Supermarkten straks verplicht om lege drankverpakkingen terug te nemen?

Supermarkten straks verplicht om lege drankverpakkingen terug te nemen?

Wanneer Vlaanderen statiegeld op plastic drankflessen en drankblikjes invoert, zullen enkel de grote supermarkten verplicht worden die verpakkingen in te zamelen. Dat is toch het scenario dat bevoegd minister Schauvliege tegen september laat uitwerken.

0,10 tot 0,50 euro statiegeld

Om komaf te maken met de duizenden tonnen zwerfvuil langs onze wegen, waarvan het opruimen Vlaanderen jaarlijks 60 miljoen euro kost, wil de Vlaamse regering statiegeld op lege drankverpakkingen invoeren. Dat dossier lijkt nu in een stroomversnelling te zitten: Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) laat tot in het kleinste detail een scenario uitwerken waarbij er statiegeld (0,10 tot 0,50 euro) wordt geheven op drankblikjes en plastic verpakkingen, ongeacht hun grootte.

 

Meest opvallende punt in dat scenario: de Vlaming zou met zijn gebruikte flesjes en blikjes naar de grote supermarkten moeten. Die worden in dit scenario namelijk verplicht om statiegeldmachines (foto) te installeren. Buurtsupermarkten en kruideniers, maar ook frituren die frisdrank verkopen, krijgen de keuze of ze de drankverpakkingen al dan niet terugnemen. Die handelszaken hadden eerder namelijk al laten weten daar geen plaats voor te hebben.

 

"Al sluit ik niet uit dat sommige buurtsupermarkten ook drankblikjes gaan terugnemen, bijvoorbeeld voor hun imago, als dienstverlening aan hun klanten, of ook omdat ze zo nieuwe klanten trachten aan te trekken", zegt de minister in Het Nieuwsblad.

 

Tenzij er alsnog onverwachte problemen opduiken, wil Schauvliege de concrete invoering van de terugnameplicht-met-statiegeld al in september op de agenda van de Vlaamse regering brengen. De minister sluit niet uit dat het systeem op termijn ook wordt uitgebreid naar drankkartons en alle glazen flessen.

 

Fedustria en Comeos 'tegen'

De federatie van de voedings- en drankenindustrie Fedustria en handelsfederatie Comeos zijn alvast fel gekant tegen de invoering van statiegeld. Zij waarschuwen dat de kosten aan de consument zullen worden doorgerekend en dat het probleem van het zwerfvuil maar gedeeltelijk wordt opgelost, want "lang niet alle zwerfvuil bestaat uit drankverpakkingen."

 

Beide organisaties wijzen ook op het verlies aan comfort voor de consument: "Nu zet die elke week een blauwe PMD-zak aan zijn voordeur. Voortaan zal hij met die zak naar de supermarkt moeten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top