Supermarktoorlogje rond asperges

Supermarktoorlogje rond asperges

Op de veiling krijgen boeren tegenwoordig 3,5 euro voor een bussel asperges, maar klanten van Lidl en Colruyt betalen voor een bussel amper 2,99 euro. Geen overtreding van het verbod op verkoop met verlies, vinden de ketens.

Met of zonder verlies?

Een dikke week geleden pakte Lidl uit met een nieuwe campagne om zijn al even nieuwe positionering als 'versdiscounter voor gezinnen' kracht bij te zetten. Om die claim hard te maken, verkoopt de retailer nu een bussel asperges aan 2,99 euro... terwijl diezelfde bussel op de veiling tegenwoordig 3,5 euro kost. Kortom, voor één keer krijgt de (asperge)boer meer dan wat de consument betaalt in de winkel.

 

Of Lidl dan met verlies verkoopt? Toch niet, zo stelt woordvoerder Pieterjan Rynwalt in De Standaard: "Wij kopen ze niet via de veiling. We hebben twee grote leveranciers in Nederland. Acht weken geleden hebben we met hen afgesproken dat we die promo zouden doen, gedurende één week."

 

Colruyt volgt, mét verlies

Voor Colruyt, dat altijd de laagste prijs garandeert, zat er niets anders op dan zijn prijs te laten zakken. Alleen koopt Colruyt de asperges wél op de veiling aan, waardoor de winkelketen dus met verlies verkoopt: "Wij reageren altijd op de prijs van de concurrent", zegt Tony De Bock in de krant.

 

"Als die lager is, dan verlagen wij onze prijs ook. We zullen dat blijven doen en dus hebben we onder de kostprijs verkocht. Dat mag, als het tijdelijk is en als het gaat om een reactie op de concurrentie", klinkt het bij de Halse discounter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top