Supermarkten grote trekker voor fors toegenomen bio-omzet

Supermarkten grote trekker voor fors toegenomen bio-omzet

De laatste zeven jaar zijn de biobestedingen in België met twee derde gestegen, blijkt uit een GfK-studie. Met 45,3% van de markt is de supermarkt het grootste biokanaal van ons land, vóór de gespecialiseerde winkels.

Biobestedingen in de lift

Volgens het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) kochten ruim negen op de tien Belgische gezinnen vorig jaar wel minstens een bioproduct. Ongeveer 7% van deze gezinnen doet dat minstens wekelijks, zij tekenen intussen voor iets meer dan de helft van alle biobestedingen.

 

18% van de Belgische bevolking at een bioproduct per dag in 2014 (thuis en buitenshuis samengeteld). Groenten vormen de meest populaire biocategorie, gevolgd door eieren, fruit en zuivel. Toch is de organisatie daar nog niet tevreden mee: daarom start ze volgende week grote campagne om bio extra in de kijker te plaatsen.

 

Supermarkten belangrijkste verkoopkanaal

Dat de biobestedingen jaar na jaar stijgen, is volgens het VLAM logisch te verklaren: "De distributie van bio is ook gegroeid. In bijna alle winkels zijn tegenwoordig bioproducten te verkrijgen."

 

De klassieke supermarkt is daarbij het grootste verkoopkanaal, met liefst 45,3% van de markt. De gespecialiseerde winkels, waaronder Bioplanet, volgen op de tweede plaats met 30,7% marktaandeel. Dat alles blijkt uit een studie van GfK PanelServices Benelux, dat in opdracht van het VLAM het thuisverbruik continu volgt bij 5.000 Belgische gezinnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top