Supermarkten grote trekker voor fors toegenomen bio-omzet | RetailDetail

Supermarkten grote trekker voor fors toegenomen bio-omzet

Supermarkten grote trekker voor fors toegenomen bio-omzet

De laatste zeven jaar zijn de biobestedingen in België met twee derde gestegen, blijkt uit een GfK-studie. Met 45,3% van de markt is de supermarkt het grootste biokanaal van ons land, vóór de gespecialiseerde winkels.

Biobestedingen in de lift

Volgens het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) kochten ruim negen op de tien Belgische gezinnen vorig jaar wel minstens een bioproduct. Ongeveer 7% van deze gezinnen doet dat minstens wekelijks, zij tekenen intussen voor iets meer dan de helft van alle biobestedingen.

 

18% van de Belgische bevolking at een bioproduct per dag in 2014 (thuis en buitenshuis samengeteld). Groenten vormen de meest populaire biocategorie, gevolgd door eieren, fruit en zuivel. Toch is de organisatie daar nog niet tevreden mee: daarom start ze volgende week grote campagne om bio extra in de kijker te plaatsen.

 

Supermarkten belangrijkste verkoopkanaal

Dat de biobestedingen jaar na jaar stijgen, is volgens het VLAM logisch te verklaren: "De distributie van bio is ook gegroeid. In bijna alle winkels zijn tegenwoordig bioproducten te verkrijgen."

 

De klassieke supermarkt is daarbij het grootste verkoopkanaal, met liefst 45,3% van de markt. De gespecialiseerde winkels, waaronder Bioplanet, volgen op de tweede plaats met 30,7% marktaandeel. Dat alles blijkt uit een studie van GfK PanelServices Benelux, dat in opdracht van het VLAM het thuisverbruik continu volgt bij 5.000 Belgische gezinnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.