme De Vriese (Hof ter Leie), Franck Fol (president Meesterkoks van België) en Arabelle Meirlean (Cuisine Intuitive).

 

Keurmerken te weinig bekend

Het is volgens de initiatiefnemers cruciaal dat de consument kiest voor vis die duurzaam gevist of gekweekt is als die in de toekomst nog vis wil eten, "aangezien 90% van de commerciële vispopulaties overbevist is of minstens onder zware druk staat."

 

De 'Bewuste Visweek' moet meteen ook de naambekendheid van de keurmerken MSC en ASC opkrikken: volgens een enquête uit 2013 zou maar 25% van de Belgische consumenten het MSC-logo herkennen of weten waarvoor het staat; voor ASC ligt deze score zelfs nog een stukje lager.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top