Supermarkten grote trekker voor fors toegenomen bio-omzet

Supermarkten grote trekker voor fors toegenomen bio-omzet

De laatste zeven jaar zijn de biobestedingen in België met twee derde gestegen, blijkt uit een GfK-studie. Met 45,3% van de markt is de supermarkt het grootste biokanaal van ons land, vóór de gespecialiseerde winkels.

Biobestedingen in de lift

Volgens het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) kochten ruim negen op de tien Belgische gezinnen vorig jaar wel minstens een bioproduct. Ongeveer 7% van deze gezinnen doet dat minstens wekelijks, zij tekenen intussen voor iets meer dan de helft van alle biobestedingen.

 

18% van de Belgische bevolking at een bioproduct per dag in 2014 (thuis en buitenshuis samengeteld). Groenten vormen de meest populaire biocategorie, gevolgd door eieren, fruit en zuivel. Toch is de organisatie daar nog niet tevreden mee: daarom start ze volgende week grote campagne om bio extra in de kijker te plaatsen.

 

Supermarkten belangrijkste verkoopkanaal

Dat de biobestedingen jaar na jaar stijgen, is volgens het VLAM logisch te verklaren: "De distributie van bio is ook gegroeid. In bijna alle winkels zijn tegenwoordig bioproducten te verkrijgen."

 

De klassieke supermarkt is daarbij het grootste verkoopkanaal, met liefst 45,3% van de markt. De gespecialiseerde winkels, waaronder Bioplanet, volgen op de tweede plaats met 30,7% marktaandeel. Dat alles blijkt uit een studie van GfK PanelServices Benelux, dat in opdracht van het VLAM het thuisverbruik continu volgt bij 5.000 Belgische gezinnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top