Supermarktoorlogje rond asperges | RetailDetail

Supermarktoorlogje rond asperges

Supermarktoorlogje rond asperges

Op de veiling krijgen boeren tegenwoordig 3,5 euro voor een bussel asperges, maar klanten van Lidl en Colruyt betalen voor een bussel amper 2,99 euro. Geen overtreding van het verbod op verkoop met verlies, vinden de ketens.

Met of zonder verlies?

Een dikke week geleden pakte Lidl uit met een nieuwe campagne om zijn al even nieuwe positionering als 'versdiscounter voor gezinnen' kracht bij te zetten. Om die claim hard te maken, verkoopt de retailer nu een bussel asperges aan 2,99 euro... terwijl diezelfde bussel op de veiling tegenwoordig 3,5 euro kost. Kortom, voor één keer krijgt de (asperge)boer meer dan wat de consument betaalt in de winkel.

 

Of Lidl dan met verlies verkoopt? Toch niet, zo stelt woordvoerder Pieterjan Rynwalt in De Standaard: "Wij kopen ze niet via de veiling. We hebben twee grote leveranciers in Nederland. Acht weken geleden hebben we met hen afgesproken dat we die promo zouden doen, gedurende één week."

 

Colruyt volgt, mét verlies

Voor Colruyt, dat altijd de laagste prijs garandeert, zat er niets anders op dan zijn prijs te laten zakken. Alleen koopt Colruyt de asperges wél op de veiling aan, waardoor de winkelketen dus met verlies verkoopt: "Wij reageren altijd op de prijs van de concurrent", zegt Tony De Bock in de krant.

 

"Als die lager is, dan verlagen wij onze prijs ook. We zullen dat blijven doen en dus hebben we onder de kostprijs verkocht. Dat mag, als het tijdelijk is en als het gaat om een reactie op de concurrentie", klinkt het bij de Halse discounter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.