Supermarkten grote trekker voor fors toegenomen bio-omzet

Supermarkten grote trekker voor fors toegenomen bio-omzet

De laatste zeven jaar zijn de biobestedingen in België met twee derde gestegen, blijkt uit een GfK-studie. Met 45,3% van de markt is de supermarkt het grootste biokanaal van ons land, vóór de gespecialiseerde winkels.

Biobestedingen in de lift

Volgens het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) kochten ruim negen op de tien Belgische gezinnen vorig jaar wel minstens een bioproduct. Ongeveer 7% van deze gezinnen doet dat minstens wekelijks, zij tekenen intussen voor iets meer dan de helft van alle biobestedingen.

 

18% van de Belgische bevolking at een bioproduct per dag in 2014 (thuis en buitenshuis samengeteld). Groenten vormen de meest populaire biocategorie, gevolgd door eieren, fruit en zuivel. Toch is de organisatie daar nog niet tevreden mee: daarom start ze volgende week grote campagne om bio extra in de kijker te plaatsen.

 

Supermarkten belangrijkste verkoopkanaal

Dat de biobestedingen jaar na jaar stijgen, is volgens het VLAM logisch te verklaren: "De distributie van bio is ook gegroeid. In bijna alle winkels zijn tegenwoordig bioproducten te verkrijgen."

 

De klassieke supermarkt is daarbij het grootste verkoopkanaal, met liefst 45,3% van de markt. De gespecialiseerde winkels, waaronder Bioplanet, volgen op de tweede plaats met 30,7% marktaandeel. Dat alles blijkt uit een studie van GfK PanelServices Benelux, dat in opdracht van het VLAM het thuisverbruik continu volgt bij 5.000 Belgische gezinnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top