Supermarktoorlogje rond asperges

Supermarktoorlogje rond asperges

Op de veiling krijgen boeren tegenwoordig 3,5 euro voor een bussel asperges, maar klanten van Lidl en Colruyt betalen voor een bussel amper 2,99 euro. Geen overtreding van het verbod op verkoop met verlies, vinden de ketens.

Met of zonder verlies?

Een dikke week geleden pakte Lidl uit met een nieuwe campagne om zijn al even nieuwe positionering als 'versdiscounter voor gezinnen' kracht bij te zetten. Om die claim hard te maken, verkoopt de retailer nu een bussel asperges aan 2,99 euro... terwijl diezelfde bussel op de veiling tegenwoordig 3,5 euro kost. Kortom, voor één keer krijgt de (asperge)boer meer dan wat de consument betaalt in de winkel.

 

Of Lidl dan met verlies verkoopt? Toch niet, zo stelt woordvoerder Pieterjan Rynwalt in De Standaard: "Wij kopen ze niet via de veiling. We hebben twee grote leveranciers in Nederland. Acht weken geleden hebben we met hen afgesproken dat we die promo zouden doen, gedurende één week."

 

Colruyt volgt, mét verlies

Voor Colruyt, dat altijd de laagste prijs garandeert, zat er niets anders op dan zijn prijs te laten zakken. Alleen koopt Colruyt de asperges wél op de veiling aan, waardoor de winkelketen dus met verlies verkoopt: "Wij reageren altijd op de prijs van de concurrent", zegt Tony De Bock in de krant.

 

"Als die lager is, dan verlagen wij onze prijs ook. We zullen dat blijven doen en dus hebben we onder de kostprijs verkocht. Dat mag, als het tijdelijk is en als het gaat om een reactie op de concurrentie", klinkt het bij de Halse discounter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top