Supermarkten zetten steeds vaker in op volumekortingen

Supermarkten zetten steeds vaker in op volumekortingen

De Belgische supermarkten hebben het voorbije halfjaar 1,5% minder promotieacties gevoerd, zo becijferde het Nederlandse marktonderzoeksbureau PCNData. Wel zijn er grote verschillen tussen de distributeurs onderling. Eén type van "korting" zit echter serieus in de lift: het aantal "volumekortingen" steeg liefst een kwart. Daar zit een duidelijke strategie achter, zo blijkt.

Colruyt verstevigt koppositie, Delhaize lost de rol

Zo goed als alle ketens beknibbelden iets tot zeer veel op het aantal kortingen in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de grote namen zijn er zelfs maar twee distributeurs die volop blijven inzetten op allerhande kortings- en promotiecampagnes, zo becijferde Het Nieuwsblad dat de gedetailleerde PCNData-cijfers kon inkijken.

 

Colruyt, dat in het voorjaar nog uitpakte met een grootscheepse nationale kortingactie boven op zijn Extrakaart, verstevigt zijn titel van kortingkampioen en deed er nog eens 33% acties bij (ook zusterketen Okay vuurde trouwens 9% méér promoties af op de consument). Albert Heijn pakte zelfs uit met 161% méér acties, maar dat percentage is ietwat misleidend aangezien de Nederlanders eind juni pas hun zesde Belgische winkel openden.

 

Helemaal anders ging het er in de Delhaize-groep aan toe: AD Delhaize pakte het voorbije halfjaar met liefst 51% minder acties uit, terwijl 'grote broer' Delhaize strandt op -45%. "Die cijfers zeggen lang niet alles: wij hebben resoluut gekozen voor minder, maar wel sterkere acties. Daarnaast werken we al enkele jaren permanent aan ons algemene prijsniveau", reageert woordvoerder Roel Dekelver in de krant. Ook Carrefour (-26%), Lidl (-15%) en Aldi (-2%), schroefden het aantal acties terug.

 

Kwart méér volumekortingen

Opvallende uitzondering in het dalende aantal acties is de "volume- of kwantumkorting": die stegen met liefst 26 procent. "Veel merkfabrikanten nemen hun toevlucht tot dit soort acties om toch maar de volumes en het marktaandeel te behouden en hun fabrieken continu te kunnen laten draaien, zeker in tijden van crisis", geeft Ruben Boas van PCNData als verklaring.

 

Al is dat volgens Mario Pandelaere, de professor marketing (UGent) die zich specialiseert in de consumentenpsychologie, maar een deel van de waarheid: "Het is bewezen – en supermarkten en fabrikanten weten dat ook – dat wie grotere voorraden inslaat, daar ook meer van verbruikt en dus toch sneller terug naar de winkel moet. Volumekortingen zwengelen de consumptie aan. Dat effect heb je niet bij een korting van bijvoorbeeld 2 euro op een afwasmiddel. Als consument ben je blij met de directe winst, maar daarom ga je nog geen tweede fles kopen of een extra scheutje in het water gieten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top