Supermarkten weldra verplicht onverkochte voeding weg te schenken?

Supermarkten weldra verplicht onverkochte voeding weg te schenken?

Zes volksvertegenwoordigers van de PS hebben in het Waalse parlement een wetsvoorstel ingediend dat supermarkten wil verplichten hun onverkochte voedingswaren af te staan aan hulporganisaties, zolang die nog consumeerbaar zijn. Wie zou weigeren, zet zijn milieuvergunning op het spel.

Jaarlijks 660.000 ton voeding in de vuilnisbak

Elk jaar belandt in België 660.000 ton aan voedingswaren in de vuilnisbak, terwijl 200.000 landgenoten geen toereikende voeding hebben. Liefst 46% van alle groenten en fruit bijvoorbeeld wordt niet opgegeten. Deze verspilling gebeurt vooral door de gezinnen, maar ook de horeca, de collectieve restaurants en de supermarkten hebben boter op het hoofd. Een deel van de voedingswaren verandert er in 'afval' nog voor het verstrijken van de houdbaarheidsdatum.

 

De zes Waalse parlementsleden, allen van de PS, stellen nu voor om de toekenning van de milieuvergunning afhankelijk te maken van het verdelen van onverkochte voedingswaren (waarvan de houdbaarheidsdatum nog niet is overschreden) onder hulporganisaties. De betrokken PS'ers haalden voor hun idee de mosterd in Herstal (bij Luik). Daar maakte het schepencollege deze zomer de hernieuwing van de milieuvergunning van de plaatstelijke Carrefour afhankelijk van de medewerking aan een voedselhulpprogramma. In Herstal zijn twee zulke verenigingen actief die alles samen zo'n 18.600 hulpbehoevenden van voedsel voorzien.

 

Comeos "niet contra, maar..."

Handelsfederatie Comeos, die samen met de deelstaatministers van Armoedebestrijding over enkele weken een nieuw plan tegen voedselverspilling voorstelt, is alvast niet gekant tegen het initiatief, maar formuleert toch een aantal kritisiche bedenkingen.

 

"Voedselveiligheid mag geen voorrecht zijn van wie ervoor kan betalen", zegt woordvoerder Peter Vandenberghe aan persbureau Belga. "Comeos zal nooit aanvaarden dat er twee voedingscircuits ontstaan." De organisatie verwijst daarbij naar de verplichting en het belang van de traceerbaarheid van voeding. 

 

Comeos benadrukt dat eten weggooien niet alleen onethisch is, "maar ook een puur economisch verlies voor de handelaars. De kunst van het handel drijven is ook de aankoopverwachtingen juist inschatten. Handelaars die met overschotten dreigen te zitten, zullen die dan ook eerst via snelverkoop proberen aan te bieden." Lees: het probleem is volgens de federatie minder groot dan gedacht bij de warenhuizen.

 

Inzamelproject bij vijf Delhaizes

Intussen zit de sector niet stil: zo is Delhaize in alle stilte van start gegaan met lokale inzamelprojecten. Een hulporganisatie komt nu al elke dag langs in de Delhaize-vestigingen van Sint-Truiden, Genk, Waterschei, Diest en Sint-Katelijne-Waver en haalt er vanaf 16 uur drie soorten producten op: verse voeding met gele kortingsticker in de rekken, droge voeding die werd klaargezet in de reserve en brood uit de diepvriezer.

 

Volgens de distributeur zijn er bij het ophalen strikte procedures rond voedselveiligheid opgesteld en afgesproken. Producten waarvan de houdbaarheidsdatum is overschreden en etenswaren waarin verse producten verwerkt zijn, worden niet meegegeven. Delhaize is van plan het project binnenkort naar nog eens tien andere winkels uit te breiden.

 

Colruyt tegen link met milieuvergunning

Colruyt ziet zo'n lokale aanpak dan weer totaal niet zitten. De Halse discounter, die vorig jaar bijna 240 ton voeding aan de Voedselbanken schonk, centraliseert liever alles in zijn depots "waar de hulporganisaties twee à drie keer per week de ingezamelde overschotten komen ophalen". Dat systeem werkt goed, aldus Colruyt, dat dan ook geen reden ziet om zijn lokale winkels met een extra logistiek probleem op te zadelen. 

 

Colruyt plaatst trouwens ook een groot vraagteken bij de link die de PS-politici in hun voorstel leggen met de milieuvergunning: "Producten die niet ten voordele van de Voedselbanken worden verzameld, worden bij Colruyt vernietigd en vervolgens vergist. Zo verminderen we onze ecologische voetafdruk, want we produceren groene energie. Het wegschenken van voeding linken aan het verkrijgen van een milieuvergunning lijkt ons geen goed idee", klinkt het dan ook in Halle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top