Supermarkten zetten steeds vaker in op volumekortingen

Supermarkten zetten steeds vaker in op volumekortingen

De Belgische supermarkten hebben het voorbije halfjaar 1,5% minder promotieacties gevoerd, zo becijferde het Nederlandse marktonderzoeksbureau PCNData. Wel zijn er grote verschillen tussen de distributeurs onderling. Eén type van "korting" zit echter serieus in de lift: het aantal "volumekortingen" steeg liefst een kwart. Daar zit een duidelijke strategie achter, zo blijkt.

Colruyt verstevigt koppositie, Delhaize lost de rol

Zo goed als alle ketens beknibbelden iets tot zeer veel op het aantal kortingen in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de grote namen zijn er zelfs maar twee distributeurs die volop blijven inzetten op allerhande kortings- en promotiecampagnes, zo becijferde Het Nieuwsblad dat de gedetailleerde PCNData-cijfers kon inkijken.

 

Colruyt, dat in het voorjaar nog uitpakte met een grootscheepse nationale kortingactie boven op zijn Extrakaart, verstevigt zijn titel van kortingkampioen en deed er nog eens 33% acties bij (ook zusterketen Okay vuurde trouwens 9% méér promoties af op de consument). Albert Heijn pakte zelfs uit met 161% méér acties, maar dat percentage is ietwat misleidend aangezien de Nederlanders eind juni pas hun zesde Belgische winkel openden.

 

Helemaal anders ging het er in de Delhaize-groep aan toe: AD Delhaize pakte het voorbije halfjaar met liefst 51% minder acties uit, terwijl 'grote broer' Delhaize strandt op -45%. "Die cijfers zeggen lang niet alles: wij hebben resoluut gekozen voor minder, maar wel sterkere acties. Daarnaast werken we al enkele jaren permanent aan ons algemene prijsniveau", reageert woordvoerder Roel Dekelver in de krant. Ook Carrefour (-26%), Lidl (-15%) en Aldi (-2%), schroefden het aantal acties terug.

 

Kwart méér volumekortingen

Opvallende uitzondering in het dalende aantal acties is de "volume- of kwantumkorting": die stegen met liefst 26 procent. "Veel merkfabrikanten nemen hun toevlucht tot dit soort acties om toch maar de volumes en het marktaandeel te behouden en hun fabrieken continu te kunnen laten draaien, zeker in tijden van crisis", geeft Ruben Boas van PCNData als verklaring.

 

Al is dat volgens Mario Pandelaere, de professor marketing (UGent) die zich specialiseert in de consumentenpsychologie, maar een deel van de waarheid: "Het is bewezen – en supermarkten en fabrikanten weten dat ook – dat wie grotere voorraden inslaat, daar ook meer van verbruikt en dus toch sneller terug naar de winkel moet. Volumekortingen zwengelen de consumptie aan. Dat effect heb je niet bij een korting van bijvoorbeeld 2 euro op een afwasmiddel. Als consument ben je blij met de directe winst, maar daarom ga je nog geen tweede fles kopen of een extra scheutje in het water gieten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top