Supermarktoorlogje rond asperges

Supermarktoorlogje rond asperges

Op de veiling krijgen boeren tegenwoordig 3,5 euro voor een bussel asperges, maar klanten van Lidl en Colruyt betalen voor een bussel amper 2,99 euro. Geen overtreding van het verbod op verkoop met verlies, vinden de ketens.

Met of zonder verlies?

Een dikke week geleden pakte Lidl uit met een nieuwe campagne om zijn al even nieuwe positionering als 'versdiscounter voor gezinnen' kracht bij te zetten. Om die claim hard te maken, verkoopt de retailer nu een bussel asperges aan 2,99 euro... terwijl diezelfde bussel op de veiling tegenwoordig 3,5 euro kost. Kortom, voor één keer krijgt de (asperge)boer meer dan wat de consument betaalt in de winkel.

 

Of Lidl dan met verlies verkoopt? Toch niet, zo stelt woordvoerder Pieterjan Rynwalt in De Standaard: "Wij kopen ze niet via de veiling. We hebben twee grote leveranciers in Nederland. Acht weken geleden hebben we met hen afgesproken dat we die promo zouden doen, gedurende één week."

 

Colruyt volgt, mét verlies

Voor Colruyt, dat altijd de laagste prijs garandeert, zat er niets anders op dan zijn prijs te laten zakken. Alleen koopt Colruyt de asperges wél op de veiling aan, waardoor de winkelketen dus met verlies verkoopt: "Wij reageren altijd op de prijs van de concurrent", zegt Tony De Bock in de krant.

 

"Als die lager is, dan verlagen wij onze prijs ook. We zullen dat blijven doen en dus hebben we onder de kostprijs verkocht. Dat mag, als het tijdelijk is en als het gaat om een reactie op de concurrentie", klinkt het bij de Halse discounter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top