Supermarkten straks verplicht om lege drankverpakkingen terug te nemen? | RetailDetail

Supermarkten straks verplicht om lege drankverpakkingen terug te nemen?

Supermarkten straks verplicht om lege drankverpakkingen terug te nemen?

Wanneer Vlaanderen statiegeld op plastic drankflessen en drankblikjes invoert, zullen enkel de grote supermarkten verplicht worden die verpakkingen in te zamelen. Dat is toch het scenario dat bevoegd minister Schauvliege tegen september laat uitwerken.

0,10 tot 0,50 euro statiegeld

Om komaf te maken met de duizenden tonnen zwerfvuil langs onze wegen, waarvan het opruimen Vlaanderen jaarlijks 60 miljoen euro kost, wil de Vlaamse regering statiegeld op lege drankverpakkingen invoeren. Dat dossier lijkt nu in een stroomversnelling te zitten: Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) laat tot in het kleinste detail een scenario uitwerken waarbij er statiegeld (0,10 tot 0,50 euro) wordt geheven op drankblikjes en plastic verpakkingen, ongeacht hun grootte.

 

Meest opvallende punt in dat scenario: de Vlaming zou met zijn gebruikte flesjes en blikjes naar de grote supermarkten moeten. Die worden in dit scenario namelijk verplicht om statiegeldmachines (foto) te installeren. Buurtsupermarkten en kruideniers, maar ook frituren die frisdrank verkopen, krijgen de keuze of ze de drankverpakkingen al dan niet terugnemen. Die handelszaken hadden eerder namelijk al laten weten daar geen plaats voor te hebben.

 

"Al sluit ik niet uit dat sommige buurtsupermarkten ook drankblikjes gaan terugnemen, bijvoorbeeld voor hun imago, als dienstverlening aan hun klanten, of ook omdat ze zo nieuwe klanten trachten aan te trekken", zegt de minister in Het Nieuwsblad.

 

Tenzij er alsnog onverwachte problemen opduiken, wil Schauvliege de concrete invoering van de terugnameplicht-met-statiegeld al in september op de agenda van de Vlaamse regering brengen. De minister sluit niet uit dat het systeem op termijn ook wordt uitgebreid naar drankkartons en alle glazen flessen.

 

Fedustria en Comeos 'tegen'

De federatie van de voedings- en drankenindustrie Fedustria en handelsfederatie Comeos zijn alvast fel gekant tegen de invoering van statiegeld. Zij waarschuwen dat de kosten aan de consument zullen worden doorgerekend en dat het probleem van het zwerfvuil maar gedeeltelijk wordt opgelost, want "lang niet alle zwerfvuil bestaat uit drankverpakkingen."

 

Beide organisaties wijzen ook op het verlies aan comfort voor de consument: "Nu zet die elke week een blauwe PMD-zak aan zijn voordeur. Voortaan zal hij met die zak naar de supermarkt moeten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.